Touroll J1 - amikor az átlagos is elég

A megszokott konstrukciót, vagyis pedálszenzort és hátsó agymotort kínál a Touroll, nincs benne semmi rendkívüli, de kedvező az árfekvése.

Kialakítás

Jelenleg a piacon többféle iskola is jelen van műszaki szempontból. Az alapmodellek (mint ez a Touroll J1 is) a lehető legegyszerűbb megoldást kínálják, vagyis egy pedálszenzor észleli, hogy tekerünk-e, vagy sem, ha pedig igen, akkor felkapcsolja a motort fix teljesítménnyel. Ez egy bináris és olcsó megoldás, aminek nyilván az a hátránya, hogy akkor is a maximális erőt kapjuk meg, ha alig tekerünk, nem alkalmazkodik a rásegítés szintje az általunk kifejtett erőhöz. Ez nem okvetlenül csak azon múlik, hogy pedálszenzoros-e a gép, sokat számít a vezérlés és a motor helye is, a nemrég próbált Eleglide C1-nél például Ananda középmotor és szofisztikáltabb vezérlés járt a bringához, amivel egy kalsszisokkal jobban adagolható rásegítést kaptunk, a hamarosan tesztre kerülő OneSport OT05-nél pedig nyomatékszenzort és hátsó motort kínál a gyártó, ami talán még egy szinttel komfortosabb. Ezek a megoldások azonban drágábbak, az ilyen gépek rendre 1000-1400 eurós áron vannak most piacon, a Touroll J1 még a régi iskola képviselője.


[+]

Az európai (és a magyar) szabályozás szerint az számít rásegítéses kerékpárnak, aminek a meghajtásához emberi erő szükséges, amit maximum 350 wattos motor egészíthet ki. Vagyis ami magától nem megy, csak ha tekerjük. A dobozból kivéve ennek a kritériumnak a Touroll J1 is megfelel, ám adnak hozzá extraként egy utólag a jobb oldali markolat mellé felrakható gázkart, amivel úgy is lehet haladni, hogy nem tekerünk semmit. Noha ezzel elvben ugrott a szabályozásnak való megfelelés, mégis a pedálszenzoros kialakítás miatt jelentős szerepe lehet ennek a megoldásnak, mert ha csak úgy próbáljuk szabályozni a rásegítést, hogy tekerünk, akkor lesznek kellemetlen pillanataink. A régimódi vezérlés ugyanis most is csúszással reagál, vagyis úgy másfél másodperccel azután kapcsol, hogy elkezdünk tekerni, és ugyanennyi idővel később észleli, hogy más nem pedálozunk, amit ugyan meg lehet szokni, de pont a gázkarral lehet finomítani főleg a történet elindulási oldaláról, a megállásnál pedig a fékkarok megpöccintése is elég ahhoz, hogy a motor rögtön leálljon. Tény azonban, hogy ezt — mint az összes ilyen rendszerű bringánál — ki kell tapasztalni ahhoz, hogy utána biztonsággal és magabiztosan közlekedjünk a géppel a forgalomban.


[+]

Maga a kerékpár egy teljesen átlagos holmi. 27,5 inches kerekeken gördül, az ülés magassága igen, a kormányé nem állítható. Elöl-hátul tárcsafékeket kapott (amelyek nem hidraulikus megoldásúak), van rajta a német szabványoknak megfelelő első lámpa (StVZO szabvány), ez kellően erős fényt ad, de nem világítja pofán a szembejövőt, kapott egy 15,6 Ah-s akkumulátort (36V) és egy 250 wattos hátsó agymotort, ami gyárilag 25 km/h-s sebességig segíti a haladást. Egy szokásos Shimano SIS Tourney váltónk van hát sebességgel, az Eleglide C1-ről ismerős fedélzeti kijelzőn lehet babrálni az utunkkal kapcsolatos információkkal, a gyártó pedig 100 kilométeres hatótávról beszél, de ehhez korrektül odaírják, hogy fix 15 km/h-s sebességgel, 75 kilogrammot nyomó júzerrel mérték ezt ki. Az akkut a vázba építették, de ki lehet szedni, hogy külön is lehessen tölteni, ehhez a mellékelt kulcsot kell használjuk. Van első teleszkóp, ami lockolható is, de nyilván ez sem egy különleges megoldás, arra viszont elég, hogy az infrastruktúra egyenetlenségeit valamelyest tompítsa. Egyféle vázméretben kapható, a cég azt mondja, hogy 160-200 centiméteres magassá között ez szerintünk mindenkinek frankó.


[+]

A bringa önsúlya 26,4 kilogramm, maximális terhelhetősége 120 kilogramm, egy IPX4-es védettséggel is rendelkezik, hogy esőben is lehessen használni. A töltési idő 6-8 óra, plusz fent van egy csomagtartó egy rugós rászorítóval (az első Csepel bringámon is ilyen volt), illetve van hátsó lámpánk is, ami az elsővel együtt világít (tehát nem egy különálló, elemes megoldás), ráadásul a fékkarok meghúzását is érzékeli és féklámpaként is működik. Csengő, fényvisszaverők a küllőkön és a pedálokon szintén adottak, tehát tényleg megfelel minden előírásnak. És felírok egy külön jópontot azért, mert a váz hegesztéseit szépen leköszörülték, jóval kulturáltabban néz ki a masina, mint mondjuk egy Duotts.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!