TomTom One vs. Garmin 255W - TMC magyarosan

Hirdetés

A TMC, mint olyan, avagy amiről a navik nem tehetnek

Elérkeztünk a TMC-hez, nyilván mindenki erre volt a leginkább kíváncsi. Nos a készülékek hamar megtalálták a TMC adást, magával az adással, illetve annak vételével problémám nem akadt egyik készülék esetében sem. Röviden összefoglalva a TMC adás egy FM hullámsávon, meghatározott rádióadó adása "mellett" sugárzott adatfolyam, talán a TV adások teletext funkciója lenne a legjobb példa rá. Ez azt jelenti, hogy az adás vételéhez egy megfelelő FM vevő szükséges, ezt szoktuk TMC vevőként emlegetni, valamint a navigációs készülékbe előre "beprogramozott" lokációs táblára is szükség van, e kettő fogja biztosítani, hogy navink képes lesz "megjósolni" az útlezárásokat, torlódásokat. A szoftverek ez különbözőképpen jelölik, de általánosságban elmondható, hogy a "tiszta" útvonalak zöld, míg a torlódásokkal, lezárásokkal terheltek piros jelölést kapnak, ez a térképen a tervezéskor is látható. Természetesen a piros útvonalakat a szoftver elkerüli. Amennyiben mégis ilyen útvonalra megyünk, akkor minden lehetséges módon megpróbál leterelni róla, csakúgy, mintha kézzel egy bizonyos útszakaszt elkerülendővé teszünk. Ez egy szép rózsaszín, akarom mondani zöld világ lenne, ha a rendszer valóban tisztában lenne az aktuális forgalmi helyzettel, aminek függvénye a megfelelő információ, illetve annak időben történő adatbázisba kerülése.


A Garmin így mutatja az útlezárásokat (kép: Loha)

És itt bekövetkezik mindaz, amitől féltünk. Ahogyan azt már a szolgáltatás bejelentésének sajtótájékoztatójáról készült tudósításunkban is boncolgattunk, egy uniós projekt keretében került a szolgáltatás bevezetésre. Ez nyilván nem jelenti azt, hogy egy nem létező igényre kialakított válaszul elköltöttek egy komolyabb összeget anélkül, hogy a szolgáltatást átgondolták volna, de néhány ponton nem igazán tűnik logikusnak a kialakítás. Egyrészt a Fővinformon kívül a szolgáltató partnere egy szállítmányozó cég. Természetesen ez azt jelenti, hogy sok-sok jármű jelzi az aktuális útakadályokat szerte az országban. Ugyanakkor Budapesten minden szándék szerint csökkenteni szeretnék az ilyen típusú járművek jelenlétét, így egyre kevésbé fog adat érkezni, a Fővinform pedig gyakorlatilag az állandó útlezárásokra koncentrál. mindez azt jelenti, hogy a dinamikus forgalomfigyelés esetlegességének esélye igen nagy. Ha ehhez hozzátesszük az, hogy a szolgáltatásra nem alakítottak ki SLA rendszert, azaz soha senki sem figyeli azt, hogy a forgalmi akadályok milyen időhatáron belül kerülnek be a táblázatba, akkor már láthatjuk, hogy az átgondoltság kevéssé volt jelen a tervezés-végrehajtás során. Nagyon hasznos lett volna, ha olyan járművekből is érkeznek adatok, amik valóban a várost járják - például a taxisok ideális adatközlők lehettek volna.


[+]

Sajnos a gyakorlati tapasztalatok is ezt támasztották alá. Az állandó útlezárásokat ügyesen kikerülték a navik, jelezve, hogy a legrövidebb úton nem megfelelőek a forgalmi viszonyok, de a klasszikus dugóelkerülés terén csúnyán elvéreztek. Csak néhány példa: a tesztidőszak elején a Megyeri híd még nem került megnyitásra, így a Szentendrei út befelé gyakorlatilag Békásmegyertől szinte járhatatlan volt. A készülékek szép zölden jelezték, hogy menjek csak arra nyugodtan. Talán megérezték, hogy a híd megnyitásával már járható lesz az útszakasz? Budán a Fő utcában a Lánchíd felé egy sávban lehet közlekedni (más kérdés, hogy sokan úgy gondolják, hogy a buszsáv direkt nekik lett, ezzel a meglévő dugót még inkább növelik). Nos itt sem jelzett egyszer sem a készülék, hogy ne menjek arra. Ugyanígy jártam Pesten a Váci úton, a Hungária körúton, és a Nagykörúton is, hogy csak a forgalmasabbakat említsem. gyakorlatilag az autók sokasága miatt keletkezett dugókat soha nem jelezték a készülékek (talán egy taxiscéggel is meg kellett volna állapodni?). Ugyanezeket a helyzeteket Bécsben ugyanezek a készülékek gyönyörűen elkerülték. Sajnos azt kell mondanom, hogy a TMC szolgáltatás ugyan elindult, de jelenlegi állapotában ez túlzottan magyarosra sikeredett. Mindezekről természetesen nem az EU tehet, az uniós projektek igenis nagyon jók, de mindannyian tudjuk: a kivétel erősíti a szabályt. Ígérem, a kérdésre időről időre visszatérünk, és tájékoztatjuk olvasóinkat a fejleményekről.

Gubro

A Garmin készülék a Speedshop jóvoltából érkezett hozzánk. Köszönjük.
A készülék megvásárolható online a www.speedshop.hu címen.

A TomTom készüléket az az East Side Consulting Hungary biztosította. Köszönjük

Azóta történt

Előzmények