Hirdetés
- Mobil flották
- Vivo X200 Pro - a kétszázát!
- Prémium funkciókat kapott a Sony új WF-C710N fülhallgatója
- Nem áprilisi tréfa lesz a Motorola Edge 60 Fusion
- Xiaomi Mi 11 Ultra - Circus Maximus
- Honor Magic5 Pro - kamerák bűvöletében
- Magyarországon is élesedett a Pixel 9 műholdas segélyhívója
- Egy kamerát dobhat, egy fontos S Pen funkciót visszahozhat az S26 Ultra
- Bemutatta az Infinix második generációs gaming telefonját
- Samsung Galaxy S25 Ultra - titán keret, acélos teljesítmény
Új hozzászólás Aktív témák
-
Mr.Silkó
veterán
Érdekes, jól összeszedett cikk lett! Én már azt várom, amikor ott fogunk tartani, mint az "Én a robot"-ban.
-
somogyib
őstag
Hát a 2. és 3. szint között a sofőr szempontjából nincs sok különbség ha 5 mp belül be kell tudnia avatkozni.
-
#06658560
törölt tag
1) A Waymo valahogy köszöni, teljesen jól van a kiszámíthatóságáról nem igazán ismert kerékpárosok között is, nem szokása kivasalni őket. Még a legbénább uber rendszer is érzékeli a kivilágítatlan, össze vissza grasszáló gyalogost is. A normálisak meg reagálnak is rá.
2) A Volvo már régen közölte, amikor piacra dobja, teljes jogi felelősséget vállal majd érte."(Még a vonatoknál sem merték meglépni, pedig ott zárt rendszer (sínek) vannak,"
Nem nem merték, nem érte meg, illetve szépen terjednek az automata szakaszok. Például Spanyolországban is, ahol pont ez is volt a probléma a legutóbbi nagy vonatbalesetnél, hogy azon a szakaszon még nem épült ki, az ember meg valami maximum 1 másodperccel később fékezett, mint kellett volna.
#12 Bossyy: Miért kéne hozzá adótornyokat kiépíteni? Simán el tudja küldeni az egyéb jármüveknek fontos információkat, jelentéseket 4G-, 3G-n is, teljesen precíz, pontos információáramláshoz meg elég egy kis környezeti terjesztés.
-
helixP
nagyúr
Mi számít belátható időnek?
Nem egy rendszer működik egy ilyen autón. Ha a connected része nem működik (mert a másik autó nem connected, vagy mert "napszél" van), akkor ott vannak a szenzorok, ha az sem ott vannak a vizuális rendszerek, egyéb helymeghatározó rendszerek.
Kiberbiztonság persze issue, de elég jól megy a bankkártyák, pénzmozgások / gyártástechnika légi forgalom esetében is, meg lehet azt oldani.
Adatigénye persze hogy van, azért jön az 5G, energiaigény meg egyáltalán nem vészes. Pl. egy elektromos autóban akkor sem a szenzorok, antennák lesznek a legnagyobb fogyasztók, ha 3x annyi lesz bennük.
Ha ezt a filozófiát deklarálnád befektetőként, nem adnék hiteltEz legalább olyan, mint 1995-ben nem a mobiltelefonba fektetni. Egyértelműen ez a jövő, az időpont és a pontos megvalósítás kérdéses csak
frescho: Így van, együtt kell működnie a rendszereknek.
-
Valamikor be kell fektetni a pénzt. Jelenleg prémium szolgáltatásként adják el és a végfelhasználóval fizettetik ki az árát. Szóval a gyártóknak ez nem veszteséges.
Az átmeneti időszakban nem lehet rendesen támaszkodni a mesh hálózatra, hanem szenzorokat kell használni. Pályán hamarabb lehet megvalósítani, mert nincs semmi külső zavaró tényező. Városban, országúton nem lehet lemondani a szenzorokról. Nem lehet minden gyalogost, őzet, labdát... felkötni 5G-re. Ez a pont viszont még gyenge lábakon áll, elég sokszor generál fals riasztást vagy ilyedősen fékezget még hétvégi nyugis forgalomban is. Csúcsban be sem merem kapcsolni, mert tömegkarambolt okozna egy sávelhúzásnál vagy zebránál utolsó pillanatba megtorpanó gyalogos miatt.
-
Bossyy
tag
Egyet értek Veled, nyilván ez a jövő útja, de írtam is, hogy belátható időm belül nem tudom elképzelni.
Az első hozzászólásom mellett a legnagyobb gond ezzel, hogy egyszerre kellene az összes autónak átállni, mert az úgy, hogy a forgalom része önvezető, a fele humán, az maga az őskáosz. Nem utolsó szempont a
sorban a kiberbiztonság. Amikor még a Facebook és Google (szinte végtelen erőforrásokkal rendelkeznek) fiókjait is feltörik hackerek, minisztériumok, bankok, hadseregek rendszereit hackelik meg, addig álmodni sem lehet arról, hogy autók százmillióit (feltörhető) számítógépes rendszerek vezérlik.
És akkor még ott vannak az olyan vis major helyzetek, hogy pl. egy napvihar vagy űrszemét lebéníthat egy vagy akár sok kommunikációs műholdat, a GPS rendszereket már mostanában is után kell kalibrálni a mágneses pólusok mozgása miatt stb.
Nem mellesleg irtózatos adat és energia igénye van az egész rendszernek (brutális mennyiségű adatáramlás, számítógépek százmilliói, adótornyok és átjátszó tornyok tömkelege, ezek kiépítése, üzemeltetése, áramellátása).
Ha én nagybefektető lennék, még nem tennék pénz ilyen irányú kutatásokba, még akkor sem, ha valóban elképzelhető, hogy az unokáink már így fognak közlekedni. -
helixP
nagyúr
Egyetértünk, nem most van olyan állapotban, hogy 'önvezetőként' használni lehessen, és ne is a mostani technikai szintet vedd alapul, ez körülbelül a kőkorszak.
Amikor majd 5-6G alatt kommunikál minden autó, minden tábla, közlekedési lámpa és zebra egymással, akkor a kocsid tudni fogja, hogy a kanyar mögötti lámpa épp piros-e, vagy épp van-e gyalogos a zebrán, így lassítani a kell-e egyáltalán? Nem azt fogja nézni, hogy mennyi az előtted haladó autó valós sebessége, hanem hogy az előtted haladó autó van rálépett-e valaki fékre (akár automatika), mert ezt az infó elérhető két autó között, és ez gyorsabb, mint akármilyen reakcióidő.NE a mostani, meglévő 'assisted driving'-ot vegyük alapul
-
-
Több ezer kilométer után azt mondanám, hogy van olyan szituáció amikor jobban látja előre. Aztán néha csúnyán benézi. Pár eddig tapasztalt hiba amivel nem tud mit kezdeni:
- Néha a kamion hátulján lévő 80-as feliratra a belső sávban nyom egy határozott féket 130-ról a sorban.
- Egy kicsit szűkebb úton gyorsít-lassít másodperces váltásban, mert menne, de nem mer elmenni a rossz úton himáblódzó busz/teherautó mellett.
- Kanyarba simán beront a megengedett sebességgel, aztán a korlátozó táblánál határozottan fékez ahelyett, hogy kicsit gurítaná az autót. Tábla hiányában simán berongyol 70-nel a körforgalomba.Biztos, hogy idővel jobb lesz, de az még odébb van.
Most is sokat tud segíteni ahol ideálisak a viszonyok. Ilyen pl. a halálosan monoton autópálya vagy országút. Nem bambul el, tartja a sávot, a követési távolságot és nem kezd el száguldozni. Igaz, hogy kockásan, de fékez és igyekszik kikerülni a bajt, ha mondjuk egy utánfutós egyed kiballag féktáv határán elém. Ha meg nem tud mit kezdeni a szituációval riaszt és próbálja minimalizálni a bajt fékezéssel, vészvillogóval.
De még van sok gyerekbetegsége pedig hozzáértők dicsérték ezt a verziót. El sem tudom képzelni milyen lehet ami rossz.
-
helixP
nagyúr
Az elején vagyunk, és fokozatos lesz, de unokáink már csak zárt pályán, úri hóbortként fognak autót vezetni, pont úgy, ahogy mi most lovagolunk. És ez így van rendjén. Minden biztonságosabb és hatékonyabb, ha automatizálva van (termelés / gyártás, repülés, energetika, stb.).
Azokat a részlet kérdéseket, amiket felsoroltál meg fogják oldani kompromisszumos módon, az emberiség ennél sokkal többre is képes volt már.
Nehéz elképelni, tudom, de nehéz volt a kor emberének a repülést, az elektromosságot, a televíziót.
És tudod, mi fogja az utolsó lökést megadni? Az üzlet. Eszement munkaórák, humán erőforrások mennek veszendőbe, mert emberek autókban ücsörögnek hosszú órákat, amikor értelmes termelő / alkotó tevékenységet is végezhetnének.Nem látható dolgok: előbb és jobban látja, mint Te, volt szerencsém ilyen kísérleti autót látni működés közben.
Felelősség vállalás: ez most is pontosan szabályozva van a beszállítói láncban. -
mjani1172
addikt
Az mellett, hogy egyetértek, kiegészíteném,nekem egy új autóm van, amiben van távolságtartó tempomat.
És közel sem 100% , többször megviccelt már. Az hogy indokolatlanul hatalmasat fékez egy dolog (még ha borzasztó kellemetlen is), de a rosszabb hogy 30 ból egyszer viszont nem fékez. Hibajelzés nincs nem is volt soha.
Nagyon nagyon kezdetlegesek,nem is értem hogy miért nincs ebből több balhé. -
A jogi részről volt szó a videóban, azt gondolom kidolgozzák addig, de az még mocskosul messze van.
Amúgy teljesen egyetértek amit mondasz, hasonlóan látom. Ha lesz is teljes mértékű önvezetés, az sem 10 év múlva lesz. Hanem jóval több.Igazán értelme akkor lesz, ha minden autó önvezető, és mindegyik autó tud kommunikálni egymással.
-
Gomez86
őstag
Igazán én azt gondolom hogy itt apró lépésekről van szó. Nem kell egyből odaugrani hogy befekszel a kocsiba és mire felébredsz a tengerparton vagy.
Nekem már az is bazi nagy dolog hogy a reggeli dugóban elindul meg megáll amikor a többiek. Ezt lassan mindenki kiegészíti azzal hogy arrébb áll a mentő elől, meg kikerüli a műszaki hibás autót. Jó dolgok ezek már most is szerintem.
-
keszi1991
tag
Teljes mértékben egyetértek, esélytelen hogy ez megvalosuljon, amit nem is bánok! Annyi és annyi váratlan szituáció adódhat amire képtelenség felkesziteni az autót! Ez max úgy valósulhatna meg ha az összes autó ilyen lenne, amire még meg kisebb az esély.. 🤣És még akkor is ott lenne a gyalogos forgalom illetve minden egyéb.. Döglött tetem fakidol stb.. És még arról nem is beszéltünk mi van akkor ha valami az autóba megy tönkre.. Rosszul méri fel a dolgokat stb.. Ami még a legnagyobb baj az egészben higy ezeket a rendszereket sman felfogjak törni és egy idegen átveszi felette az iranyitast.. Lesz ebből nem egy merénylet...
-
Bossyy
tag
Belátható időn belül nem tudom elképzelni az elterjedését. Esetleg egyes, jól szeparált autópálya szakaszokon. Egyszerűen túl sok az ismeretlen, előre nem látható dolog vezetés közben, nagyon sok olyan dolog van, amire előre lehetetlen felkészülni. (Idióta gyalogosok, állatok, lovaskocsik, jobbkéz szabályt nem ismerő autósok, gördeszkások, motorosok, bicajosok, kátyúk, útfelújítás, a szembe jövő hülye stb.) A jogi oldalról nem is beszélve. Mi van ha az önvezető autómmal balesetet okozok, vagy pláne ha tisztázatlan az okozó személye? Én vagyok a felelős? Az autó gyártója? A szoftver beszállítója? A hardver beszállítója? A hatóság aki engedélyezte? Esetleg az út kezelője? A fentiek mind egymásra fognak mutogatni? Vagy mi van, ha szemem láttára ütök egy óvodáscsoportot a saját autómmal és nem tudok beavatkozni? Életem végéig kiható poszt traumás streszt szenvedek, tönkremegy az életem, lázálmaim lesznek, akkor ki fog nekem fizetni…és az áldozatok hozzátartozójának?
Szerintem iszonyatos fejlesztési pénzek mennek el világszerte ebbe a feneketlen kútba és egyenlőre esélyt sem látok arra, hogy a mindennapok része legyen. (Még a vonatoknál sem merték meglépni, pedig ott zárt rendszer (sínek) vannak, nincs szembejövő és párhuzamos forgalom,nem lehet ezerfelé fordulni úton-útfélen. -
Srácok. Videó megint "nem nyilvános"
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
ma Legalábbis a pesszimista számítások szerint, de mire megjelennek az utakon, sokkal biztonságosabbak lesznek, mint az emberi sofőrök. Interjú az NNG-vel.
- SZERELEMGÉP! Corsair GAMER PC eladó BOMBA ÁRON! i7/1080Ti/32 Gb RAM/SSD!
- HP E24u G4 - egy függőleges hajszálkarc a képen- 1920x1080 - full HD - IPS - Hdmi - USB-C - Pivot
- Iphone 11 Pro Max 64gb törött!
- MacBook Pro 13" Retina (2015 eleje) Core i7 3,1GHz, 16GB RAM, 500GB SSD
- MSI R6770 (MS-V214) 1 GB GDDR5 128 bit PCI-E videokártya
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 7700X 32/64GB RAM RTX 4070Ti Super GAMER PC termékbeszámítással
- Azonnali kézbesítés az év bármely pillanatában
- LG 77CS6 - 77" OLED - 4K 120Hz & 1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync Premium - HDMI 2.1 - Szupervékony
- Azonnali készpénzes INTEL CPU AMD VGA számítógép felvásárlás személyesen / postával korrekt áron
- AZONNALI SZÁLLÍTÁS Windows 10 pro Retail aktiváló kulcs!
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest