Itt az áttörés: a Model Y a legkelendőbb személyautó

Először állt egy villanyautó a negyedéves eladások élére. Küszöbön a Model 3 frissítése, teslásodik a Ford.

Noha előírások és szabályok tesznek arról a világ számos országában és régiójában, hogy a villanyautóké legyen a jövő, Norvégiában pedig ez már a jelen, a világ nagy részén azért ma még kérdéses, hogy mikor válik a tisztán elektromos hajtás népszerűbbé a belső égésű motornál. Világszinten biztosan nem ma, szimbolikus jelentősége van ugyanakkor, hogy 2023 első negyedévében a Tesla Model Y crossoverből fogyott a legtöbb bármilyen kategóriájú és hajtású személygépjárműből, pedig két éve sokan megmosolyogták Elon Musk jóslatát, miszerint ez a pillanat elkövetkezik.

A Model Y sötétvörös színváltozata Berlinben készül
A Model Y sötétvörös színváltozata Berlinben készül (forrás: Tesla / InsideEVs) [+]

Akkor a Model 3 és Y együtt 184 ezer eladást produkált az első negyedévben (a gyártó nem különíti el a két típus számait), ez viszont idén 423 ezerre ugrott, azt pedig a Motor 1 teszi hozzá, hogy a crossoverből 267 200 darabot kézbesítettek. Ezt mondjuk az amerikai márka többkörös árcsökkentéssel érte el, ám így is komoly teljesítmény a jóval olcsóbb Toyota Corolla letaszítása megingathatatlannak hitt trónjáról, amelyből 256 400 darab fogyott. Őket a Toyota Hilux (214 700), a RAV4 / Wildlander (211 000) és a Camry követte (166 200), azaz továbbra is a Toyota a legnépszerűbb autós márka, igaz: villanyautó fronton talán ők vannak a legnagyobb lemaradásban és nagyon nehéz évtized vár rájuk.

Az ezüstszínű változat is Berlinben gördült először az utakra
Az ezüstszínű változat is Berlinben gördült először az utakra (forrás: Tesla / Carbuzz) [+]

A villanyautók ismert hátránya a magas kezdőár, ami többek között a magas akkumulátorköltségeknek tudható be, bár az alacsonyabb gyártásszám és az extra technológiák sem segítenek. Ám alacsonyabb fogyasztással és töltésköltségekkel pár év alatt visszahozhatják az árkülönbözetet belső égésű társaikkal szemben, és onnantól a zéró kibocsátású hajtásnál a fenntartási előny. A Model Y népszerűsége a legismertebb EV gyártó logója mellett a nagyobb és kényelmesebb SUV / crossover formában rejlik, amely egyébként is kiemelkedően népszerű kategória. Az olcsóbb Model 3 szedán eladásai ugyanakkor a mostanában esedékes, eddigi legfontosabb termékfrissítéssel ugorhatnak meg. A változások a külsőt és a belső teret is érinthetik, megkaphatja a Project Highland munkacímen futó változat a hátsó gigaöntvényt (szóba került az első is), frissülhet(nek) a villanymotor(ok is) és variálhat a Tesla a hatótávolságon is.

A világ nagy részén elterjedt CCS töltőcsatlakozó (szürke) a Tesla-féle NACS ellen (fekete)
A világ nagy részén elterjedt CCS töltőcsatlakozó (szürke) a Tesla-féle NACS ellen (fekete) (forrás: ArenaEV) [+]

Utóbbi nem feltétlenül lép előre, a cél inkább a gyártási komplikációk és költségek csökkentése, a gyártósori hatékonyság növelése és a régi platform összeszerelési minőségének javítása. A Tesla mostanában egyébként is lendületben van: készül a mexikói gigagyár, és a minap jelentette be a Ford, hogy 2024-től összes villanyautója használni fogja Elon Musk vállalatának észak-amerikai Supercharger hálózatát. Arrafelé messze a Tesla-féle NACS portot használó gyorstöltő hálózat a legelterjedtebb, a piacon lévő Ford villanyautók viszont CCS porttal rendelkeznek, így átalakítóra lesz szükségük. A nagy fegyvertény az Aptera után a Ford megnyerése a csatlakozó kapcsán is: 2025-től a legendás T-modell gyártója is átáll az NACS szabványra, és ha észak-amerikai riválisai nem tesznek ugyanígy, töltésoldalról hátrányba kerülhetnek.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Tesla

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés