A texasi gigagyár is megnyitott

Új Tesla nem jött, új Model Y viszont igen, és célzás egy radikálisan más önvezető autóra.

Bikalovaglás, drónseregből kirajzolt Nikola Tesla és Dogecoin, Dr. Dre zenéjére beguruló vezérigazgató, masszív tűzijáték és kötetlen gyárbejárás – hatalmas bulit csapott a Tesla a világ talán legmodernebb járműüzemének megnyitóján a texasi Austin mellett. Nagy bejelentésre ugyan nem került sor, pár héttel a berlini kapunyitás után a márkának viszont egycsapásra kétszer annyi villanyautó gyára lett, és mostanra érett be 18 hónap fejlesztése. Ahogy ugyanis mintegy másfél évvel ezelőtti elemzésünkben kitértünk: az átállás tisztán elektromos hajtásra legalább annyira a gyártástechnológiákról, a nyersanyag szerződésekről és az akkumulátorokról szól, mint bármi másról, a Giga Texas üzem pedig a gyártás idő- és energiaigényét, valamint környezetterhelését is kész tovább csökkenteni.

Ami nem változott, az a márka jármű kínálata: az austini üzem éppúgy a népszerű, bár elég unalmas küllemű Model Y-nal kezd, mint Berlin, annál inkább nagyok a változások az eredeti crossoverrel összevetve, ha a burkolat alá nézünk. A texasi Model Y az első, amelyik a Tesla strukturális akkumulátorcsomagját használja helyben készült, góliátelemszerű 4680-as cellákkal. Ezeket olyan szorosra fogja a márka, két soronként hűtőcsatornákkal, hogy az első és hátsó gigaöntvényekkel összekapcsolva maguk is kiveszik a részüket a jármű teherhordásából és strukturális integritásából, összességében pedig a Tesla több száz apróbb, hegesztésre vagy csavarozásra váró alkatrésztől szabadul meg, helyet, tömeget és időt spórolva.

Mindez külsőleg persze nem nyilvánvaló, de az efféle üzemi egyszerűsítés előrevetíti a dizájnban is minimalista (pontosabban brutalista) Cybertruck még szimplább gyártását, és azért a pickup a rodeón tiszteletét tette, noha egyelőre az austini Model Y kézbesítése indult meg. A Cybertruckkal együtt a Semi kamion és a Roadster is leghamarabb 2023-ban érkezik, mert most minden energia a frissen nyílt gigagyárak kapacitásnövelésére fordul. Egy információmorzsát a jövő kapcsán azért elhintett Elon Musk: a Tesla radikális formájú önvezető robotaxival is készül – ki tudja, talán a cyber vonalból. Ha pedig a másfél évvel ezelőtti jövőlatolgatásnak van bármilyen realitása, koránt sem biztos, hogy egy kormány nélküli, leghamarabb azért 2025 környékén érkező modell megvásárolható lesz – megérheti a gyárból mindjárt utcára küldeni pénzt nyomtatni, üzemen kívül pedig az energiahálózat optimalizálására használni.

Mivel a villanyautók gyártásának gyakran radiálisan más követelményei vannak a belsőégésű motoros társak százéves hagyományával szemben, nem ritka, hogy egy-egy innovációból piaci standard lesz. A Tesla mellett például a Panasonic, a CATL, a Samsung és az LG is érdekelt a 4680 formátumú cellák előállításában, és előbb több kínai márka, így a Nio és az Xpeng, újabban pedig például a Volkswagen is jelezte érdeklődését a gigaöntvények használata iránt. Az ehhez szükséges gépeket javarészt az olasz IDRA és a kínai LK Group gyártja, évekre elegendő megbízással.

Ami a Teslát illeti,  a texasi Model Y gyártósor és a 4680-as részleg kapacitása várhatóan lassan fog csak növekedni, a sanghaji koronás gyárszünet mellett a második negyedéves eladásokba pedig egy esetleg berlini leállás is beleszólhat, amennyiben elapad az orosz gázforrás, melyre nyersanyagok hevítése miatt van szükség. Az mindenesetre biztos, hogy a Tesla továbbra is saját útját járja, ha dizájnról, üzemtervezésről vagy látványos megnyitókról van szó, kisebb-nagyobb bakikkal az úton, és egyelőre jó időre be van táblázva megrendelésekkel, hogy Texasban se unatkozzanak.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Tesla

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés