Touroll J1 - amikor az átlagos is elég

A megszokott konstrukciót, vagyis pedálszenzort és hátsó agymotort kínál a Touroll, nincs benne semmi rendkívüli, de kedvező az árfekvése.

Használat

Jómagam 173 centis magasságommal kényelmesnek találtam a terméket, egy barátom 185 cm, ő sem panaszkodott. Rövid idő alatt ki lehet tapasztalni a vezérlés sajátosságait, ám az öt fokozatban állítható rásegítés nem azt szabályozza, hogy mennyi erőt adjon le a motor, hanem azt, hogy hány km/h-s sebességig segítsen be. A kézikönyvben vannak ugyan ezzel kapcsolatos számok (10/12/15/20/25), de ezek fentebb csúsznak, ha a plusz és mínusz gombok együttes megnyomásával elérhető szervizmenüben a maximális tempót 32 km/h-ra csavarjuk fel. Így egy tök normális, 20 km/h-s körüli tempó már hármas szinttel elérhető, de miután a kis kijelzőn van egy “power” feliratú csík, ami a motor teljesítményét mutatja, ezért elég jól látszik, hogy ez az esetek zömében vagy nulla, vagy fullos, ritkán, a fokozathoz tartozó maximális sebesség környékén látható csak, hogy nem tesz bele mindent a rendszer abba, hogy szinten tartsa a tempónkat.


[+]

Sík terepen a Touroll J1-gyel közlekedni kellemes. Ha a maximumot akarjuk kihozni a gépből, akkor a felpimpelt csúcssebességgel és szorgos tekeréssel ugyan, de kényelmesen tartható a 30 km/h-s tempó, az andalgósabb szint a hármas fokozat mellett 18-20 km/h-t jelent, ami semennyire nem lesz megterhelő. A helyzet megváltozik azonban, ha emelkedőhöz érünk, mert azért a 250 wattos teljesítmény nem lesz elég bármire. Ahogyan meredekebbé válik az út, úgy kell egyre többet nekünk is beletenni a történetbe, mindig ott lesz az a 250 watt, de kaptatós úton már mi is kelleni fogunk a feljutáshoz — csak éppen nem annyira, mintha nem lenne motor. Van az a meredekség, amikor már a bringa többletsúlyát viszi csak fel a motor és mi pont annyira küzdünk meg a dologgal, mintha egy jóval könnyebb, rásegítés nélküli kerékpárt hajtanánk, de ez már extrém — Budapesten sem könnyű ilyen utcát találni.


[+]

Mindenképpen látni kell, hogy a gyártó által megadott, 100 kilométeres hatótáv tényleg csak ideális esetben érhető el. Dombosabb környéken ennek inkább a fele a realitás, hiszen lefelé haladva nem tölt vissza az akkumulátor, vagyis amit elvesztünk a felfele úton, abból semmit nem kapunk vissza lefelé. Szintén számít, hogy hány kilót mutat a mérleg alattunk, a 120 kilogrammos terhelhetőséghez közel már érezhető hatótávcsökkenéssel kell számolni. A fedélzeti rendszer százalékos értéket mutat, de ez nem túl megbízható, a feszültségből számolgat valamit, riasztóan gyorsan fogynak el a számok felfelé haladva, hogy aztán némi pihenőidő után mégis kicsit többet mutasson a kijelző.


[+]

Az általános tekerési élmény kielégítő. A Touroll J1 rendesen össze van rakva, nem nyiszog, nem zörög, nem imbolyog, korrektül manőverezhető, kényelmesen használható holmi, csak a pedálszenzoros működést kell megszokni. A fékek hatásfokát viszont kissé kevésnek éreztem, a mechanikus megoldás ugyan relatív jól adagolható, de minden beállítás után is úgy voltam vele, hogy azért 30 km/h-nál nagyobb tempóval inkább nem gurulnék le bárhonnan. Elbírt volna a bringa egy hidraulikus rendszert. Viszont ezen kívűl komolyabb kiritikai észrevételem azért nincs, mert pontosan tudtam, hogy mire számíthatok egy 300 ezer forint alatt kínált, pedálszenzoros, Shimano Tourney váltóval felszerelt, tök átlagos paraméterekkel rendelkező bringától. Ilyet sokan, sokféle márkanév alatt kínálnak, a felhasznált alkatrészekben rengeteg a közös pont (váltó, fedélezeti kijelző, akku, vezérlés, gumik, csengő, szerszámok, vélhetően a motor is), az eltérések inkább abból adódnak, hogy milyen minőségben tudják aztán ezt leszállítani. És a Touroll J1 ebből a szempotból egy kellemes meglepetés volt: könnyű volt összerakni, minden a helyén van, semmi sem lötyög, korrektül van kezelve és festve a váz, be vannak kötve a lámpák, fent vannak a fényvisszaverők, gyárilag adott a csomagtartó… és most már relatív sok kínai bringás tapasztalat után ezek igenis fontos értékek. A kérdés nyilván a termék tartóssága és a támogatása, de a Touroll J1 itt marad velünk a közelben az ismeretségi körben, szóval értesülünk majd a tapasztalatokról. Ha ezek jók, akkor örömmel nézünk meg majd a jövőben más Touroll termékeket is, de főleg akkor, ha a műszaki megoldásokban is előrébb tudnak lépni (nyomatékszenzor, hidraulikus fékek, jobb teleszkóp). Eddig a megfizethető, kínai vonalon az Eleglide-dal volt jó tapasztalatunk a tartósság kapcsán, reméljük hogy a Touroll is tudja hozni ezt a szintet.

Bog

A J1 a Geekbuyingon rendelhető meg, kuponkód: MOJ1BIKE
A J1 ST szintén a Geekbuyingon, kuponkód: MOJ1STBIKE
Az összes Touroll a Geekmaxin, kuponkód: MOBILJ1DE