A Seat Ibiza (2017) fullos infotainment rendszere

Az ötödik generációját élő szériáról talán senkinek sem a luxus jut eszébe, tesztautónk azonban minden földi jóval fel van szerelve. A fedélzeti rendszerét néztük meg alaposabban!

Ez nem csak egy facelift!

Hatalmas mérföldkőhöz érkezett idén a Seat az új Ibizával. Idén mutatták be ötödik generációt, ami felületes szemlélőknek kívülről talán fel sem tűnik, mert alapvető formai jegyeit illetően nagyon hasonlít az öt éve futó, 2012-ben faceliftelt változathoz, de a látszat csal: ez egy teljesen új autó, teljesen új platformon. Kicsit rövidebb, ugyanakkor jóval szélesebb és biztonságosabb lett, teljesen átalakították a motorpalettát, a futóművet, és ami számunkra igazán érdekes, hogy egy továbbfejlesztett infotainment rendszerrel is készültek. Az Ibiza pedig az első fecske szerepét élvezi, ugyanerre az MQB A0 platfomra fognak épülni hasonló méretű Skoda, Volkswagen és Audi modellek is.

Ez a legdrágább fényezés, viszont tényleg lenyűgöző
Ez a legdrágább fényezés, viszont tényleg lenyűgöző [+]

A Seat.hu szerint akár már 3,3 millió forint alatt is hozzájuthatunk egy új Ibizához: a spártai felszereltségű, szívóbenzines, fényezetlen tükrökkel és sima acélfelnikkel szerelt, egyszerű modell is kapott öthüvelykes kijelzővel, továbbá USB-csatlakozóval és AUX-bemenettel ellátott fedélzeti rendszert, amihez visszafogott felárért akár Bluetooth-képességeket és multikormányt kérhetünk. Ezt az egyébként egyszerűen kezelhető rendszert már egy korábbi cikkünkben, a hazai sajtóbemutató kapcsán bemutattuk, a most hozzánk került tesztautó azonban teljesen más iskolát képvisel.

Azok természetesen nem a valódi kipufogók, csak díszelemek
Azok természetesen nem a valódi kipufogók, ezer köbcentis, háromhengeres motorról beszélünk [+]

Az előbb említett alapárat különösebb gond nélkül elkölthetjük extrákra, a nálunk járt, FR-felszereltségű variáns több mint 7 millió forintba kerül mindenestül, és ha tényleg a maximumot szeretnénk, akkor akár 8-assal is kezdődhet a végösszeg. Kisautós mércével ez persze egyáltalán nem olcsó, viszont igényeink szerint konfigurálhatunk, nem kell értelmetlen extracsomagokkal terhelnünk a pénztárcánkat, ami mindenképp jó hír.

Középen a nyolc colos érintőkijelző
Középen a nyolc colos érintőkijelző [+]

Ennek a változatnak a kezelőrendszerét nézzük át a következőkben, de ha már az összegeknél tartunk, részletezzük a kocsi felszereltségének vonatkozó részét: a nyolchüvelykes érintőkijelzővel büszkélkedő, navigációs média rendszer 264 160 forintba kerül, ehhez 2 USB csatlakozó jár, mindkettő a középkonzol aljában kap helyet. Ezen a részen kérhetünk vezeték nélküli töltésre alkalmas, GSM-erősítővel ellátott, szilikon burkolatú felületet 64 770 forintért, a 300 wattos Beats audio rendszer 146 000, a Mirror Link + Apple Car Play + Android Auto-támogatást magával hordozó Full Link rendszer pedig 54 610 forinttal toldja meg a vételárat.

A kormány elengedése nélkül is van élet!

Nagyon sok autógyártó fókuszálja a központi kezelőrendszerre a funkciók teljes listáját, a VW-csoport azonban – szerencsére – jóval konzervatívabbnak látszik ilyen téren, egyrészt külön kezelőpanelt kapott a kétzónás, digitális klíma, másrészt a két műszeregység közti, aprócska monokróm megjelenítő is nagyon hasznos a nyolc gombot és két tekerőt magában hordozó kormánykerékkel egységben. Három szegmensre oszlik ez a kis megjelenítő, az alsó sávon a napi, illetve összes megtett kilometert mutatja az autó a front assist értesítéseivel és a tempomat állásával együtt, felül pedig a pontos időt, az aktuális (és az ajánlott) sebességfokozatot, illetve az autó orrának égtáj szerinti irányát mutatja meg.

A legfőbb vezetési adatokat jeleníti meg alapértelmezetten
A legfőbb vezetési adatokat jeleníti meg alapértelmezetten

Aki a vezetéshez kapcsolódó legfontosabb adatokra kíváncsi, görgetéssel tudja lapozni a fogyasztásra, hőmérsékletekre, hatótávra, menetidőre és sebességre vonatkozó információkat, illetve ezen a ponton lehet beállítani, hogy bizonyos sebesség fölött figyelmeztessen minket a gyorshajtásra. A sebességhatárokat megjelölő, beépített navigációs rendszerrel ez nem működik együtt, de talán nem is nagy baj, hiszen táblafelismerő rendszer és folyamatos online kommunikációs hiányában ez egyébként sem túl pontos. A tempomat sem tud alkalmazkodni ehhez, és bár távolságérzékelő szenzor a biztonsági funkciókat ellátó Front Assist miatt van, adaptív tempomat a mi példányunkban szintén a hiányosságok listájára írható.

Nagyon sok mindent tudunk a kormányról vezérelni
Nagyon sok mindent tudunk a kormányról vezérelni

Balra-jobbra lapozgathatjuk a főmenüt, a vezetési adatoknál így sokkal érdekesebb funkciókkal is összefuthatunk. Ott van például az audio vezérlés, amihez ugyan nem kell megnyitni ezt az oldalt, hiszen vannak saját, dedikált gombjai erre a célra, ha odalapozunk, láthatjuk, hogy pontosan mit hallgatunk, és a lista gyorsabb lapozását is könnyebb így megoldani. Természetesen nem csak a csatlakoztatott adathordozóról lejátszott tartalmat, hanem a Bluetooth-zenelejátszást is nézhetjük-irányíthatjuk.

Villámgyors innen hívást indítani
Villámgyors innen hívást indítani

Az egyik legpraktikusabb funkció a telefonvezérlés, előzményekből ugyanis egy pillanat alatt, továbbra is a kormány elengedése nélkül tudjuk felhívni azt, akivel halaszthatatlan beszélgetésünk van, a kihangosítás minősége pedig kimondottan jó: akár nyitott panorámatetővel, kicsit magasabb tempónál is tudunk még beszélgetni. Ezen kívül szemmel tarthatjuk a mobil hálózati állapotát is, a GSM-erősítő tényleg rendkívül hasznos, gyenge lefedettségű régióban is volt alkalmam kipróbálni, ahol a mobil általában ötből egy egységnyi térerőt lát, ott ezt háromra tudtam emelni. A vezeték nélküli töltés szintén remek, és bár mostanában nem sok készülék támogatja, talán az üveg hátlapos, feltételezhetően erre a funkcióra felkészített iPhone 8 kiugrasztja a nyulat a bokorból, és végre igazán széleskörűen elterjedhet a technológia.

Az egyik legjobb módszer a navigálásra, egyszerű és hatékony
Az egyik legjobb módszer a navigálásra, egyszerű és hatékony

A műszeregységek közti kedvenc funkcióm a navigációhoz tartozó felület, ami a következő utasítást mutatja, de ha épp céltalanul bolyongunk, akkor is jelzi az irányunkat. Előzményekből itt is egy pillanat alatt állíthatunk be új célt, az egyetlen hátrány, hogy a magyar hangvezérlés hiányzik belőle, még egy utcanevet sem tudunk neki bemondani.

A távolságérzékelős központi kijelző

Az infotainment rendszer központját nyolchüvelykes érintőkijelző képzi, és bár a menürendszer bőséges, az új Golfokban kipróbált App Connect, Wi-Fi hotspot és Car-Net funkciók itt nincsenek meg, SIM-kártyát sem pakolhatunk a kesztyűtartóba.

Kétféleképpen tud megjelenni a menü Kétféleképpen tud megjelenni a menü
Kétféleképpen tud megjelenni a menü [+]

A folyamatosan aktív adatkapcsolatot feltételező közlekedési információk sem internetről, hanem az RDS-szabvány részeként működő TMC/TMCpro rendszernek köszönhetően jutnak el a fedélzeti rendszerre, ezek bár nem mindig frissek, több alkalommal is kisegítettek egy nagyobb torlódás elől. Főleg a régebb óta fennálló átépítéseket/sávlezárások miatti torlódásokat nem jelzi egyáltalán, és nem is teszi függővé az útvonaltervezést attól, hogy épp délután 5, vagy este 11 óra van. A térképek egyébként 3 évig biztosan kapnak frissítést, egyébként a Here (TopMap) adatbázisából dolgoznak és SD-kártyán kerülnek rá a kijelzőre.

A gyári navigációs rendszer sem rossz A gyári navigációs rendszer sem rossz
A gyári navigációs rendszer sem rossz [+]

A kijelző alá távolságérzékelő szenzor került, így hozzá sem kell érnünk a kijelzőhöz, ha a rejtett menüket elő szeretnénk hozni, de sajnos a fényérzékelő kimaradt, így azt a beállítások közt kell babrálnunk. Az úticélok és üzenetek bepötyögése kicsit körülményes, ez már érezhetően a hangvezérlésre lett kitalálva, amiből viszont magyarul nem kapunk, és amíg nem állítjuk át a rendszer nyelvét angolra, fel sem ajánlja a lehetőséget.

Magyar hangvezérlés híján sablonokat használhatunk, ha nincs kedvünk pötyögni Magyar hangvezérlés híján sablonokat használhatunk, ha nincs kedvünk pötyögni
Magyar hangvezérlés híján sablonokat használhatunk, ha nincs kedvünk pötyögni [+]

A gépkocsi adatai közt átnézhetjük, hogy tankolástól, indítástól vagy hosszabb időtartamra nézve milyen átlagfogyasztással közlekedtünk, mennyi hatótávot biztosít még a tankban lévő üzemanyag, áttekinthetjük, hogy melyik komfortfogyasztót kell kikapcsolnunk, ha spórolni akarunk (a klíma egyébként érezhetően terheli az autót), az EcoTrainerben pedig tippeket olvashatunk és pontokat gyűjthetünk, hogy kevésbé vékonyítsuk el a pénztárcánkat, és megnyugodjunk, hogy a földért is tettünk valamit.

Audio, összegzés

Az audiós funkciók közt minden fontos dolog megvan, a rádióállomásokhoz még kisképeket is társít a rendszer, de van lehetőség manuális frekvenciaállításra (AM és FM sávon egyaránt), illetve ugyanúgy hozzáférünk a hangszínszabályzóhoz, mintha a médialejátszóból próbálkoznánk. Az FLAC- és WMA-tartalmakat nálunk nem kezelte a szoftver, de a többi fájllal nem volt baja, illetve természetesen a Bluetooth-csatlakoztatás is probléma nélkül, egyszeri konfigurálás után mindig automatikusan tette a dolgát.

A Beats audio rendszer fiatalosan és dögösen szól, 300W összteljesítmény már bőven elég ahhoz, hogy szinte soha ne akarjuk maximumon hallgatni, elöl főleg az A-oszlopba integrált csipogók és az ajtóbetéten lévő mélyközép-hangszórók figyeltek az élményre, de a hátsó ajtóban is vannak hangkeltők, a csomagtartóban pedig a pótkereket töltötték ki egy plusz mélnyomóval, így mindenestül hét helyről szól a zene.

Alapvető hangszínszabályzás áll rendelkezésünkre Alapvető hangszínszabályzás áll rendelkezésünkre
Alapvető hangszínszabályzás áll rendelkezésünkre [+]

A konkrét tesztautónkban a legzavaróbb jelenség a zörgő-vibráló, bal oldali ajtó-díszléc volt, de ez jó eséllyel egyedi hiba, hiszen ugyanez a jobb oldalon végig csendben maradt. Zenei térérzet szempontjából messze a kisautós átlag fölé lehet tenni, nem is kimondottan torzít, a mély-közép tartományban vannak zavaró egybemosásai, illetve a középtartomány részleteivel bánik időnként nagyvonalúan. Tipikus populáris V-karakter, amin a hangzás beállításai közt lehet erősíteni vagy tompítani, a többség mindenestre biztosan szeretni fogja, még egy-két akusztikus hangszert is meglepően jól idéz vissza.

A Seat app kijelzőbeállításai A Seat app kijelzőbeállításai
A Seat app kijelzőbeállításai (MirrorLink) [+]

A beállítások közt a menü stílusát, a rendszerhangokat, nyelvet és mértékegységeket, illetve a Seat-alkalmazások adatátvitelét (ez jelenleg a Seat-féle MirrorLink applikációval működik kizárólag) babrálhatjuk, illetve visszaállíthatjuk a gyári beállításokat, nem csak a teljes rendszerre, hanem annak különböző részeire is. Ez például a Full Linknél hasznos, hiszen ha egyszer Android Autóval tettük alapértelmezetté a mobilunkat, akkor csak így tudunk MirrorLinkre váltani. Az imént említett funkciók egyébként az Apple CarPlay szolgáltatásával együtt remekül működnek, az Androidon futó Waze pedig tényleg egy új dimenziót nyit meg az autós navigálásban, már csak azért is, mert mostanában több országban kezdik büntetni a szélvédőre helyezett telefontartókat.

Ezzel az FR-felszereltséggel nagyon vagány jelenség!
Ezzel az FR-felszereltséggel nagyon vagány jelenség! [+]

Mindent egybevetve az új Seat Ibiza egy rendkívül hangulatos és jól sikerült autó, ami a kategóriájához képest semmilyen szempontból nem szűkös, remekül vezethető, futóműve pedig nem csak a kanyarokban viselkedik remekül, hanem a városi fekvőrendőröket és egyéb akadályokat is remekül kezeli. Apróbb összeszerelési anomáliák, kicsit furcsán áttételezett váltó, vizesebb időben összekoszolódó, simán a rendszámtábla fölé helyezett tolatókamera rontja csupán az összképet, illetve persze az ár, hiszen a 7 millió forint fölötti szinten már bőven van választék, akár konszernen belül is. Mindenesetre vessen egy pillantást az Ibizára is, aki az új kisautók közül szeretne magának egyet választani.

szentkuti11

A cikk elkészítését a TelenorHipernet Blog támogatta, ahol további mobilos érdekességekről lehet olvasni.

  • Kapcsolódó cégek:
  • SEAT

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés