Hirdetés

Egyre vadabbak a Tesla Cybertruck részletei

Rákjárás, négymotoros hajtás, hátsókerék-kormányzás és gigaablaktörlő a brutalista pickup pletykái között. Elindulhatott a Semi elektromos kamion próbagyártása.

Nem túlzott Elon Musk, amikor minden korábbi pickuptól eltérő kisteherautót ígért Cybertruck néven, ám senki nem számított arra, hogy a brutalista építészeti stílust és Syd Mead Szárnyas Fejvadászban látható sci-fi járműveit idézi majd meg az a letisztult forma, amit rosszmájúak szerint egy ötéves is megrajzolhatott volna. Mondjuk ő nem döntött volna a prototípus tömeggyártásáról, és hiába zúzta le a tervező Franz Von Holzhausen a villanyautó elvileg lövedékálló üvegét élőben, jelen kalkulációk szerint az előjegyzés 1,2 millió darab felett jár.

A Tesla Cybertruck első változata 2019-ből
A Tesla Cybertruck első változata 2019-ből (forrás: Tesla) [+]

A Cybertruck persze funkcionalista jármű, azaz a küllem igazodik a tudáshoz és a gyártáshoz, nem fordítva, ennek a középpontjában pedig a minden álló, rozsdamentes acél exoskeleton váz áll, alatta várhatóan 12 ezer tonnás öntőgépekkel alkotott, alumínium első és hátsó platformmal, strukturális akkupakkot közrefogva.

A pickup rozsdamenetes acél külső héja az eredeti terveken
A pickup rozsdamenetes acél külső héja az eredeti terveken (forrás: Tesla) [+]

Az utóbbi a Tesla 4680 formátumú celláival, a közöttük lévő hullámos hűtőcsatornákkal, a maradék helyet kitöltött, szilárd habbal és egy-egy vékony takarólemezzel olyan merev akkumulátorcsomagot jelent majd, amely ellenáll komolyabb vízszintes, függőleges és torziós erőhatásoknak, így pedig extra teher helyett a pakk a Cybertruck strukturális szerkezetének része lehet, helyet és tömeget spórolva.

A Cybertruck a bemutatón összezúzott üveggel
A Cybertruck a bemutatón összezúzott üveggel (forrás: Business Insider) [+]

Eredeti méreteivel a Cybertruck elsőre egyébként leginkább csak az amerikai utakon tűnik legális járműnek ( persze oda is szánják), de ott problémát okozhat, hogy a prototípus nem kapott oldalsó visszapillantó tükröket. Ez az EU-ban és egyes piacokon úgy-ahogy megkerülhető, lásd a kamerákkal és kijelzőkkel operáló, szerkesztőségi kedvenc Honda e-t, de a legtöbb amerikai államban ugyanez nem engedélyezett.

Éppen ezért a tegnap Fremontban egy szemfüles drónpilóta által lencsevégre kapott, új prototípusra felkerült a két tükör (a videón behajtva), amely mindjárt rontott is a Cybertruck „esztétikáján”, vagyis inkább letisztult formáján. A két elem viszont a felhasználó által leszerelhető lesz, amit egyébként sokan megtesznek az USA egyes államaiban. A Tesla amúgy minden járművén kínál egy hátsó és két oldalsó, hátratekintő kamerát a tolatáshoz és a vakfoltok lefedéséhez, és menet közben is látni a nagy érintőképernyőn, mi történik a jármű körül.

Az új Cybertruck prototípus december 10-én
Az új Cybertruck prototípus december 10-én (forrás: Chile Al100) [+]

A másik szemet szúró új terepelem a rendkívül hosszú, függőlegesen tárolt ablaktörlő, amely a mostani dizájn szerint balra foglal helyet, ám a képeken látható megoldás egyelőre elég kézműves, és Elon Musk szerint nem a végleges megoldás a méretes szélvédő tisztán tartására. Apró megjegyzés, hogy az üvegen belül foglal helyet a Tesla FSD önvezetés három előretekintő kamerája, és ezek tisztán tartása is fontos, erre pedig van a vállalatnak egy szabadalmi zöld utat kapott ötlete: a vízcseppeket és a szennyeződést lézerrel eltávolítani! Habár ez nem vicc, nem valószínű, hogy felkerül a végleges Cybertruckra.

Az új Cybertruck prototípus december 10-én
Az új Cybertruck prototípus december 10-én (forrás: Chile Al100) [+]

Egy kicsit egyébként mintha rövidebb lenne a plató, így a hasznos rakodótér, vagy csak a visszahúzható ferdetető és a keresztrúd került hátrébb, mindenesetre a kerékdizájn és az alsó vázrész is változott, főleg a lökhárító környékén tisztulva. Elöl egyébként a szélvédő mintha hosszabb lenne, az idézőjeles, csomagtartóként használt motorháztető pedig rövidebb, amivel talán jobban látható lett a tér közvetlenül a jármű előtt. Eltűnt tovább a fogantyú az ajtókról, valószínűleg motorikus és érintésalapú megoldásra váltva.

Az új Cybertruck prototípus a Model S Plaid mellett
Az új Cybertruck prototípus a Model S Plaid mellett (forrás: Chile Al100) [+]

A Cybertruck egyébként adaptív felfüggesztéssel érkezik, hogy az autópályán lejjebb véve a hasmagasságot alacsonyabb legyen a légellenállás, terepen pedig magasabbra emelve jusson túl a kiálló sziklákon és köveken. A kisteherautó hátsóját továbbá le lehet engedni és nyitni, hogy mondjuk a Cyberquad ATV-vel könnyebb legyen felparkolni, vagy egyszerűbben rakodni.

A Tesla Cybertruck és Cybertruck ATV
A Tesla Cybertruck és Cybertruck ATV (forrás: Tesla) [+]

A Tesla pár hete eltüntette honlapjáról a Cybertruck specifikációit, majd Musk bejelentette: nem lesz egymotoros variáns, hanem kettő és négy elektromos motorral készülnek (állítólag lesz az utóbbiból Plaid változat is), a négymotoros variáció pedig torque vectoring, azaz kerekenként, elektronikusan szabályozható nyomatékleadással teheti a szó szerinti terepjárást és a nagy sebességű kanyarvételt stabilabbá.

Ha ez sem volna elég, Musk elhintette: az első mellett a hátsó kerekek is kormányozhatóak lesznek, ez pedig az állásuktól függően kisebb sugarú kanyarvételt, így könnyebb parkolást, illetve nagy sebességnél, átlós mozgással stabilabb sávváltást jelent. És persze rákjárást, azaz szűk helyeken oldalirányú (bár inkább átlós) haladást, lásd a GMC Hummer EV reklámját ugyanerről.

Végezetül a hátsó kerekek befele fordításával rövidülhet a féktáv, illetve a kerekekkel és a nyomatékkal játszva a tengely körüli „tankfordulás” is összejöhet, amit a Rivian demonstrált pickupjával, bár az végül kimaradt a piacra került R1T-ből. Ennek egyébként prózai lehet az oka: azon túl, hogy a trükk sok méterre ellőheti a kerekek alól a kavicsokat, eltérő tapadású és sűrűségű felületen a jármű elveszítheti a kontrollt és megindulhat a több tonnás szerkezet valamilyen irányba.

A korábbi prototípus az épülő austini Gigagyárban
A korábbi prototípus az épülő austini Gigagyárban (forrás: Tesla Cybertruck Instagram)

Ezt a két funkciót a cégvezér egyébként nem erősítette meg, a friss terveket viszont igen, hogy a gyártásra a most nyíló, texasi Gigagyárban lehet számítani, méghozzá 2022 végétől új önvezető hardvercsomaggal, először négymotoros konfigurációban. Az biztos, hogy akármennyit is reszelnek a küllemen és a belbecsen, a brutalista stílusú kisteherautó megdöbbentő látvány lesz az utakon, és az is valószínű, hogy több év lesz csak az előrendeléseket teljesíteni.

Míg a pickup tömeggyártása egy év múlva indulhat, a Tesla Semi elektromos kamioné csak 2023 elején, addigra lesz várhatóan elég akkukapacitása a vállalatnak a dologra. Sawyer Merritt belső informátorai szerint azonban a limitált próbagyártás már elindult a nevadai Gigagyár mellett, és a PepsiCo lesz az első, amelyik harmadik félként a helyi kibocsátás nélküli dolgozó szállítójárművet munkába fogja. A prototípusokat a Tesla évek óta használja.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Tesla

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés