Jeff Bezos is meghajolt: beállt a Rivian a Tesla mögé

Észak-Amerikában az Észak-Amerikai Töltőszabványé a jövő, ami nem más, mint a Tesla-konnektor.

USB-A, MicroUSB, USB-C, Lightning és különféle laptop csatlakozók: senki sem szereti az eltérő töltőportokat, kábeleket és szabványokat, mobilos és kütyüfronton ezért jó hír az USB-C egyre nagyobb térnyerése. Valami hasonló cél vezérelhette a Charing Interface Initiative e. V., vagyis CharIN csoportosulást, hogy pár éve megalkossa a Combined Charging Standardot, vagy a CCS-t, amiből kapásból többféle van: Észak-Amerikában a CCS Type-1, Európában pedig a CCS Type-2 terjedt el, de ott van a japán és a kínai egyéni szabvány is.

A világ nagy részén elterjedt CCS töltőcsatlakozó (szürke) a Tesla-féle NACS ellen (fekete)
A kombinált AC/DC CCS töltőcsatlakozó szürkében, a Tesla-féle NACS feketében (forrás: ArenaEV) [+]

Jól látszik, hogy amíg az egyenáramú DC és váltóáramú AC formátumokat kombináló, és emiatt szükségszerűen méretesebb CCS töltőstandardot egy biztosság tervezte kényelmetlenül nagy méretűre (a jókora töltőfej mellett ugye a kábelt is el kell cipelni a töltőállomástól a portig), addig a Tesla tízéves DC konnektorát a praktikusságot szem előtt tartó mérnökök alkották jóval légiesebbre. Ezzel nem mellesleg olcsóbb és gyorsabb lett a gyártás, kisebb környezetterheléssel egy egyszerűbb karbantartással – nem véletlenül világelső a Tesla Supercharger hálózat megbízhatósága.  Bár voltak a Teslának törekvései az egykor világszinten domináló és önkényesen North American Charging Standard, vagyis NACS névre váltó megoldás szabványosítására, nem lobbizott elég hamar Elon Musk vállalata, így sok helyütt az CCS vált alapvető sztenderddé.

Észak-Amerikában viszont hiába adoptálta azt tucatnyi márka több tucat EV-je, ha a Tesla dominálja eladásokban arrafelé a villanyautó piacot, az NACS-alapú Supercharger hálózat pedig a gyorstöltőket. Az Electrify America és társaik ugyanis ritkábban kiépített és megbízhatatlan hálózatot tudnak csak a többi gyártónak biztosítani, és ez is fenntartja a Tesla, illetve az NACS előnyét a többiek és a CCS ellen. Ugyan Musk vállalata itt-ott elkezdett kombinált CCS / NACS Supercharger állomásokat telepíteni és arra rivális márkákat felengedni, pár hete szakadt át a gát, amikor Jim Farley bejelentette, hogy a Ford meglévő villanyjárművei CCS átalakítóval már jövőre hozzáférhetnek a Supercharger hálózathoz, 2025-től érkező modelljei pedig NACS konnektorral kerülnek forgalomba. Aztán jött Mary Barra és a General Motors. Egyébként mindkét felet beelőzte a háromkerekű járműveket gyártó Aptera az NACS adoptálásával.

A Rivian R1T út közben
A Rivian R1T út közben (forrás: Rivian) [+]

A héten a bejelentések sorát az amerikai Rivian folytatja: pár nap alatt révbe ért a petíció, melynek eredményeképp a kalandmárka is elkötelezte magát az NACS mellett, és ennek a pikantériája az, hogy a Rivan egyik fő befektetője az Amazon és Jeff Bezos, aki Musk nagy riválisa (lásd Blue Origin vs. SpaceX), és nem igazán szeretnek a rivális megoldásai előtt főt hajtani, aminek néha per a vége (lásd Blue Origin vs. SpaceX). Első körben ezúttal is a CCS portot használó Rivian R1S és R1T modellek férhetnek hozzá a Supercharger hálózathoz átalakítóval, aztán 2025-től a gyártó R1 és R2 platformjára épülő villanyautói is NACS portra váltanak.

AC és DC töltőszabványok világszerte
AC és DC töltőszabványok világszerte (forrás: Researchgate)

Ezzel lépéskényszerbe kerültek az európai és ázsiai márkák Észak-Amerikában, és a valószínűleg ők is bevállalják az átállás nem alacsony költségét, ami rövidtávon komoly eladási problémákat hozhat, ki akarna ugyanis idén CCS portos járművet és átalakítót vásárolni, ha jövőre ugyanaz a modell már a népszerűbb NACS-szel vehető át? Hosszútávon ugyanakkor egyértelmű előny a roppant megbízható és elterjedt Tesla töltőhálózathoz való hozzáférés, amibe az NACS szoftverrel elérhető, egyszerű töltés és számlázás is beletartozik, a bevételekből és a komoly állami támogatásból profitálva a Tesla pedig még nagyobb lelkesedéssel bővítheti az Észak-Amerikai Supercharger hálózatot. Az is jó hír a vásárlóknak, hogy az NACS standard megnyitásával a többi töltőhálózat is elkezdi kínálni rövidesen az NACS konnektort, a világ többi részén viszont valószínűleg már túl késő: Európában eséllyel marad a CCS, Kínában és Japánban pedig a saját sztenderd. Mondjuk a Supercharger hálózat ettől függetlenül ott is töretlenül hódít, csak más konnektorral.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés