Rekord gyártási (1,37 millió) és eladási számmal zárta 2022-t a Tesla (1,31 millió), ám ezt a piaci elemzők és befektetők is előrevetítették. Sőt: a negyedik negyedéves, rekord gyártási (439 ezer) és eladási számok (405 ezer) egyaránt elmaradtak a várakozásoktól. Ez, Elon Musk Twitter-kalandja és a recessziós félelmek is hozzájárultak a brand piaci kapitalizációjának több száz milliárd dolláros értékvesztéséhez, és ma is 6%-os mínusszal indított a márka az amerikai értéktőzsdén. Ennek prózai oka van: miután korábban Ázsiában és az Óceániai térségben, most a Tesla Észak-Amerikában, Európában és valószínűleg máshol is drasztikusan megvágta legnépszerűbb modelljeinek indulóárát – a teljes történethez persze hozzátartozik, hogy az elmúlt másfél évben, több lépcsőben megemelte azt. Akkor ezt Elon Must a nyersanyag- és komponensárak növekedésével magyarázta, most pedig ezek csökkenését és a közelgő recessziót emlegeti.
A Model 3 friss hazai árai [+]
Akárhogy is: a gazdasági félelmek és az erősebb konkurencia mellett sokkal könnyebb lehet a Tesla eladásainak exponenciális növekedését tartani, ha alacsonyabbak az árak, a jóval alacsonyabb haszonkulcsot is bevállalva. Így ugyanaz a Model 3 Standard Range+ szedán, ami a minap még 21,7 millió forintba került Magyarországon, most 19 millióért rendelhető meg, bár volt másfél éve 15 millió is, foglalja össze a villanyautosok.hu. A Long Range variáció most 22,5 millióba kerül 25,3 helyett, a Performance variáns pedig 25 millióba 27,3 helyett. A Modell Y egyik kiadása sem volt még ilyen olcsó felénk: a Long Range anno 24,9 millióért nyitott, amiből tavaly év végére 28,6 lett, és ez esett hatalmasat 23 millió forintra. Felbukkant idő közben a rövidebb hatótávú kiadás 24,5 millióért, és ez is nagyot esett most 20 millióra, végül a nemrég még 29,9 milliós Model Y Performance árát 26,5 millióra mérsékelték.
A Model Y friss hazai árai [+]
A legnagyobb áresést viszont az amerikai vásárlók kapták, és nem csak azért, mert ott a Model Y Long Range ára 66 ezerről 53 ezer dollárra esett, hanem azért is, mert így megnyílt az út a helyi vásárló előtt további 7500 dolláros adójóváírásra, így annak a kiszerelésnek a vételára egymaga 20,5 ezer dollárt, vagyis 7,5 millió forintot esett az éj leple alatt. A befektetők ezt persze rosszabb néven veszik a fogyasztónál, Kínában pedig pont a drágábban vásárló tulajok elégedetlenek a szintén alacsonyabb új vételárak miatt. Végül pedig, bár a matek egyértelmű a villanyautók olcsóbb üzemeltetése mellett, a fenti árak a legolcsóbb Tesla modellek esetében sem túl alacsonyak. Mindeközben nem is a hagyományos márkák, hanem az újabb kínai brandek hasítanak a legjobban, drasztikusan növelve eladásaikat az elmúlt évben, és most már a nyugati vásárló is a szemeik előtt lebeg.