Szoftver, teljesítmény
Nincs olyan aspektusa az iPhone 16e-n futó iOS 18-nak, ami bármilyen szinten is új vagy egyedi lenne, úgyhogy linkelem ide az iPhone 16 tesztünket, az ott leírtak a szoftverről itt is megállják a helyüket. A kamera alkalmazásban találunk drasztikusabb különbséget, mert az iPhone 16e kevesebb funkcióval rendelkezik, de az alapok itt is ugyanazok. Ha pedig valaki nem használt még Pro iPhone-t, hanem valamelyik Touch ID-s modellről érkezik, valószínűleg nem fog neki feltűnni ez sem.
Hirdetés
A hardver egy fokkal érdekesebb. Az iPhone 16e-ben 8 GB operatív memória van, mellette minimum 128 GB NVMe tárhely, de opció 256 GB-os vagy 512 GB-os modellt is venni, utóbbival elérjük a félmilliós árhatárt. Az Apple A18 SoC nem pontosan ugyanaz, mint ami az iPhone 16-ban is található, de nagyon hasonlít rá. A 3 nanométeres csíkszélességen készülő rendszerchip CPU-ja 64-bites ARMv9.2-A utasításkészletet használ, hat maggal rendelkezik, két 4,04 GHz-es teljesítménycentrikus és hat 2,2 GHz-en dolgozó takarékos maggal. A GPU-ban csak négy mag van, ez eggyel kevesebb, mint az iPhone 16-ban, de így is támogatott a hardveres sugárkövetés például a War Thunder Mobile játékhoz.
Teljesítmény-teszt (a táblázat szétnyitható) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Benchmark | Apple iPhone 16e | Apple iPhone 16 | Google Pixel 9 | Samsung Galaxy S24 FE | Xiaomi 14T Pro | Honor 200 Pro | Apple iPhone 15 |
Rendszerchip | Apple A18 (4c GPU) | Apple A18 (5c GPU) | Google Tensor G4 | Exynos 2400e | Dimensity 9300+ | Snapdragon 8s Gen 3 | Apple A16 Bionic |
AnTuTu 10.x | 1 341 733 pont | 1 605 031 pont | 876 483 pont | 1 645 352 pont | 1 805 172 pont | 1 195 195 pont | 1 230 971 pont |
Geekbench 6 (single/multi) | 3097 / 7672 pont | 3314 / 8109 pont | 1726 / 4436 pont | 2116 / 6690 pont | 2204 / 7280 pont | 1942 / 4795 pont | 2547 / 6188 pont |
GFXBench Car Chase onscreen | 60 fps | 60 fps | 79 fps | na | 69 fps | 60 fps | 60 fps |
GFXBench Car Chase offscreen | 86 fps | 125 fps | 84 fps | na | 106 fps | 105 fps | 100 fps |
GFXBench Man. onscreen | 60 fps | 60 fps | 120 fps | na | 120 fps | 60 fps | 60 fps |
GFXBench Man. offscreen | 181 fps | 251 fps | 232 fps | na | 328 fps | 277 fps | 230 fps |
3DMark Wildlife Extreme | 3508 pont | 4034 pont | 2568 pont | 4089 pont | 4709 pont | 3202 pont | 2992 pont |
3DMark Solar Bay | 4771 pont | 5966 pont | Nem támogatott | 8608 pont | nem futott le | 5269 pont | 3564 pont |
A 8 GB memória úgy tűnik, hogy sose fogy el az iPhone 16e-ben, egy teljes napig voltak háttérben appok, amik ugyanabba a menübe tértek vissza, amikor újra elővettem őket. A CPU-x és az AIDA64 adatai szerint egyébként az iOS elvan 3-4 GB memóriával, és van 3 GB, ami feltételezhetően az AI funkciókhoz és az NPU kiszolgálásához van lekötve, hasonlóképp csinálja a Google is a Tensor NPU-jának kiszolgálását a Pixelben.
Nyers erőben ott van az iPhone 16e drágább testvérei sarkában, és hajszállal az iPhone 15 előtt. Az iPhone 15 jellemzően a GPU-t terhelő benchmark eredményekben jobb, összesítésben nem. A grafikus egység terhelésekor egyébként a telefon nem is igazán tudja fenntartani teljesítményét, 60% körüli a throttling, hiába az elvileg újonnan tervezett hűtés.
A készülékházon minimális melegedést tapasztaltunk folyamatos terhelés mellett szobahőmérsékleten, azt is csak a hátlapon, a kereten nem, de a 40 Celsius-fokot sem érte el a készülékház. Játékok vagy 4K-s videofelvétel során nem volt ilyen tapasztalat, de a teszt alatt még hűvös volt az időjárás, kérdés, hogy nyáron mi lesz vele.
Megint csak az a helyzet, hogy ha valaki még főgombos iPhone-t, iPhone XR-t használ, akkor az jelentősen gyorsabbnak fogja érezni az iPhone 16e-t, a rendszertől pedig ugyanazt a logikát és elrendezést kapja, amit eddig megszokott, ugyanazokkal a szolgáltatásokkal. Az már más kérdés, hogy egy iPhone 16 Pro mellett lassabbnak érződik a 16e, holott minimális a tényleges teljesítménykülönbség. Inkább csak a lassabb kijelző ennek az oka. A teszt során a legfrissebb publikus rendszert, az iOS 18.3.2-t futtatta a telefon. A hardver évekre biztosíték, az Apple pedig jellemzően öt éven keresztül kínálja az új rendszerverziókat, biztonsági frissítéseket pedig még tovább is. De a tesztben már többször emlegetett iPhone XR például 2018 végén került piacra, és még fut rajta a legfrissebb iOS, szóval a 16e-ben is lehet hat-hét év lazán, félidőben egy akkumulátor cserével.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!