Bár tradicionálisan az első negyedév a legvisszafogottabb, ha négykerekűek értékesítéséről van szó (tél, ünnepek utáni időszak stb.), súlyos chiphiánnyal, beszállítói nehézségekkel, elszállt árú és nehezen hozzáférhető nyersanyagokkal, illetve szállítási komplikációkkal manapság a márkák annyi járművet igyekeznek legyártani, amennyit az elérhető komponensek lehetővé tesznek, és a tradicionális nagyok az előző és a tavalyi első negyedévnél is szerényebb mutatókat hoztak össze 2022 első három hónapjában. A General Motors az Egyesült Államokban például 20%-ot esett vissza, és 457 leszállított villanyautója 95%-os éves romlást jelent a Chevy Bolt fennálló akkumulátorügye miatt.
Ebben a környezetben a remek beszállítói- és nyersanyag-szerződésekkel rendelkező Tesla sem hengerelt, noha 310 048 kézbesített EV-vel (295 324 Model 3 / Y, 14 724 Model S / X) az egyéni negyedéves rekord az ünnepi időszak 308 600 darabja után legalább meglett. Az előrelépés inkább tetemes, ha 2021 első negyedévéhez viszonyítjuk (184 800 kézbesítés), megtorpant mindenesetre a gyártókapacitás lendületes fejlődése: a 2021 negyedik negyedévében ez a szám 305 840 volt, 2022 első három hónapjában pedig 305 407. Ennek részben a kínai újévhez kapcsolódó szünet és kevesebb munkanap, részben pedig Sanghaj most is tartó, teljes lezárása az oka a berobbant Omikron járvány és a zéró koronavírus politika okán, ami egyre kevésbé tartható a BA.2 variáns fertőzőképessége miatt.
A Cyber Rodeo meghívója (forrás: Tesla / Electrek) [+]
A gyártókon a komponenshiány mellett a nyersanyagárak miatt is folyamatosan nő a nyomás, a lítium-karbonát piaci ára például rövidtávon megötszöröződött, és a nikkelé is elszállt, a járművek vételárával egyetemben. Egyértelmű az is, hogy a megújuló energiaszektorral megnőtt akkumulátorigény kezdi átlépni azt a kritikus küszöböt, ami után a gyártók már nem is a versenyképes árért, hanem a véges nyersanyagkészletért szállnak harcba, ami további drágulást és az exponenciálisan gyarapodó villanyautók térnyerésének lendületvesztését hozhatja. Azért a Teslának még nem kell aggódnia: másfél hete nyitott meg a Giga Berlin és ezen a héten lesz a Giga Texas premierje a csütörtöki Cyber Rodeo eseménnyel, ahol állítólag a négymotoros Cybertruck is tiszteletét teszi. A két új gigagyár óvatos termelésével ezért a Tesla második negyedéves mutatói ismét lendületet kaphatnak, ám a végelszámolásba még beleszólhat a geopolitika, a komponenshiány, egy-egy csatornában keresztbe parkoló óriáshajó és a koronavírus.