Bevezető
Egy pár éve már az év eleje számunkra úgy néz ki, hogy három nagyszabású kiállítás van három hónapon belül. Első a CES, ami Las Vegas városában kerül megrendezésre január elején – ide idén nem jutottunk el, elsősorban anyagi okok miatt, talán majd jövőre. A második a korábbi 3GSM, ami mára Mobile World Congress néven fut: ez a barcelonai esemény számunkra a legjelentősebb, csak a mobilokról szól, mellesleg kitűnő a helyszín és az időpont is, laza 20 fok, gyönyörű környezet, ezt természetesen nem hagyhattuk ki.
Egy pavilon felülnézetből - rudi fotója
Ehhez képest a CeBIT márciusi időpontja túl hamar van. A mobilgyártók februárban ellőtték újdonságaikat, olyannyira, hogy a hannoveri kiállításra nagyon sok jelentős cég el sem jön. Nincs például Nokia stand, a Sony Ericsson ugyan kint volt, de egyetlen készüléket jelentettek csak be, a Samsung pedig nem azért épített fel hatalmas pavilonokat, hogy azokban telefonokat mutogasson, bár egy-két újdonságot azért itt is láttunk.
Tömeg - rudi fotója
Akkor viszont minek megyünk mi a CeBIT-re? Márciusban Hannover igen hideg hely, 11 órát kell autózni miatta, extra sokan vannak, ráadásul az MWC-vel szemben ide bejön a hátizsákos turista is tapogatni, míg Barcelonában tényleg csak a szakma képviseltette magát. Nos, ami a Mobile World Congress mediterrán környezetéből hiányzott, az itt viszont két pavilont is megtöltött: ez pedig a navigáció. Ezért jöttünk, s nem csalódtunk.
Mobilos dolgok
Akadtak telefonok azért itt is. Bár a Nokia nem volt jelen kiállítóként, a T-Mobile számára készített 6650-et megcsodálhattuk a szolgáltató standján. A Symbian alapú készülék csak a magenta operátornál lesz megvásárolható. Bár a Nokia a Vodafone számára is bejelentett egy telefont (6124 Classic), ezt hiába kerestük a piros szolgáltató pavilonjában. Helyette láttuk viszont a Huawei termékét, amely Vodafone 810 néven kerül a boltok polcaira, s első blikkre igen ígéretes telefonnak tűnik.
Nokia 6650
Vodafone 810
A Sony Ericsson standja hatalmas volt, s igen lila. Miután végigverekedtük magunkat a teljes portfólión (minden idén bejelentett készülék kint volt), csalódottan vettünk tudomásul két dolgot. Egyrészt a nagy dérrel-dúrral beharangozott Xperia még nem működik. Kettő darab dummy készüléket sikerült a nagyközönség kezébe adni, ami nem túl bíztató jel arra nézve, hogy vajon idén meg tud-e jelenni bolti forgalmazásban is a csúcsmodell. A másik meglepő fordulat az volt, hogy nem találtuk a T303-mat, aztán a press sarokban egy fiatalember elővette a pult alól, így lefotózhattuk a csöppséget.
Sony Ericsson T303
A Samsung két újdonságot hozott. Az egyik a G400, amely az U900 stílusát kagyló formába öltöztette. Ennek a készüléknek a hatalmas külső kijelző az érdekessége, a fedlapon levő, 2,2 inches ablak ráadásul érintésvezérelt. A magunk részéről nem vagyunk benne teljesen biztosak, hogy van-e értelme egy ekkora előlapi kijelzőnek, de majd a piac eldönti. A másik újdonság a belépő szintű M310, amely valószínűleg a prepaid akciók egyik sztárja lesz a közeljövőben. Semmi extrát nem tud, de a Bluetooth jelenléte dicséretes. Ami Barcelonában nem sikerült, azt itt pótolhattuk, hiszen az F480 megújult érintésvezérelt felületét megtapogathattuk, ha pedig már ott voltunk, akkor egy rövid videót is készítettünk:
Ez pedig a híres külső kijelző a G400-on
Asus, Gigabyte, Meizu
A Barcelonában nem szereplő Asus a CeBIT-re időzítette mobilos bejelentéseit is. A PDA-telefon kombók seregéből érdemes kiemelni a normál gombokkal rendelkező P527-et, a nagyon picike P320-at és a gyönyörű ZX1-et, amely Lamborghini formatervezést kapott. De ott volt még az M536 és a P560 is. Főleg előbbi volt érdekes, mert a navigációs gombok közepén egy olyan ujjlenyomat-érzékelő kapott helyet, amelynek simogatásával lehet a menüben is a megfelelő irányba haladni. GPS majdnem minden új Asus készülékben van, a szoftvert pedig a Nav N Go biztosítja hozzá.
Az Asus M536...
...és a P560
A Gigabyte standján vártunk valami gSmart újdonságot, de „csak” két UMPC-t találtunk. Főleg a kisebb, az M528 lehet érdekes, hiszen kis mérete mellett SIM kártyát is fogad, így HSDPA hálózatokon is tudunk vele internetezni. A HTC nem volt jelen, de a T-Mobile MDA IV miatt mégis érdemel egy-két szót: jelenleg úgy tudjuk, hogy a „Touch” széria legújabb, még be sem mutatott darabja adja a szolgáltatói verzió alapját is. Bár a T-Mobile sajtószóvivője megtiltotta a gép lefotózását, mások viszont megtették:
MDA IV - forrás: Engadget
Gigabyte UMPC HSDPA támogatással
A Meizu körül megint forró volt a talaj. Mi naivan azt hittük, hogy valami komoly standot láthatunk majd, tele M8-cal, de tévedtünk. A cég egy aprócska sarkot bérelt csupán, amit szerdán jól be is záratott a német rendőrség. Persze ez a hír korrektül körbejárta a világot, sok újság már úgy hozta le, hogy biztos az M8 és az iPhone hasonlósága miatt ebrudalták ki a Meizut a CeBIT-ről, pedig baromira nem így történt. Egy MP3 tömörítési szabvány nem jogos használata miatt kellett kis időre becsukniuk, de az inkriminált termék eltávolítása után újra ott ült egy leányka egy M8 prototípussal az asztalnál, úgyhogy kivártuk a sorunkat, hogy megnézhessük.
Jelenleg még csúnya és nagy a Meizu M8
Nos, a már több mint egy éve bejelentett M8 továbbra sincs kész. A prototípus egy akkora nyákban üldögél, mint egy komplett alaplap, viszont valamennyire működőképes, bár a multi-touch kijelző még nem funkcionál minden szempontból. A hardver viszont gyors (mondjuk ekkora vas legyen is az), a GUI pedig szinte egy az egyben iPhone másolat. A cég illetékese szerint ősszel jöhet Európába a végleges M8, addigra megpróbálják belenyomni a végleges méretbe a vasat. A szolgáltatói forgalmazás egyelőre kétséges, mert az operátorok értelemszerűen addig nem állnak szóba a gyártóval, amíg nem tudnak az orruk alá tolni egy működő modellt. Videó azért készült erről is:
Érdemes még egy céget megemlíteni, ez a General Mobile. Amerikai gyártóról van szó, akik hét készüléket hoztak el a CeBIT-re, abből öt darab két SIM kártyát kezel. Megfogdostuk őket, korrekt külső, egész pofás menü jellemezte a telefonokat (képek lentebb), aztán elkezdtünk itt is kérdezősködni. Kiderült, hogy persze távol-keleti gyártásban készülnek a termékek, s az is kiderült, hogy egész Európában forgalmazni szeretnék a készülékeket. Amikor arra kérdeztünk rá, hogy a szolgáltatói együttműködést hogyan gondolják, totál őszintén azt mondták, hogy biztos lesznek ilyen operátorok is, akik felveszik ezeket a modelleket a kínálatba. Mi csak ingattuk a fejünket, de azt kívánjuk, hogy inkább legyen nekik igazuk.
Egyikbe WCDMA, a másikba GSM SIM kerülhet
Meglepően kellemes volt a menürendszer
Mio vs. iGO
A CeBIT – számunkra legalábbis – legnagyobb híre volt, hogy az iGO-t készítő Nav N Go és a navigációs piacon jelentős szereplő Mio kissé összeveszett. Nem székeket dobáltak egymás fejéhez, hanem a Nav N Go felfüggesztette az együttműködést szerződésszegésre hivatkozva. Mi erről úgy értesültük, hogy éppen a Nav N Go standján kortyoltunk egy kávét és szorongattunk egy iGO 8 SD kártyát, amikor arról beszélgettünk az illetékesekkel, hogy milyen jó, hogy a standot körbeveszik a Nav N Go partnerei, mint például a Mio. Khm, láttátok már az új termékeiket? Nem, miért? Akkor menjetek át és nézzétek meg.
Ebben már Navman van
Megnéztük. A Mio új termékcsaládja egységesen Navman rendszert használ, úgyhogy kérdőn vontuk fel a szemöldökünket. Délután négykor már megírhattuk, hogy a Nav N Go nem kíván a Mio partnere maradni, s bár az okokról titoktartási kötelezettség miatt nem adhatnak tájékoztatást, elég egyértelmű volt, hogy a Navman rendszer használata borította ki a bilit. Ez viszont igen sok kérdést felvet, amelyekre aznap nem kaptunk választ, de másnap visszamentünk.
Addig-addig tettük fel a kérdéseket a Mio standján az elvileg illetékes személyeknek, amíg végül fel nem bukkant a cég európai igazgatója, s ő végre hajlandó volt válaszolni is ebben a kényes témában. Bár a hírek között már leírtuk, de érdemes összefoglalni a dolgokat, tehát:

A Mio megvette a Navmant. Innentől tiszta sor, hogy anyagi okokból házon belül oldanák meg a navigációs szoftver fejlesztését. A gond csupán annyi, hogy a milliós nagyságrendű Mio tulajdonos iGO alapú térképét nem lehet frissíteni, hiszen a Nav N Go nem adja át az új adatokat a Mio számára, tehát kénytelen lesz az összes felhasználó áttérni Navman rendszerre. Ezt vagy letölti (csekély két giga), vagy SD kártyán megkapja valahogy. Ez mindenképpen költséges móka a Mio szemszögéből, de ők nyilván átgondolták, hogy a házon belüli fejlesztéssel viszont mennyit spórolnak meg. Azzal viszont nem tudnak majd mit kezdeni, hogy egyrészt az iGO felülethez szokott felhasználók nem lesznek maximálisan boldogok (bár a Mio elnöke szerint a Navman rendszer sok szempontból jobb, mint az iGO), illetve az iGO híresen korrekt magyar térképadatbázisát is nélkülözniük kell, nem is beszélve a többi kelet-európai térképről.

Hazafelé telefonon hívott minket a Nav N Go is, hogy Fazakas András (operatív igazgató) is szeretne néhány gondolatot hozzátenni a témához, amelyek végül teljesen egyértelművé tették a szituációt. A C310-es Mio-t használó tulajdonosok megúszták a szívást, abban eredeti iGO található. Az összes többi Mio naviban viszont MioMap van, aminek a frissítése a Mio kötelezettsége, ilyenformán ők Navmanra kell váltsanak, akár tetszik, akár nem. A Nav N Go jogilag csak a Mio-val állt kapcsolatban, a felhasználókkal viszont nem, ezért az elégedetlen júzerek kizárólag a Mio-nál reklamálhatnak. Nagy kérdés, hogy ezt mennyien fogják megtenni, illetve van-e egyáltalán értelme. Ugyanis igazából a Mio végülis biztosít valamiféle szoftvert a kütyühöz, de hogy az van-e olyan jó, mint a korábbi... azt majd az idő dönti el, illetve reményeink szerint a tesztelők.
Az új iGO8 doboza
Most, hogy végre tényleg elérhető az új iGO, a helyzet kiélezettebb. Pláne, ha felkerülnek az internetre az első tesztek (igyekszünk ám mi is), az iGO8 ugyanis első blikkre igen ütős program lett. Mi hazafelé már ezzel jöttünk, s egyelőre nem csalódtunk, a sokat beharangozott szoftverre megérte várni, mert egyszerűen jó. A Nav N Go és a Mio is meg fogja érezni anyagilag ennek a balhénak a következményeit, ez biztos. A Mio abban bízik, hogy a fejlesztési költségek csökkenése ellensúlyozza az esetleges kiadásokat, a Nav N Go viszont a többi partnerére fordítja a felszabaduló erőforrásait. A CeBIT-en jelentették be azt is, hogy az Asus is iGO alapú szoftvert fog a jövőben használni, s a kezünkbe is adtak egy R700-at, amin elképesztően gyorsan szaladt az alkalmazás.
Egyéb érdekességek
Két nap alatt a CeBIT-et bejárni teljes képtelenség. A PH stáb természetesen osztódott, Gubro kollegával viszont elmentünk a három nagy szolgáltatóhoz. A T-Mobile döbbenetes méretű standján rengeteg dolgot találtunk, de a legnagyobb móka az a videofal volt, amely érintésvezérléssel működött, tisztára mint a Különvélemény című filmben. Engem nehezen lehetett onnan elrángatni, íme a video:
A másik érdekességet a Telenornál találtuk (ez a Pannon anyavállalata), arra figyeltünk fel, hogy két ember ül egy faasztalnál és izomból koncentrál, fejükön egy bőrszíj, az asztalon pedig egy golyó gurult erre-arra. A fölöttük elhelyezett monitorokon pedig mindféle görbék látszottak, úgyhogy amint végeztek, mi is nyomtunk egy menetet. Mindketten arra gondoltunk, hogy ez valami agyműködés-mérő dolog, s az nyer, aki jobban gondolkodik.
Videó: úgy az ötödik perctől van egy kisfilm a szerkentyűről, egyszerűen más anyagot nem találtam a neten a cuccról, kivéve persze Gubro élménybeszámolóját. Illetve nem konkrétan erről, hanem ennek egy testvéréről van még mozgókép, itten.
Hát nem. Itt az a cél, hogy minél kevésbé használd az agyad, magyarán ne gondolj semmire. A golyó arrafelé gurul, akinek nagyobb az agyműködése. A helyzet az, hogy ez egy igen nehéz feladat. Végülis Gubro azért kapott ki, mert elkezdett arra gondolni, hogy mi lenne, ha a PH stáb valamelyik tagja arrafelé kószálna, s látna minket totál bamba tekintettel egy asztalnál ülni. A magam részéről ráközelítettem a kék padlószőnyegre és csak azt ismételgettem magamban, hogy ez kék. Ezzel nyertem, elmondhatom magamról, hogy kevesebb az agyműködésem, mint a kollegának, éljen.
Hazafelé...
Megvolt a CeBIT, idén is. Ha továbbra is úgy alakul, hogy a navigáció Hannoverben kerül kiállításra, akkor jövőre is el kell jöjjünk, ez nem vitás.
Bog