Dömpingárakkal rúgja rá az ajtót a magyar piacra a BYD

A világ első számú e-autó gyártója három új modellel jelent meg hazánkban.

Hirdetés

A BYD (ejtsd: bí-váj-dí) nem teljesen ismeretlen márka Magyarországon, hiszen évek óta működik autóbusz összeszerelés hazánkban. Noha a cég a "Build Your Dreams" szöveget helyezi el számos autójának hátulján és a kommunikációjában is, ez egy utólagos megfeleltetése a három betűnek, a név eredete ugyanis teljesen más. A cég eredetileg Yadi Electronics néven alakult, nevét arról az utcáról kapta (Yadi Road), ahol az első székhelye volt Dapengben. A Bi szócska azért került elé (és lett BiYadi), hogy a különböző kiállításokon és rendezvényeken a listában előrébb kerüljenek, majd ezt írták át a pinjin módszerrel BYD-ra.

Build Your Dreams
Build Your Dreams [+]

De nem ez a lényeg. A BYD 2022 óta csak elektromos autókat gyárt (meg akkumulátorokat, napelemeket és egyéb elektronikai alkatrészeket), mostanra 5,6 millió eladott e-autót tudnak felmutatni, amivel előzik a Teslát. A cég bevételeinek fele már ebből az iparágból jön, ami azért nagy szó, mert úgy egyébként a világ okostelefonjainak ötödében van BYD technológia (főleg akku), nem mellesleg pedig beszállítóként is közreműködnek az autóiparban, többek között a Tesla Model Y-hoz is ők csinálják az akkumulátort. Több mint 90 ezer mérnököt foglalkoztatnak, napi(!) 15 szabadalmat adnak be, illetve akárcsak a már említett Tesla, ők is próbálják átalakítani az autógyártási folyamatokat. Jelenleg e-Platform 3.0 néven van egy olyan alap, amire az autók épülnek, itt a padlólemez integráns része az akkumulátor (amit Blade akkunak neveznek a vékonysága miatt), illetve az egy, vagy két elektromotor, az igény szerint független kerékfelfüggesztés, a vezérlés, a fedélzeti rendszer és a szintén saját fejlesztésű hőszivattyú, amely a gyártó szerint 20%-kal hatékonyabb, mint a többieké. Erre a platformra több modellt is építenek, ebből hárommal indul a hazai jelenlét.


[+]

A legkisebb autó neve Dolphin. Ha eltekintünk a kissé erőltetett áthallásoktól (az óceán hullámai által ihletett oldavonal, a delfin uszonyára hajazó belső ajtókilincs, a kagyló formájú légbeömlők), akkor egy kis crossover jellegű városi autót fogunk látni, amely kapásból négyféle verzióban lesz elérhető. Itt kezdődik az árverseny: az alapváltozat (Active) 11 millió forint alatt rendelhető 44,9 kWh-s akkuval és 95 lóerős motorral: ez 340 kilométeres WLTP hatótávot ígér. Az eggyel combosabb Boost ugyanezt az akkut cipeli, de 174 lóerőt nyújt, amivel jóval dinamikusabb, de a hatótáv 310 kilométerre csökken, az ár pedig 11,8 millió. 12,6 milliót kérnek a Comfort változatért, 204 lóerővel és 60 kWh-s akkuval, ez már megy, mint a mérgezett egér, egészen 426 kilométert is egy töltéssel, 7 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s sebességet.


[+]

A Dolphin belül tágas, egy 12,8 inches, elforgatható kijelzőn zajlik az ügymenet a vezető és az autó között. A rendszer Android alapokra épül, kifejezetten fürge, jól használható és szépen magyarra is van fordítva. Az Android Auto vezeték nélkül, a CarPlay kábellel támogatott. A csomagtér 345 literes, ami egy ekkora autótól korrekt. Vezetni viszont kissé fura, mert mi a legerősebb változatot próbálhattuk ki (ez a 13,4 milliós Design, ami kéttónusú fényezést, Qi-töltőt és panorámatetőt is kapott), a 204 lóerő egyszerűen túlzás ehhez a futóműhöz, a sávtartón is lehetne bőven csiszolni és a rossz utakon el is pattog az autó a kanyarban, valószínűleg a Boost teljesítménye is bőven elég.


[+]

A következő lépcső az Atto 3. A hajtáslánc a Dolphinból ismerős (60 kWh, 204 lóerő), de míg a Dolphin maximum 60 kW-tal tud DC-n tölteni, addig az Atto 3 ezt már 88 kW-tal abszolválja. 420 kilométeres hatótávot ígér, itt is két modell van, a 14 milliós Comfort és a 14,8 milliós Design: utóbbiban már 15,6 inches az elforgatható középső kijelző. Ez motorikusan történik, akár a kormányról is indítható és amúgy minden BYD szériatartozéka. A 4,45 méteres SUV olyan konkurensekkel versenyez, mint a Kia e-Niro, vagy a Volkswagen ID.4, de azoknál kedvezőbb árú, ráadásul rendesen meg is tömték extrákkal (NFC-s kulcs, fejlett vezetéstámogatás, vegán bőr ülések, amelyek fűthetők és elektromosan állíthatók).


[+]

Az Atto 3 beltere felvonultat néhány ötletet: gitárhúrokra emlékeztető megoldást látunk a térképzsebeknél, a két első hangszóró tetejére fabrikált ív a belső kilincs, a középkonzol alatti légbeömlő kialakítása pedig abszolút egyedi, kicsit egy régi pénztárgépre hajaz. Vezetni jóval nyugodtabb, mint a kissé túl agilis és fürge Dolphint, egyenletesebben adja le a teljesítményt és a futómű is eggyel komolyabbnak érződött. Abszolút családi méretű autó 440 literes csomagtérrel, simán slágertermék lehet, mert nem sokkal drágább, mint a Dolphin, de jóval komolyabb gépnek érezni.


[+]

A csúcson a Seal ül. Ez egy sportszedán, a Tesla Model 3 ellenlábasa. Két verzióban érkezik, mindkettőben 82,5 kWh-s akku található, 150 kW-os DC töltéssel. 18,2 millió a hátsókerekes, gyengébb modell (308 lóerő), ez 570 kilométeres hatótávot kínál, a kétmotoros, összkerekes, 523 lóerős verzió alig drágább (19,2 millió), de ott "csak" 520 kilométer az egy töltéssel megtehető táv. A gyengébb Seal 5,9, az erősebb 3,8 másodperc alatt éri el a 100-as tempót, a végét elektronika korlátozza 180 km/h-nál. Az autó 400 literes hátsó és 53 literes első csomagtérrel rendelkezik, a formaterv nyert az iF desingdíjat, itt is megvan a forgatható belső kijelző, a vegán bőr sportülések is adottak, kristály jellegű a menetválasztó kapcsoló.

Minden BYD 6 év vagy 150 000 kilométeres garanciával jár, az akkura 8 év vagy 200 000 kilométeres garancia vonatkozik. A Dolphin és Atto 3 modelleket már idén kiszállítják az első vásárlóknak, a Seal jövő év elején érkezik majd.

Azóta történt

  • BYD Atto 3 menetpróba

    Ez kéne legyen a kínai slágertermék az európai piacon, mert tágas, olcsó és elég modern is. De adódnak kompromisszumok.

Hirdetés