Hirdetés

Alternatív Hajtás: Még nem elég biztonságosak az önvezető autók

Magyarországon valószínűleg kevesen rendelkeznek olyan mély tudással az önvezető autókkal kapcsolatban, mint Kerecsen Tamás, az NNG technológiai vezetője. Aki az elmúlt években nem követte nyomon a budapesti székhelyű vállalat fejlődését, annak ez bizonyára egy új információ, a céget ugyanis a legtöbben az egészen kiváló iGO navigációs szoftver kapcsán ismerik, de az egy több mint tíz éves történet: az elmúlt évtizedben az NNG az egyik legnagyobb autóipari beszállítóvá nőtte ki magát, többek között a járművekben található multimédiás egységeken dolgoznak, a szoftveres oldalon, ezért is tűntek el a végfelhasználók szeme elől, függetlenül attól, hogy munkájukkal nagyon is lehet találkozni a mindennapokban, csak éppen a logójukat nem feltétlenül találni meg az új gépjárműveken.


[+]

A komoly autóipari cégek az elmúlt években nagy hangsúlyt fektettek az önvezetéssel kapcsolatos fejlesztésekre, bár ennek a végtermékét a felhasználók csak évek múlva kaphatják csak meg. Az NNG pedig beszállítóként erősen érintett ezen a területen, hiszen egy tényleg működő önvezető autó nem csak a szenzorok miatt lesz az, ami: a legfontosabb talán a szoftveres rész, illetve az offline térképállomány használata is kiemelten fontos, hiszen a járműnek akkor sem szabad megállnia vagy baleseteznie, ha elmegy az internet. Mint azt Kerecsen Tamástól megtudtuk, az iparág öt különféle szintre osztja az önvezetést: az első szinten vannak az olyan alapvető vezetést támogató rendszerek, mint a tempomat, míg a második szint azt jelenti, amikor ezek már össze is tudnak dolgozni. A hármas szint viszont hatalmas ugrást jelent, hiszen itt bizonyos körülmények között a sofőr leveheti a kezét a kormányról és nem is kell, hogy figyelje a forgalmat, de adott esetben 5-10 másodpercen belül előfordulhat, hogy be kell avatkoznia a vezetésbe. Technológiai szinten amúgy itt vagyunk, de a gyártók sokszor ütköznek jogi akadályokba. A négyes szint annyival több, hogy az autó itt probléma esetén nem a sofőr segítségét kéri, hanem biztonságosan félreáll. Az ötödik szinten már nem is lesz kormány a járműben, tehát manuálisan sosem kell majd vezetni, legfeljebb távolról, egy központból.

Kerecsen Tamás, az NNG technológiai vezetője
Kerecsen Tamás, az NNG technológiai vezetője [+]

A kritikus kérdés amúgy a biztonság: tömegtermelésbe akkor kerülhetnek majd az önvezető autók, ha sokkal biztonságosabbak lesznek, mint az emberi sofőrök, az emisszió és az utak kihasználtsága pedig szintén kiemelten fontos, de a biztonsághoz képest másodlagos kérdések. Jelenleg éves szinten nagyjából 1 millió ember veszti életét autóbaleset következtében, az önvezető autóknál pedig az a cél, hogy ennek legrosszabb esetben is csak a feléről, a legjobb esetben pedig a tízedéről beszélhessünk. Az optimista becslések szerint jelenleg nagyjából ott lehet a technológia biztonság tekintetében, ahol az emberi sofőrök, más szakértők viszont azt mondják, hogy inkább tízszeres szorzóról van szó. Magyarán ha máról holnapra csak a jelenlegi önvezető autók közlekedhetnének, tízszer annyi baleset történne, mint a valóságban.


[+]

Viszont a kihívás tényleg nem csak a technológiai, hanem a jogi oldal is, de Kerecsen Tamás ezzel kapcsolatban bizakodó: véleménye szerint a jogi kérdéseket a jogalkotók meg fogják oldani akkor, ha a társadalom egészére nézve hasznos lesz az önvezető autók jelenléte. Ugyanakkor nagyon nehéz területnek gondolja a morális részét a történetnek, mert egyrészt az sem egyértelmű, hogy a gyártók számára a vásárlóik, vagy a környezet biztonsága a fontosabb, másrészt a szoftverfejlesztők munkájuk során olyan morális kérdésekkel kapcsolatban kell, hogy döntéseket hozzanak, amelyekre nem feltétlenül vannak felkészítve.

Az NNG egyébként három ágon segíti az önvezető autók fejlődését. Az egyik a navigáció, amely – mint azt korábban is említettük – az önvezetésnél amúgy talán fontosabb is lesz, mint jelenleg az emberi sofőröknél, hiszen az autó számára az is egy igen fontos paraméter, hogy milyen az adott út burkolata és annak fizikai tulajdonságai hogyan változnak az időjárás függvényében. A második ág a biztonsággal kapcsolatos, de itt most a szoftveres oldalról van szó, nem a gyalogosokról és az utasokról: az önvezető autóknál biztosítani kell, hogy a járműveket ne lehessen feltörni, egy vírus ne állíthassa le egy fél város forgalmát. A harmadik terület pedig a vezetést segítő rendszerekkel kapcsolatos, az NNG abban segíti az autógyártókat, hogy a teljesen önvezető autókig vezető úton fokozatosan, lépésről lépésre haladva, biztonságosan tudjanak haladni a különféle fejlesztéseikkel.

Előzmények