107 millióért sem lehet tiéd a mindentudó AI hiper EV

Piacra került a Faraday Future első villanyjárgánya – vagy mégsem?

Álomszerű rajtot vett Jia Yueting karrierje: a LeTV a semmiből lett Kína egyik vezető streaming szolgáltatója, amely filmstúdiót is nyitott, majd jöttek a mobilok és a kütyük, illetve a hangzatos nyitás a nyugat felé. Mivel pedig a befektetők támogatását élvezve Yueting másodállásban az amerikai-kínai Faraday Future villanyautó projektbe is belefogott, a névaggatók új Steve Jobs mellett az új Elonként is kezdték emlegetni. Elvégre a fura nevű FF 91 EV hatalmas bemutatót kapott a 2017-es CES-en, és mindent megígért az önvezetéstől kezdve a mesterséges intelligencia használatán át a sportkocsik, a luxus szedánok és az SUV-k legjobb tulajdonságainak ötvözéséig.


[+]

A mesés indulásból aztán rémálom lett: a túlköltekező LeTV fizetésképtelenné vált beszállítói, sőt: saját dolgozói felé, a Vizio kétmilliárd dolláros felvásárlása semmissé lett, Yueting odahaza kegyvesztetté vált és számos pert akasztottak a nyakába. A LeTV döbbenetes módon mégis túlélte, és iPhone klónnal tért vissza, ami HMS marketingnevű Androidot futtat, és a szakadék széléről pedig a Faraday Future is visszatáncolt, nem kevés befektetői jóindulattal – az FF 91 pedig már limitált gyártásban van.

Így juthattunk el a villanyautó végső starteseményéig, mert ugye az autós világban a bemutatótól a piacra kerülésig sok év telik el, és a legtöbb EV startup bicskája beletörik az efféle a kalandba. Az FF 99 azonban állítólag már kész a kézbesítésre mától az Egyesült Államokban – potom 309 ezer dollárért. Mit vásárol 107 millió forint? Egy limitált kiadású, FF 91 2.0 Futurist Alliance fantázianevű, hárommotoros, 142 KWh-s akkumulátor óriáscsomaggal felszerelt különkiadást, amit szemre nehéz a szedán / SUV tengelyen elhelyezni, de az biztos nem sportautó a klasszikus értelemben.


[+]

A 381 mérföldes EPA hatótáv igen magas fogyasztást vetít előre 200 kW-os töltésplafonnal, aminél a féláron kapható Model S Plaid 99 KWh-s teleppel is messzebb megy, hát még a szintén olcsóbb, hatótávkirály Lucid Air. Kapunk mindenesetre 1050 lóerőt és 2,27 másodperces gyorsulást 0-ról 60 mérföld/óráig (majd kiderül, a gyakorlatban is így van-e), de pontosan mikor? Földi halandóként és amerikaiként egyelőre még mindig csak előrendelni lehet 5000 dolláros letéttel, az első darabok eséllyel cégen és szakmán belül kötnek ki. A hasonló tudású, 250 ezer dolláros FF 91 2.0 Futurist változat még később érkezik, és aztán a sima FF 91 2.0. Már ha kihúzza odáig a Faraday Future, mert egyébként a tényleg emlékezetes start után a jóval olcsóbb Lucid luxusszedán iránt sem ugrott meg a kereslet.


[+]

A marketing hantától izzadó esemény ilyen hangzatos dolgokat engedett el: FF allHyper 6x4 architektúra 2.0, All-AI, All Hyper, All-Ability Ultimate AI TechLuxus, Zero G ülések, fürdőmód, 10G-s járműn belüli kommunikáció három Super AP 5G modemmel, All-Terrain AI Body Control technológia, AI Space & Internet  rendszer, aiDriving technológiai rendszer stb. Mit tud az önvezetőnek ígért rendszer startkor? Semmi extrát, csak sávtartást, automatikus fékezést és baleset előrejelzést, forgalomalapú sebességkontrollt, illetve utcatáblák leolvasását. Az okosparkolás OTA frissítéssel jön majd egyszer, akárcsak a navigációalapú önvezetés, amihez aligha van meg a Faraday Future-nek a hatalmas hardverparkja és sok tízmillió mérföldes, önvezető tapasztalata. Nem mintha ezzel a Tesla vagy a Waymo letarolta volna a robotaxi piacot. Az FF 91 egyébként az Nvidia Drive Orin platformot használja. Az FF aiHypercar rendszerre azért elő lehet fizetni már most, potom 14900 dollárért (5 millió forint) – évente!


[+]

Az online bemutató – amit tegnap óta összesen ötezren tekintettek meg a világ legnagyobb videómegosztóján – arra nem tért ki, hogy vajon ki fog recesszióban egy 107 milliós, ismeretlen nevű járgányra beruházni, főleg számos luxus EV riválissal a piacon. Így arra sincs tippje a márkának, hogy a szériagyártást esetleg elérve mikor lehet nyereséges a vállalkozás, ami nem utolsó szempont. De azért szurkolunk nekik, és ha a LeTV visszatért a poraiból, talán Yueting Amerikában is képes lesz kihajtani a pokol legmélyebb bugyraiból a világ első mindentudó AI EV hiperjárgányával.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés