Apple iPhone 13 mini - miért nem veszik elegen?

Lehet, hogy a következő generációs iPhone-ok között már nem lesz mini verzió. Pedig ez a telefon pont az, ami után folyamatosan sír egy hangos közeg.

Multimédia

A kamerák most átlósan vannak hátul, de maguk ha egymás mellé tesszük a puszta specifikációs listákat, akkor arra fogunk jutni, hogy az iPhone 12 minihez képest nincs eltérés. Pedig van, mert a főkamera mögött nagyobb lett a szenzor mérete, ami főleg a rosszabb fényviszonyok esetén történő képalkotás során lényeges. A HDR algoritmuson is reszeltek, a funkciók közé bekerültek a “stílusok”, ahol lehet babrálni a tónussal és a színhőmérséklettel, a kapott értékeket pedig a telefon tárolja, hogy a következő képen is ugyanolyan legyen a színvilág. Ezeknél jóval lényegesebb, hogy most már minden iPhone 13 (a legkisebb is) megkapja a szenzorszintű stabilizációt, ami tök ritka a telefonos piacon, itt ugyanis úgy küszöbölik ki a kézremegéseket, hogy nem a lencsét próbálják kiegyensúlyozni (ez az OIS), hanem magát a szenzort tudják mozgatni a lencse mögött. Az eredmény pedig remek.


[+]

Az iPhone-ok mindig is arról voltak híresek, hogy alapesetben nem traktálják a júzert mindenféle beállítási opciókkal, hanem az automatika dönti el, hogy mi a dörgés. Most sincs külön éjszakai mód (legalábbis kézzel nem bekapcsolható, ha a rendszer úgy véli, nem éjszaka van), az expozíciót, a képarányt, az effekteket, a stílusokat, a vakut és az önkioldót lehet piszkálni. Plusz továbbra is adott a portré mód mindenféle effektussal, ezek az előlapi kamerával is működnek. Biztos unalmas, hogy minden évben kiteszünk a fejünkről egy csomó ilyen fotót szemléltetés gyanánt, szóval most rámentem a kutyára, de előtte egy nappali és egy esti szelfit idelinkelek.

[+]

A kamerák felbontása nem változott, akárcsak a Samsung, az Apple sem hajkurássza a megapixeleket, szóval 12-n maradt a 13. Az alábbi képcsokrok előbb a normál, majd az ultraszéles modul képességeit próbálják mutatni, minden beállítás automatikus, különösebb komponálás és odafigyelés nélkül ezt lehet kipréselni a termékből (link is van a HEIC formátumú felvételre, ha valaki almás cuccról nézne bennünket):

Nincs panasz. Főleg a főkamerára. Vonalélesség remek, dinamika korrekt, színhűség kiváló, nincs zaj, nincs mosás. Az ultraszéles modul már azért gyengébb, meg aztán itt nem is variáltak a tavalyi cucchoz képest, tehát nincs a piac legjobb ultraszéles kamerái között, már csak azért sem, mert nélkülözi az autofókuszt, következésképp eléggé nem ügyes makró témák esetén. A széleken már vannak életlenségek, a dinamika sem annyira meggyőző. De az iPhone továbbra is az egyik legjobb point&shoot kamerát adja, vagyis a júzernek nem kell igazán odafigyelnie, hogy mit csinál, céloz és kattint, a képek pedig zömmel teljesen jók lesznek. Automatikus a HDR, automatikus az esti mód is, amely mindkét szenzorral igénybe vehető, ilyen eredményekkel:

Ennél egyik-másik konkurens tud jobbat, meg a hírek szerint a Pro verzió is ügyesebb, de ez is bőven megfelel annak a szintnek, amivel érdemes fotózgatni, persze ezúttal is inkább a főkamerát kell bevetni sötét környezetben, az ultraszéles modulnak láthatóan vannak hibái — mintegy aláhúzva a nappali fotók kapcsán tett megmondást, hogy itt még van tere a fejlődésnek. Viszont videózásban vitán felül nagyon ügyes az iPhone 13 mini, a szenzorszintű stabi megteszi hatását, ugyanakkor látószöget “csak” 4K30-ig bezárólag tudunk váltani, a nagylátó ugyanis maximum ebben a felbontásban üzemel. Jöjjön egy nappali példa:

Jól hallatszik, ahogyan váltanak a mikrofonok a két látószög váltásával, a képminőségre pedig nappali környezetben nemigen lehet panasz. Éles, stabil a fókusz, rendben vannak a színek, a stabilizáció pedig korrektül teszi a dolgát. Este már nem ennyire csodás a helyzet:

De azért ez is bőven szuper, itt azonban a széleslátót nem okvetlenül javasolt bekapcsolni, mert az jóval gyengébben szerepel és mozgás közben akadnak bizonytalanságok a vonalélesség kapcsán is. Szelfi videót is 4K60-ban tudunk rögzíteni, mivel itt nem korlátoz a látószög váltása, ezért ezzel a felbontással mutatnánk nappali és esti példát is:


Oké, nappal az iPhone 13 adja az egyik legjobb előlapi kamerát videózásra. A hang is remek, a képre sem lehet panasz, a felbontás is nagy, vloggerkedni abszolút megfelel. Este is egész meggyőző, de ha nagyon sötét van, akkor persze ez is elvérzik. Az iOS 15-tel debütált a fókusztávolság módosításának lehetősége videózás közben, ezt ráadásul automatikusan is meg tudja csinálni a masina, ha a fényviszonyok is adottak, plusz ténylegesen van is valami felismerhető dolog a háttérben. Nem mindig jön össze, de harmadik próbálkozásra az előlapi kamerával ezt alkottam:

A zenei képességeket valamelyest behatárolja, hogy továbbra sincsenek dedikált sztereó hangszórók, de a felső beszédhangszóró így is ki tudja venni a részét a produkcióból. Nyilván egy ekkora készüléktesttől nem várunk csodás hangzást, de arra pont elég, hogy a játékoknál meglegyen a térérzet és videóknál is kétfelől érkezhessen a hang. Természetesen a platform dedikált lejátszója az Apple Music, ami első indításkor tukmálja is az előfizetést. De anélkül is üzemel, van streaming rádiós fül is, noha a magyar kontent a Rádió 1-re és a Petőfire korlátozódik.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés