Az új Ford Fiesta B&O zenei rendszere

Kisautó, de a legkomolyabb hangrendszere 675 wattos összteljesítményű. Ennek kapcsán a Harman akusztikai mérnökét kérdeztük, illetve ki is próbáltuk a kocsit.

Interjú a 675 wattos B&O autóhifiről

Manapság már nem lepődünk meg azon, hogy egy kisautóba is komoly zenei rendszert tesznek a gyártók. Mivel a célközönség jellemzően fiatalokból áll, fontos a hangminőség, de értelemszerű, hogy nem a Burmester vagy Bowers&Wilkins márkákkal lehet őket igazán megszólítani, hanem olyanokkal, mint a Volkswagen-konszern új kategóriatársaiban megtalálható Beats, vagy a Ford Fiestában lévő B&O Play, hiszen ezeket az okostelefonok kapcsán is ismerhetik a felhasználók. Mai tesztünk első felében Stefan Varga, a HARMAN International hangrendszer-mérnökével, a fejlesztőcsapat egyik vezető tagjával beszélgetünk az új Fiesta legkomolyabb hangrendszeréről, a második oldalon pedig a tesztautóval szerzett tapasztalatainkat osztjuk meg.

Hirdetés

Interjú

MA: A kiadott sajtóközleményetekben 675 wattos összteljesítményt említetek, ami nem csak egyszerűen meglepő, hanem már-már ijesztő is. Szükség van ekkora energiára, főleg egy kisautóban?

Stefan Varga: 675 watt nyilvánvalóan nem kevés, de az erő 10 hangszórón oszlik el. Az összteljesítmény szélsőséges körülmények között, maximális hangerőn tud előjönni, nem mindennap fognak vele találkozni a felhasználók. Kompromisszummentes, magas hangerőn is kiváló élményt nyújtó rendszert szerettünk volna alkotni, amit szinte soha nem kell teljes kapacitáson hallgatni, ehhez pedig szükség volt a nagy teljesítményre.

A Titanium felszereltségű tesztautóba került a szóban forgó rendszer
A Titanium felszereltségű tesztautóba került a szóban forgó rendszer [+]

MA: 9+1 hangszórón és a különleges DSP-n kívül mit kapnak még a vásárlók? Gondolunk itt extra rezgéscsillapításra és egyéb akusztikai optimalizálásokra. Hogyan lehet ilyen hangszórótömeget úgy elhelyezni egy alapvetően szűk térben, hogy a sztereó hang a végén összeálljon az utasok fejében/fülében?

Stefan Varga: Nos, itt igazán sok szakértelem és szellemi tulajdon jutott az autóba, hasonló hangrendszerekkel kapcsolatban sokévnyi tapasztalatot halmoztunk fel. Az optimalizálás során rengeteg szűrőt és ehhez hasonló eszközt próbálunk ki és használunk, ezek mind-mind hatással vannak az élvezetes, energikus zenei élményre. A fejlesztés során segítettünk a Fordnak kialakítani a beltér egészét, hogy a lehető legjobban alkalmazhassuk a tapasztaltakat.

A videón is látható Stefan Varga válaszolt a kérdéseinkre

MA: A legtökéletesebb hangzás eléréséhez nyilvánvalóan rendkívül sok tényezőnek kell tökéletesen együttállni, az autó akusztikáját pedig nagyban meghatározza a belső kárpitok anyaga vagy a napfénytető megléte. Ezekkel az extrákkal kapcsolatban mit ajánl a gyártó? Természetesen kizárólag zenei szempontból.

Stefan Varga: Valóban, egy autó ilyen szempontból sokkal nehezebb téma, mint egy egyszerű szoba, különösen igaz ez a kabriókra, ahol kinyitott és becsukott tetőnél is szempont a zenehallgatás, de a Fiesta esetén ilyen különbségekről nem beszélhetünk. A teszt során kipróbáltunk minden variációt, szövetkárpitost, bőrkárpitost és napfénytetőst is, de különbséget csak a három- és ötajtós modellekbe kerülő rendszerbe tettünk, ezek között ugyanis jelentős az akusztikai különbség.

Az összes ajtóban láthatunk B&O Play logót
Az összes ajtóban láthatunk B&O Play logót [+]

MA: Sokan sokféle zenét hallgatunk, nyilvánvalóan az eladott Fiestákban sem ugyanazok a számok szólalnak majd meg. Milyen műfajokkal kezditek az optimalizálást, mikor egy kisautó zenei rendszerét tesztelitek? A gyártó, mint megrendelő milyen elvárásokat támaszt, megjelöli a célközönséget, illetve a preferált hangképet, vagy csak adott összegből az általánosan elérhető legjobb minőséget várják el?

Stefan Varga: Rengeteg zenével tesztelünk, több mint 5000 számból áll a lista. Mindenféle műfajt kipróbálunk, a jazzen, a klasszikuson, a rockon és a heavy metalon át, de még FM-rádióval is teszteljük a rendszert. Mindent, tényleg rendkívül hosszú a lista. A végső cél ez esetben az volt, hogy az otthoni használatra szánt B&O Play rendszerek hangzásvilágát érjük el, ezekkel kapcsolatban rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk már. A megrendelő nyilvánvalóan a legjobb minőséget várja el, mi pedig ezt szállítjuk.

MA: A többség manapság az okostelefont használja elsődleges zeneforrásnak, ebből pedig gyakran a rendkívül kényelmes, ám hangminőségi szempontokat nézve nem tökéletes Bluetooth-technológiát veszik igénybe. Nem elhanyagolható szempont ugyanakkor, hogy ezen a szabványon belül milyen kodeket ismer a fedélzeti rendszer, az alapértelmezett SBC-hez képest az AptX, AptxHD, vagy akár a Sony-féle LDAC jelentős előrelépést jelent, a gyártók azonban ritkán beszélnek erről. A Fiesta új rendszere milyen módszert tud használni?

Stefan Varga: Jelenleg csak az SBC áll rendelkezésre, de a jövőben integrálásra kerülhetnek a frissebb kodekek is.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Ford

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés