Röviden és tömören: a hazai áramszolgáltatók közül elsőként az ELMŰ-ÉMÁSZ vezet be kWh-alapú elszámolást és fizetést a korábban ingyenesen használható elektromos autó töltőin. Mindez valószínűleg nem éri teljesen váratlanul a zöldrendszámos autók tulajdonosait, várható volt, hogy a töltés nem marad örökre ingyenes, erre a tavalyi interjúnk során László Andrea utalt is.
A szolgáltató 2010-ben avatta fel első közterületi töltőoszlopát, míg mostanra Budapesten ezekből már több tucat található, amelyek kilenc éven át ingyenesen voltak használhatók. Az, mondjuk, egy másik kérdés, mennyien használták őket akár heti szinten, a többségében 22 kW-os AC-töltők ugyanis szinte csak a nagyobb teljesítményű inverterrel rendelkező autókat tudják elfogadható sebességgel tölteni (pl. a Renault Zoét vagy az új elektromos Smartot), egy Volkswagen e-up! viszont csak 3,6, míg az e-Golf 7,2 kW-t tud felvenni az ELMŰ-ÉMÁSZ oszlopairól, tehát a teljes feltöltés egy ilyen autónál 4-5 órát venne igénybe egy efféle kúton. Valószínűleg ezért is választotta a cég a töltés mennyisége, nem pedig a töltés ideje alapján történő díjszámítást, ráadásul a matekot sem bonyolították túl, júliustól 1 kWh áram töltésének ára valószínűleg bruttó 99 forint lesz (fontos megjegyezni, hogy a jogszabályok miatt itt tulajdonképpen nem áramot vásárolnak a felhasználók, hanem töltési szolgáltatást). Ez közel a háromszorosa az áram lakossági árának (amely az ELMŰ-nél A1 kategóriában bruttó 36 forint / kWh), azonban tudni kell, hogy a háztartások államilag támogatott áron vételezik az áramot, amelynek a világpiaci ára minden járulékos költséggel együtt jelentősen magasabb. Egy hónapig viszont 10 forintért adnak majd 1 kWh-t 5 darab kijelölt oszlopon, a többi pedig ingyenes marad, ez ugyanis a tesztüzem.
Ha az itthon is népszerű elektromos autókat nézzük: a BMW i3 akkumulátorának mérete 18,8-től 37,9 kWh-ig terjedhet, ez előbbit kb. 1860, utóbbit 3750 forintból lehet feltölteni az ELMŰ-ÉMÁSZ nyilvános oszlopain, ami 130 vagy 230 kilométerre elég, tehát 100 kilométerenként 1400-1600 forintba kerül a közlekedés. Ez a 400 forint fölötti benzinárat elnézve még mindig elfogadható, de nyilván jelentősen több, mint az eddig elérhető ingyenes áram. A Nissan Leaf 22-38 kWh-s akkumulátorral érhető el, a hatótávolság 120-250 kilométer, tehát a matek nem változik jelentősen. Ugyanez elmondható a Renault Zoéról és a Volkswagen modelljeiről is, az e-Golf 35,8 kWh-s akkumulátorát 3544 forintból lehet teljesen feltölteni, ami közel 300 kilométer megtételére elegendő, tehát benzines autóból 3 literes fogyasztásnak felelne meg.
A töltőoszlopok fizetőssé válásán elsősorban azok háborodhatnak fel, akiknek az elektromos autójuk vásárlásakor a kereskedésben esetleg azt mondta az értékesítő, hogy a töltés mindig ingyen lesz, és ezzel kalkulálva számoltak megtérülést. Józanul nézve viszont belátható, hogy az áram egyrészt tényleg nincs ingyen, másrészt az utcai töltés egy prémium szolgáltatás. Az előnyök között szerepel, hogy a taxisok valószínűleg nem ezeken a kutakon fogják tölteni az autóikat, tehát több lesz a szabad töltő; a többi dolog nem változik, az oszlopokat továbbra is az eCharge+ alkalmazással lehet kezelni, a különbség, hogy meg kell benne adni a bankkártya adatokat is a fizetéshez.
Kérdés, hogy ez a változtatás mennyire hat majd ki a konkurensek áraira, a MOL-nál ugyanis 1990 forintba kerül az AC-töltés, függetlenül attól, hogy mennyi ideig és mennyi energiát töltenek az autósok; 20 kWh-nál kevesebb áram töltésekor jobban megéri az ELMŰ-höz menni, mint a MOL-hoz, de a kutakon amúgy van CCS és CHAdeMO villámtöltés is, igaz, 2990 forintért. Az E-mobi töltők (amelyek közül nemrég adták át a 300. darabot) egy ideig viszont még biztos, hogy ingyenesek maradnak, tehát ezeknél nagyobb érdeklődésre lehet majd számítani a következő hónapokban.
A fizetős töltés bevezetése előbb-utóbb minden szolgáltatónál megtörténik, és ennek nem feltétlenül a nyerészkedés az oka, hanem az infrastruktúra bővülésének lehetővé tétele: a különféle cégek (itt mondjuk a kávézókra, boltokra kell gondolni) nyilván nem tolonganak azért, hogy szó szerint ingyen adják a töltési szolgáltatást több millió forintos beruházás után, pénzért viszont nem igazán tudják akkor, ha egy csomó más helyen meg ingyenes. Persze nagy kérdés, hogy hány darab autónál mondhatnánk azt, hogy a jelenlegi közterületi kapacitás nem elég, mert a fizetőssé válással már tényleg tisztán látszik, hogy ez az egész eltolódik az otthoni, illetve a munkahelyi töltés irányba, az lesz a kényelmes és a gazdaságos megoldás. Persze nagyon kíváncsian várjuk, hogy a közeljövőben hányan fogják az ELMŰ-ÉMÁSZ töltőit használni, illetve hogy változtat-e majd az árazásán a MOL, de minderre akkor lesz érdemes igazán visszatérni, amikor már mindegyik szolgáltató pénzért fogja árulni a töltési szolgáltatást.