Hirdetés
Míg a jelzőlámpa nélküli kereszteződésekben mifelénk a stop, az elsőbbségadás kötelező és a főútvonalat jelző tábla, illetve a jobbkéz-szabály váltogatja egymást logika szerint, az Egyesült Államokban a stop tábla a domináns, többféle variációban. Ezek közül a two-way és all-way a legelterjedtebb, és akár teljesen kihalt úton fusson bele az ember ilyen táblába, köteles teljesen megállni. Egyébként egyenlő rangú útkereszteződésben arrafelé az érkezési sorrend határozza meg a továbbhaladást, ha pedig pont egyszerre fut be több jármű, lényegében a jobbkéz-szabályt követik. Persze ahány állam és régió, annyi a vezetési stílus és szabálysértés az USA-ban: néha jellemző a sebességkorlátok felett haladni, máshol pedig a California roll fordul elő: a kereszteződésbe pár mérföld/órára lassítva érve, teljes megállás nélkül továbbhaladni, ha szabad az út.
Mivel a Tesla kaliforniai vállalat, és arrafelé is van az önvezető FSD Beta fókusza, a California rollt beépítették a kódba. Így a publikus béta tesztvideókban is előfordul eset, amikor a jármű 1-5 mérföld/órára lassítva – másik jármű, kerékpár vagy gyalogos jelenléte nélkül – teljes megállás nélkül továbbgördül, ami természetesen szabálysértő. Ennek éppen ezért az FSD Beta 10.10-zel vége: a szövetségi NHTSA intézet utasítására ez az opció kikerül az FSD Beta kódból, azaz a négykerekűek minden releváns kereszteződésnél teljesen meg kell álljanak, amikor a jármű vezet. Ez 53 822 Tesla visszahívását jelenti, persze mondjuk a Chevy Bolt-féle visszahívással szemben szó nincs konkrét visszakerülésről a szervizbe: a vezetékmentes frissítést bárhol telepíteni lehet internetkapcsolattal.
Here are the #FSDBeta V10.10 release notes. "No more stop sign rolling" update has already begun coming to cars.
— Dirty Tesla (@DirtyTesla) February 1, 2022
I'm sure we'll see many headlines TESLA PULLS "ROLLING STOPS" ABILITY LESS THAN 24 HOURS AFTER NHTSA RECALL NOTICE. pic.twitter.com/5BWG3L0b9X
Ez a hivatalosan közölt szám egyébként aláhúzza: a vizsgálat indulásakor ennyi jármű már a teszt része volt, és a kör folyamatosan bővül. A szám pedig meglepően nagy, ha más, emberi felügyelet mellett operáló önvezető flottával vetjük össze, és egyelőre, a hatósági és lakossági félelmek ellenére sem hallani sorozatos balesetekről. Mégis hurráoptimistának tűnik Elon Musk ígérete, miszerint az FSD az év végéig eléri az önvezetés öt szintjének negyedik lépcsőfokát, azaz a sofőr felügyelete nélküli működést. Az FSD 10.10 közzététele szűk körben már megindult, és ahogy a mobiloknál szokás: na nincsenek komolyabb gondok, jöhet a tömeges frissítés. A 10.10-es számozás végül azt is jelenti, hogy még mindig nem egyesítette a márka az FSD Beta, illetve a régebbi navigate on autopilot kódot, amely az autópályákon használatos. Ezt az FSD Beta 11-es verzió lépi meg – majd valamikor.