Az új Ford Fiesta B&O zenei rendszere

Kisautó, de a legkomolyabb hangrendszere 675 wattos összteljesítményű. Ennek kapcsán a Harman akusztikai mérnökét kérdeztük, illetve ki is próbáltuk a kocsit.

Interjú a 675 wattos B&O autóhifiről

Manapság már nem lepődünk meg azon, hogy egy kisautóba is komoly zenei rendszert tesznek a gyártók. Mivel a célközönség jellemzően fiatalokból áll, fontos a hangminőség, de értelemszerű, hogy nem a Burmester vagy Bowers&Wilkins márkákkal lehet őket igazán megszólítani, hanem olyanokkal, mint a Volkswagen-konszern új kategóriatársaiban megtalálható Beats, vagy a Ford Fiestában lévő B&O Play, hiszen ezeket az okostelefonok kapcsán is ismerhetik a felhasználók. Mai tesztünk első felében Stefan Varga, a HARMAN International hangrendszer-mérnökével, a fejlesztőcsapat egyik vezető tagjával beszélgetünk az új Fiesta legkomolyabb hangrendszeréről, a második oldalon pedig a tesztautóval szerzett tapasztalatainkat osztjuk meg.

Interjú

MA: A kiadott sajtóközleményetekben 675 wattos összteljesítményt említetek, ami nem csak egyszerűen meglepő, hanem már-már ijesztő is. Szükség van ekkora energiára, főleg egy kisautóban?

Stefan Varga: 675 watt nyilvánvalóan nem kevés, de az erő 10 hangszórón oszlik el. Az összteljesítmény szélsőséges körülmények között, maximális hangerőn tud előjönni, nem mindennap fognak vele találkozni a felhasználók. Kompromisszummentes, magas hangerőn is kiváló élményt nyújtó rendszert szerettünk volna alkotni, amit szinte soha nem kell teljes kapacitáson hallgatni, ehhez pedig szükség volt a nagy teljesítményre.

A Titanium felszereltségű tesztautóba került a szóban forgó rendszer
A Titanium felszereltségű tesztautóba került a szóban forgó rendszer [+]

MA: 9+1 hangszórón és a különleges DSP-n kívül mit kapnak még a vásárlók? Gondolunk itt extra rezgéscsillapításra és egyéb akusztikai optimalizálásokra. Hogyan lehet ilyen hangszórótömeget úgy elhelyezni egy alapvetően szűk térben, hogy a sztereó hang a végén összeálljon az utasok fejében/fülében?

Hirdetés

Stefan Varga: Nos, itt igazán sok szakértelem és szellemi tulajdon jutott az autóba, hasonló hangrendszerekkel kapcsolatban sokévnyi tapasztalatot halmoztunk fel. Az optimalizálás során rengeteg szűrőt és ehhez hasonló eszközt próbálunk ki és használunk, ezek mind-mind hatással vannak az élvezetes, energikus zenei élményre. A fejlesztés során segítettünk a Fordnak kialakítani a beltér egészét, hogy a lehető legjobban alkalmazhassuk a tapasztaltakat.

A videón is látható Stefan Varga válaszolt a kérdéseinkre

MA: A legtökéletesebb hangzás eléréséhez nyilvánvalóan rendkívül sok tényezőnek kell tökéletesen együttállni, az autó akusztikáját pedig nagyban meghatározza a belső kárpitok anyaga vagy a napfénytető megléte. Ezekkel az extrákkal kapcsolatban mit ajánl a gyártó? Természetesen kizárólag zenei szempontból.

Stefan Varga: Valóban, egy autó ilyen szempontból sokkal nehezebb téma, mint egy egyszerű szoba, különösen igaz ez a kabriókra, ahol kinyitott és becsukott tetőnél is szempont a zenehallgatás, de a Fiesta esetén ilyen különbségekről nem beszélhetünk. A teszt során kipróbáltunk minden variációt, szövetkárpitost, bőrkárpitost és napfénytetőst is, de különbséget csak a három- és ötajtós modellekbe kerülő rendszerbe tettünk, ezek között ugyanis jelentős az akusztikai különbség.

Az összes ajtóban láthatunk B&O Play logót
Az összes ajtóban láthatunk B&O Play logót [+]

MA: Sokan sokféle zenét hallgatunk, nyilvánvalóan az eladott Fiestákban sem ugyanazok a számok szólalnak majd meg. Milyen műfajokkal kezditek az optimalizálást, mikor egy kisautó zenei rendszerét tesztelitek? A gyártó, mint megrendelő milyen elvárásokat támaszt, megjelöli a célközönséget, illetve a preferált hangképet, vagy csak adott összegből az általánosan elérhető legjobb minőséget várják el?

Stefan Varga: Rengeteg zenével tesztelünk, több mint 5000 számból áll a lista. Mindenféle műfajt kipróbálunk, a jazzen, a klasszikuson, a rockon és a heavy metalon át, de még FM-rádióval is teszteljük a rendszert. Mindent, tényleg rendkívül hosszú a lista. A végső cél ez esetben az volt, hogy az otthoni használatra szánt B&O Play rendszerek hangzásvilágát érjük el, ezekkel kapcsolatban rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk már. A megrendelő nyilvánvalóan a legjobb minőséget várja el, mi pedig ezt szállítjuk.

MA: A többség manapság az okostelefont használja elsődleges zeneforrásnak, ebből pedig gyakran a rendkívül kényelmes, ám hangminőségi szempontokat nézve nem tökéletes Bluetooth-technológiát veszik igénybe. Nem elhanyagolható szempont ugyanakkor, hogy ezen a szabványon belül milyen kodeket ismer a fedélzeti rendszer, az alapértelmezett SBC-hez képest az AptX, AptxHD, vagy akár a Sony-féle LDAC jelentős előrelépést jelent, a gyártók azonban ritkán beszélnek erről. A Fiesta új rendszere milyen módszert tud használni?

Stefan Varga: Jelenleg csak az SBC áll rendelkezésre, de a jövőben integrálásra kerülhetnek a frissebb kodekek is.

Teszt, összegzés

A nálunk járt Ford Fiesta tesztautó is megkapta ezt az elképesztő összteljesítményű, jelentős felárért megvásárolható zenei rendszert, és bár az infotainment-felszereltsége is maximális volt, erről most csak érintőlegesen számolunk be, hiszen egy szabványos, Ford SYNC 3-kezelőrendszer van rajta, amiről korábban már átfogóan írtunk. Ugyanúgy 8 colos, fényerőben gazdag kijelző került a középkonzoljára, a rendszer fürge, és tökéletesen működik az Apple CarPlay és az Android Auto is, ha használjuk a beépített USB-csatlakozót.

USB-csatlakozó a könyöklő tárolójában és a középkonzolba építve is van
USB-csatlakozó a könyöklő tárolójában és a középkonzolba építve is van [+]

Az autó képes magától beállni a párhuzamos vagy merőleges parkolóhelyre, ráadásul meglepően ügyesen, és a tolatókamera képe is remek – ameddig el nem koszolódik, hiszen egyébként kimondottan rossz helyre, a rendszámkeret fölé került, szabadon. A közel merőleges hátfal pedig rosszabb időben mágnesként vonzza a vizet és a koszt, ami nagyjából determinálja, hogy rosszabb időben mennyit fogunk vele látni. Szerencsére az ultrahangos parkolószenzorok jól bírják, egyedül az adaptív tempomat első lökhárítóra helyezett érzékelője jelzett még hibát, ilyenkor addig kell nélkülöznünk mindennemű sebességtartást, amíg le nem takarítjuk a szóban forgó részt.

A DAB-rádió sem maradt ki, még a infotainment-csomagban is benne van
A DAB-rádió sem maradt ki, még a infotainment-csomagban is benne van [+]

Zenei funkciók terén nincs extra az eredeti rendszerhez képest, a hangszínszabályzó a mélyek, a közepek és a magasak kiemelésére vagy elnyomására ad teret, ezen kívül van balansz, tér és sztereó mód, adaptív hangerő, ami sebességfüggően, az ehhez társuló erősebb vagy visszafogottabb menetzajhoz igazítja a zene szintjét. Hangminőség szempontjából az USB-s megoldás hallatszik a legjobbnak, de Bluetooth segítségével is jó eredmény érhető el, ráadásul ezen keresztül képes a teljes zenei listánkat megjeleníteni a központi kijelző, ami a legtöbb hasonló rendszernél egyáltalán nem alapvető, sok esetben csak előre- és visszalépés lehetséges.

Jó képe van a tolatókamerának, de könnyen koszolódik
Jó képe van a tolatókamerának, de könnyen koszolódik [+]

A 675 wattos összteljesítmény brutálisnak hangzik, feleennyiből is brutális hangot lehet kihozni – tapasztaltuk, a Seat Ibiza és a Volkswagen Polo Beats is 300 wattal nyújt remek minőséget és extrém szintre tolható hangerőt. A Fiesta esetén tényleg nem lehet szó erőhiányról, és ami még örömtelibb, hogy a beltéri elemek is jól tolerálják ezt: ebben a kategóriában, ekkora hangszórótömeggel sokkal könnyebb megtalálni a beltér, mint a hangrendszer leggyengébb láncszemét: sokkal előbb kezd el rezonálni egy díszléc vagy zörögni egy műanyagburkolat, mint a hangszórók lépnének át zavaró torzításba. Szerencsére a Ford ezt jól megoldotta, ilyen problémákkal nem találkoztunk, remélhetőleg ezt akkor is elmondhatják majd a példányok, ha nem csak 6000 km lesz bennük.


[+]

Az esetleges defekteket javítókészlettel kell orvosolnunk, hiszen a csomagtartó alján lévő pótkerék-üreget a mélynyomó tölti ki, ami alapbeállítások mellett szerencsére egyáltalán nem tűnik dominánsnak, a fiatalosra vett hangképhez tökéletesen passzol. A fejlesztésről szóló videó alapján egy otthoni Hi-Fi rendszerből indultak ki, mikor elkezdték a tervezést, térleképzés szempontjából ez kimondottan érezhető. A műszerfal közepén ékeskedő, aprócska centersugárzó jól teszi a dolgát, utólagos autóhifi esetén nagyon ritkán találkozunk ilyen megoldással, ebből adódóan szokatlannak is tűnt, hogy mennyire elöl van a zene súlypontja.

Sokat számít a műszerfali centersugárzó
Sokat számít a műszerfali centersugárzó [+]

A zenei rendszer általános élménye nekem kiválónak tűnt, életteli énekhangok, testes hangszerek tárulnak a hallgató elé, nincs szó dinamikátlanságról, dobozhangról vagy a térérzet teljes hiányáról, mint akár jóval drágább új autók belépő- és középkategóriás audio megoldásainál, de több vélemény alapján is úgy éreztem, mintha többet vártak volna tőle, akik kipróbálták. Én örültem, hogy nem tolakodik a hangzás, más azt mondta, a komfortosnál sokkal hangosabban kell hajtani ahhoz, hogy érdemi különbséget mutasson egy alap zenei csomaghoz képest. Aki nyersebb, erőszakosabb V-karakterre, feltűnő hangzásvilágra vágyik, jobban fogja szeretni a VW-konszern B-szegmens autóinak Beats hangrendszerét, aki pedig lágyabb, kiegyensúlyozottabb hangzásvilágra vágyik alacsony hangerő mellett, az a Ford megoldásával lesz elégedett.

Főleg hátulról ismerhető fel, hogy a legújabb Fiestát látjuk
Főleg hátulról ismerhető fel, hogy a legújabb Fiestát látjuk [+]

Árakról nehéz nyilatkozni, hiszen bár az új Fiesta listaára alig több mint 4 millió forintról indul, masszívan felextrázott csomagot kell választanunk ahhoz, hogy B&O modellt vehessünk. Ha minden földi jóval ellátjuk, nem nehéz akár 6-6,5 millió forintot elkölteni rá, ami a B-szegmensben magasnak, de nem példátlannak számít, az Ibiza tesztautónk elméleti ára is 7-essel kezdődött, ennyire komolyan felszerelt modelleket persze nem sokan választanak. A Ford Sync 3-as kezelőfelülettel ellátott ICE-csomag önmagában is 390 000 forint, további hatszámjegyű költséget rejt a B&O-s felár. A kérdésre, hogy megéri-e: én inkább költenék erre a zenei rendszerre, mint arra a szintén feláras, hagyományos automata váltóra, ami meglehetősen múltidéző módon pakolgatja a fokozatokat, és érezhetően elfojtja az egyébként magas fordulaton lelkes, egyliteres EcoBoost turbómotort.

szentkuti11

A cikk elkészítését a TelenorHipernet Blog támogatta, ahol további mobilos érdekességekről lehet olvasni.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Ford

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés