Bevezető
Már számolni sem tudom, hogy hány különböző kínai e-bike járt nálunk az elmúlt években. Mindenféle méretű, összecsukható, vagy éppen drabális disznó, középmotoros és holland-litván szíjhajtású bringát is próbáltunk, vagyis lassan látatlanban is meg tudjuk mondani egy ilyen termékről, hogy nagyjából mire alkalmas, hogyan működik és mit lehet tőle elvárni. Bár ezeket a kerékpárokat egyre több cég kínálgatja tesztre, de már többet elutasítottunk egyszerűen azért, mert ha nincs bennük semmi különös, akkor nem okoz óriási izgalmakat egy újabb modell kipróbálása.
A Touroll J1-gyel mégis kivételt tettünk, ennek több oka is van. Egyrészt ez egy meglehetősen friss márkanév, viszont abból a szempontból mégis érdekes lehet mifelénk is, hogy például a német MediaMarkt kínálatában már van Touroll bringa, ők pedig jellemzően nem listáznak be mindenféle jöttment bandát, ott elvárás az alkatrészellátottság biztosítása és egy bizonyos minőségi szint megugrása. A történet másik aspektusa, hogy kuponkóddal (a cikk végén) le lehet csapni az árát 300 ezer forint alá (aktuális árfolyamon ez most 294 500 forint ingyenes szállítással), ami meglehetősen kedvezőnek számít ezen a piacon, csak hogy egy példát mondjak, mostanság jött ki a KTM új modellje közel 1 millió forintos áron — persze ott azért nívósabb alkatrészek és Bosch motor is dukál, de akinek normál városi közlekedésre kell elektromos bringa, annak az is elég, ha van egy olcsó gépe, amin cserélhetők az alkatrészek és ezek nem jelentenek óriási költséget.
A Touroll J1-et (és az átlépős vázzal rendelkező J1 ST-t) jelenleg a Geekbuying és a Geekmaxi forgalmazza. Hozzánk viszont maga a gyártó küldte el a dobozt, Rosta Gáborral (Prohardver) fel voltunk készülve megint egy szenvedős összerakásra, de a Touroll J1-et 20 perc alatt hoztuk menetkész állapotba úgy, hogy ebben benne volt a fékek beállítása, a kerekek felfújása és a váltó ellenőrzése is, de ez utóbbi úgy volt jó gyárilag, ahogyan kivettük a dobozból. Vagyis kifejezetten üdítő volt a korábbi bringákkal járó tökörészések után egy ilyen megoldás, a dobozból pedig előkerült egy extra gázkar is, erre nyilván mindjárt visszatérünk.
Tennék még némi kitérőt a termék kapcsán arra is, hogy megtaláljuk a bringa helyét a piacon. Egyrészt szögezzük le: 300 ezer forintos áron csodát ne várjunk. Azt is szögezzük le, hogy a biciklizést komolyan vevő arcok természetesen joggal fikázzák majd az alsópolcos komponenseket, de tényleg nem kell mindenkinek kimaxolt kétkerekű a mindennapi közlekedéshez. Akik szerint a biciklizés esszenciáját (a tekerést) veszi ki a képletből egy rásegítéses kerékpár inkább lapozzanak tovább, de ha egy picit is nyitottabbak a saját véleménybuborékokon túl tekinteni, akkor ők is észrevehetik, hogy bár bringázni közmegegyezés szerint alapvetően jó, de nem mindenki van abban a fizikai (és adott esetben pszichés) állapotban, hogy minden nap megküzdjön az útjába kerülő emelkedőkkel, miközben szeretne ő bringázni, csak mondjuk ez túl megterhelő, vagy éppenséggel nem akar a célállomáshoz csapzottan érkezni.
Kialakítás
Jelenleg a piacon többféle iskola is jelen van műszaki szempontból. Az alapmodellek (mint ez a Touroll J1 is) a lehető legegyszerűbb megoldást kínálják, vagyis egy pedálszenzor észleli, hogy tekerünk-e, vagy sem, ha pedig igen, akkor felkapcsolja a motort fix teljesítménnyel. Ez egy bináris és olcsó megoldás, aminek nyilván az a hátránya, hogy akkor is a maximális erőt kapjuk meg, ha alig tekerünk, nem alkalmazkodik a rásegítés szintje az általunk kifejtett erőhöz. Ez nem okvetlenül csak azon múlik, hogy pedálszenzoros-e a gép, sokat számít a vezérlés és a motor helye is, a nemrég próbált Eleglide C1-nél például Ananda középmotor és szofisztikáltabb vezérlés járt a bringához, amivel egy kalsszisokkal jobban adagolható rásegítést kaptunk, a hamarosan tesztre kerülő OneSport OT05-nél pedig nyomatékszenzort és hátsó motort kínál a gyártó, ami talán még egy szinttel komfortosabb. Ezek a megoldások azonban drágábbak, az ilyen gépek rendre 1000-1400 eurós áron vannak most piacon, a Touroll J1 még a régi iskola képviselője.
Az európai (és a magyar) szabályozás szerint az számít rásegítéses kerékpárnak, aminek a meghajtásához emberi erő szükséges, amit maximum 350 wattos motor egészíthet ki. Vagyis ami magától nem megy, csak ha tekerjük. A dobozból kivéve ennek a kritériumnak a Touroll J1 is megfelel, ám adnak hozzá extraként egy utólag a jobb oldali markolat mellé felrakható gázkart, amivel úgy is lehet haladni, hogy nem tekerünk semmit. Noha ezzel elvben ugrott a szabályozásnak való megfelelés, mégis a pedálszenzoros kialakítás miatt jelentős szerepe lehet ennek a megoldásnak, mert ha csak úgy próbáljuk szabályozni a rásegítést, hogy tekerünk, akkor lesznek kellemetlen pillanataink. A régimódi vezérlés ugyanis most is csúszással reagál, vagyis úgy másfél másodperccel azután kapcsol, hogy elkezdünk tekerni, és ugyanennyi idővel később észleli, hogy más nem pedálozunk, amit ugyan meg lehet szokni, de pont a gázkarral lehet finomítani főleg a történet elindulási oldaláról, a megállásnál pedig a fékkarok megpöccintése is elég ahhoz, hogy a motor rögtön leálljon. Tény azonban, hogy ezt — mint az összes ilyen rendszerű bringánál — ki kell tapasztalni ahhoz, hogy utána biztonsággal és magabiztosan közlekedjünk a géppel a forgalomban.
Maga a kerékpár egy teljesen átlagos holmi. 27,5 inches kerekeken gördül, az ülés magassága igen, a kormányé nem állítható. Elöl-hátul tárcsafékeket kapott (amelyek nem hidraulikus megoldásúak), van rajta a német szabványoknak megfelelő első lámpa (StVZO szabvány), ez kellően erős fényt ad, de nem világítja pofán a szembejövőt, kapott egy 15,6 Ah-s akkumulátort (36V) és egy 250 wattos hátsó agymotort, ami gyárilag 25 km/h-s sebességig segíti a haladást. Egy szokásos Shimano SIS Tourney váltónk van hát sebességgel, az Eleglide C1-ről ismerős fedélzeti kijelzőn lehet babrálni az utunkkal kapcsolatos információkkal, a gyártó pedig 100 kilométeres hatótávról beszél, de ehhez korrektül odaírják, hogy fix 15 km/h-s sebességgel, 75 kilogrammot nyomó júzerrel mérték ezt ki. Az akkut a vázba építették, de ki lehet szedni, hogy külön is lehessen tölteni, ehhez a mellékelt kulcsot kell használjuk. Van első teleszkóp, ami lockolható is, de nyilván ez sem egy különleges megoldás, arra viszont elég, hogy az infrastruktúra egyenetlenségeit valamelyest tompítsa. Egyféle vázméretben kapható, a cég azt mondja, hogy 160-200 centiméteres magassá között ez szerintünk mindenkinek frankó.
A bringa önsúlya 26,4 kilogramm, maximális terhelhetősége 120 kilogramm, egy IPX4-es védettséggel is rendelkezik, hogy esőben is lehessen használni. A töltési idő 6-8 óra, plusz fent van egy csomagtartó egy rugós rászorítóval (az első Csepel bringámon is ilyen volt), illetve van hátsó lámpánk is, ami az elsővel együtt világít (tehát nem egy különálló, elemes megoldás), ráadásul a fékkarok meghúzását is érzékeli és féklámpaként is működik. Csengő, fényvisszaverők a küllőkön és a pedálokon szintén adottak, tehát tényleg megfelel minden előírásnak. És felírok egy külön jópontot azért, mert a váz hegesztéseit szépen leköszörülték, jóval kulturáltabban néz ki a masina, mint mondjuk egy Duotts.
Használat
Jómagam 173 centis magasságommal kényelmesnek találtam a terméket, egy barátom 185 cm, ő sem panaszkodott. Rövid idő alatt ki lehet tapasztalni a vezérlés sajátosságait, ám az öt fokozatban állítható rásegítés nem azt szabályozza, hogy mennyi erőt adjon le a motor, hanem azt, hogy hány km/h-s sebességig segítsen be. A kézikönyvben vannak ugyan ezzel kapcsolatos számok (10/12/15/20/25), de ezek fentebb csúsznak, ha a plusz és mínusz gombok együttes megnyomásával elérhető szervizmenüben a maximális tempót 32 km/h-ra csavarjuk fel. Így egy tök normális, 20 km/h-s körüli tempó már hármas szinttel elérhető, de miután a kis kijelzőn van egy “power” feliratú csík, ami a motor teljesítményét mutatja, ezért elég jól látszik, hogy ez az esetek zömében vagy nulla, vagy fullos, ritkán, a fokozathoz tartozó maximális sebesség környékén látható csak, hogy nem tesz bele mindent a rendszer abba, hogy szinten tartsa a tempónkat.
Sík terepen a Touroll J1-gyel közlekedni kellemes. Ha a maximumot akarjuk kihozni a gépből, akkor a felpimpelt csúcssebességgel és szorgos tekeréssel ugyan, de kényelmesen tartható a 30 km/h-s tempó, az andalgósabb szint a hármas fokozat mellett 18-20 km/h-t jelent, ami semennyire nem lesz megterhelő. A helyzet megváltozik azonban, ha emelkedőhöz érünk, mert azért a 250 wattos teljesítmény nem lesz elég bármire. Ahogyan meredekebbé válik az út, úgy kell egyre többet nekünk is beletenni a történetbe, mindig ott lesz az a 250 watt, de kaptatós úton már mi is kelleni fogunk a feljutáshoz — csak éppen nem annyira, mintha nem lenne motor. Van az a meredekség, amikor már a bringa többletsúlyát viszi csak fel a motor és mi pont annyira küzdünk meg a dologgal, mintha egy jóval könnyebb, rásegítés nélküli kerékpárt hajtanánk, de ez már extrém — Budapesten sem könnyű ilyen utcát találni.
Mindenképpen látni kell, hogy a gyártó által megadott, 100 kilométeres hatótáv tényleg csak ideális esetben érhető el. Dombosabb környéken ennek inkább a fele a realitás, hiszen lefelé haladva nem tölt vissza az akkumulátor, vagyis amit elvesztünk a felfele úton, abból semmit nem kapunk vissza lefelé. Szintén számít, hogy hány kilót mutat a mérleg alattunk, a 120 kilogrammos terhelhetőséghez közel már érezhető hatótávcsökkenéssel kell számolni. A fedélzeti rendszer százalékos értéket mutat, de ez nem túl megbízható, a feszültségből számolgat valamit, riasztóan gyorsan fogynak el a számok felfelé haladva, hogy aztán némi pihenőidő után mégis kicsit többet mutasson a kijelző.
Az általános tekerési élmény kielégítő. A Touroll J1 rendesen össze van rakva, nem nyiszog, nem zörög, nem imbolyog, korrektül manőverezhető, kényelmesen használható holmi, csak a pedálszenzoros működést kell megszokni. A fékek hatásfokát viszont kissé kevésnek éreztem, a mechanikus megoldás ugyan relatív jól adagolható, de minden beállítás után is úgy voltam vele, hogy azért 30 km/h-nál nagyobb tempóval inkább nem gurulnék le bárhonnan. Elbírt volna a bringa egy hidraulikus rendszert. Viszont ezen kívűl komolyabb kiritikai észrevételem azért nincs, mert pontosan tudtam, hogy mire számíthatok egy 300 ezer forint alatt kínált, pedálszenzoros, Shimano Tourney váltóval felszerelt, tök átlagos paraméterekkel rendelkező bringától. Ilyet sokan, sokféle márkanév alatt kínálnak, a felhasznált alkatrészekben rengeteg a közös pont (váltó, fedélezeti kijelző, akku, vezérlés, gumik, csengő, szerszámok, vélhetően a motor is), az eltérések inkább abból adódnak, hogy milyen minőségben tudják aztán ezt leszállítani. És a Touroll J1 ebből a szempotból egy kellemes meglepetés volt: könnyű volt összerakni, minden a helyén van, semmi sem lötyög, korrektül van kezelve és festve a váz, be vannak kötve a lámpák, fent vannak a fényvisszaverők, gyárilag adott a csomagtartó… és most már relatív sok kínai bringás tapasztalat után ezek igenis fontos értékek. A kérdés nyilván a termék tartóssága és a támogatása, de a Touroll J1 itt marad velünk a közelben az ismeretségi körben, szóval értesülünk majd a tapasztalatokról. Ha ezek jók, akkor örömmel nézünk meg majd a jövőben más Touroll termékeket is, de főleg akkor, ha a műszaki megoldásokban is előrébb tudnak lépni (nyomatékszenzor, hidraulikus fékek, jobb teleszkóp). Eddig a megfizethető, kínai vonalon az Eleglide-dal volt jó tapasztalatunk a tartósság kapcsán, reméljük hogy a Touroll is tudja hozni ezt a szintet.
Bog
A J1 a Geekbuyingon rendelhető meg, kuponkód: MOJ1BIKE
A J1 ST szintén a Geekbuyingon, kuponkód: MOJ1STBIKE
Az összes Touroll a Geekmaxin, kuponkód: MOBILJ1DE