BYD Atto 3 menetpróba

Ez kéne legyen a kínai slágertermék az európai piacon, mert tágas, olcsó és elég modern is. De adódnak kompromisszumok.

Fedélzeti rendszer

A legutóbbi OTA frissítéssel megkapta az autó a magyar nyelvű menürendszert, de ez csak a középső kijelzőre vonatkozik és ott sem sikerült mindent lefordítani (például az Emergency Lane Keeping Assist is így maradt), a vezető előtti display továbbra is angolul kommunikál. Ez nem olyan nagy baj, mert túl sok szöveg nincs rajta, a sebesség, a töltöttség, a kimatekolt hatótáv és a pillanatnyi fogyasztás látszik, illetve igény szerint az elmúlt 50 km átlaga, a tempomat és a sávtartó nagyon alapszintű visszajelzése, illetve a guminyomás tehető ki ide. Ennyi amúgy elég is, de azért egy HUD lehetett volna extraként elérhető opció.

A fókusz nyilván az óriási középső kijelzőn van. A fedélzeti rendszer Android alapokra épül, ami az alkalmazásokkal való kompatibilitás kapcsán lehet előny, egyrészt van benne böngésző (Chrome), alkalmazásváltó és most már BYD Store néven egy online áruház is, bár az itt letölthető appok száma egyelőre elég kevéske. Bár az autóban van 4G-s SIM, ez a frissítésekre és a navihoz tartozó forgalmi infók számára, valamint a BYD asszisztens egy-két funkciójára van limitálva, a böngészőhöz WiFi-t kér, amit mondjuk oszthatunk a telefonunkról. A felület logikája szerintem oké, sebessége korrekt, láthatósága szintén jó, de azért adódnak furcsaságok.

[+]

Most már a CarPlay és az Android Auto is megy vezeték nélkül, egyszer dobta csak el a kapcsolatot a rendszer, annak eredménye 20 másodpercnyi sötét kijelző volt, aztán magára talált megint. Viszont ezek a telefonos interfészek csak fektetett kijelző mellett mennek, szerintem tök feleslegesen rajzolták meg a menüt álló nézetűre is, kevesen fogják ebben a tájolásban használni. Telefonos kapcsolat nélkül a kijelző alsó részén vannak az Androidról ismert vezérlőgombok, felettük a klíma beállításait érjük el, ami egyébként eggyel rosszabb, mintha lennének fizikai gombjaink, de a váltó mögött az automatikus klimatizálást egy gombbal kapcsolhatjuk, meg az egész szellőztetést egy másikkal kilőhetjük. Észrevehetően hangos egyébként a hűtés-fűtés, erősen zúgnak a ventillátorok, ennél azért lehetne szofisztikáltabb a rendszer. Ha viszont az Android Auto vagy a CarPlay van a kijelzőn, akkor látszólag nincs alsó sáv, de egy Atto 3 júzer felhívta a figyelmet arra, hogy ilyenkor az ujjunk felfelé suhintásával elő lehet csalogatni ezt, ami könnyebbé teszi a klíma babrálását.

[+]

Használható azonban a BYD Assistant funkciót is, ami annak ellenére is hajlandó angolul beszélgetni, hogy a rendszer nyelve amúgy magyar. A “Hi BYD” paranccsal keltjük életre és mondhatunk neki bármit, a magyaros akcentust is megérti. Próbáltam vele sokféleképp társalogni, de erősen limitáltak a képességei, az időjárást például bármikor bemondja, ha töltőt kell keresni, akkor a három legközelebbit kitúrja az adatbázisból és igény szerint tervez is oda utat, lehet hangparanccsal forgatni a kijelzőt, kinyiti az ablakokat, a napfénytetőt és állítani a klímát is. Mondjuk ez a beszélgetés vicces volt, mert melegem volt, mondtam neki, hogy “turn on maximum AC”, de nem értette, akkor azt mondtam, hogy “turn AC to maximum level”, de ez sem volt neki oké, úgyhogy dühösen ráordítottam, hogy “cool me down!”, amire fahangon reagált, hogy oké, akkor lentebb veszem a hőmérsékletet. Köszi. Lehet telefonhívásokat indítani hangparanccsal, de például viccet nem mond és amikor megkértem, hogy “launch a rocket”, akkor azt bírta reagálni, hogy ez a funkció még nincs implementálva. Még. Akkor majd lesz?

[+]

Nem igazán voltam megelégedve a zenei minőséggel, a mély hangok dobozszerűen szólnak, viszont villoghat mindenféle színben a hangulatvilágítás a zene ütemére, a legutóbbi frissítéssel már a Spotify is a támogatott appok között van. A felületet lehet témázni, viszont ha felkapcsol, vagy felkapcsoljuk a tompított fényt, akkor sötétre vált, ami elég nehezen látható, de ezt felül lehet bírálni a menüben. Nagyon kedves dolognak tartottam, hogy amikor valamiért a beltérben a PM2.5-ös részecskék számát soknak érezte, akkor automatikusan javasolt egy tisztító szellőztetést és meg is oldotta a feladatot, ha pedig zavar minket a sok kiírás menet közben, akkor kirakhatunk egy böszme nagy órát is a displayre. Összességében a felhasználói felülettel elégedett voltam, az Android alapok és az OTA frissítések kombinációja miatt a hibák abszolút javíthatók, a hardver kellően gyors, maga a kijelző nagy, fényes és jó felbontású, a felület témázható, a rendszer alapvetően logikus, mindenképpen többet nyújt és többet ígér a jövőre vonatkoztatva, mint a hasonló árszintű konkurensek megoldásai.


[+]

Összegezzünk. Az Atto 3 egy tágas, családi igényeket is lefedő SUV. A csomagtér 440 literje mondjuk egy picit karcsú, főleg azért, mert elég nagy tér van az alsó burkolat alatt (ide lehet tenni a kábeleket). De a belső helykínálat nagyvonalú, a kidolgozás minősége, az anyaghasználat és az általános nívó simán hozza az európai szintet. Az ergonómia a gombok-bajuszkapcsolók szintjéig példás, a fedélzeti rendszeren még kéne dolgozni, a vezetést támogató izék azonban érezhetően még kiforratlanok, különösen ez a vész-sávtartó nagyon gáz. Főleg a beltérben akadnak egyedi megoldások, jópofa ötletek, marha jó, hogy alapáron jár a napfénytető, kellően dinamikusan mozog az autó, nagyjából átlagos a hatótáv és a fogyasztás, ebben például a frissített Stellantis platform és hajtáslánc előrébb jár, de a Model Y is takarékosabb. Viszont 14-15 millió forintért tele van extrákkal (motoros ülés, napfénytető, V2L, óriási kijelző, NFC-s nyitás, elektromos csomagtérajtó, 360 fokos kamerarendszer, vezeték nélküli töltés és telefonos kapcsolat, óriáskijelző), vagyis igen jól van árazva. Jó kérdés, hogy a tervezett védővámok és majd a szegedi gyártás kombója mit okoz az árképzés kapcsán, ahogyan az is izgalmas lesz, hogy a rendszerfrissítések milyen ütemben jönnek majd és miket javítanak. De akárhogyan is nézem, a BYD Atto 3 egy versenyképes ajánlat, megint van némi kínai telefon érzésem, hogy a hardver rendben van, de a szoftverrel még lenne munka, ám ellentétben az MG nem nagyon frissülő megoldásához képest a BYD-hez már érkezett több update is, ami jó jel a jövőre nézve. A gyártó nagyon biztos a dolgában, az akkupakkra 8 év vagy 200 ezer kilométer garanciát ad, innentől az lesz az érdekes, hogy a csökkenő e-autós kereslet mellett a BYD tud-e erősödni Európában, az eddigi eredmények ezt kissé kérdésessé teszik, de a magyar piacon a hazai képviselet szerint növekvő kereslettel találkoznak. Mi pedig hamarosan az olcsó árfekvésű Dolphinnal fogunk találkozni.

Bog

Azóta történt

  • BYD Dolphin menetpróba

    Sokkal kisebbnek tűnik, mint amekkora valójában, ezért aztán nem tűnik elég olcsónak. Pedig ez a hatótáv és felszereltség ennyiért elég gáláns.

Előzmények