Hirdetés

Skoda Citigo e-iV menetpróba

A legolcsóbb villanyautók egyike — de már nem lehet kapni. A testvérmodell e-Up! viszont még ott van a palettán, de már korántsem ennyire kedvező árfekvésben.

Csatlakoztatási opciók

Őszintén meglepett, hogy az alapáras Citigo milyen mobilos csatlakoztatási lehetőségeket kínál fel. Maga a telefon persze alapvetően Bluetooth kapcsolatot tud csak teremteni a fedélzeti rendszerrel, az Android Auto és az Apple CarPlay nyilván nem opció egy ilyen kicsi és primitív kijelző mellett, de a Skodánál az volt a találmány, hogy használjuk az ügyfél okostelefonját arra, hogy kibővítsük a lehetőségeket.

Egyrészt van a MySkoda nevű app, az alvázszám és az aktuális kilométeróra-állás megadása után kapunk hozzáférést a gépkocsi funkcióihoz, ami egy kártyás felületen jelenik meg, a különböző funkciókat fel-le pörgetve. Az elég kis béna benne, hogy minden egyes kártya adataira külön rá kell frissíteni, hogy az aktuális állapotot lássuk, miközben nincs olyan iszonyú sok adat, hogy azt ne lehetne átlökni egyetlen mozdulattal a telefonra.

[+]

Láthatjuk az ajtók, ablakok és lámpák állapotát, megvan az utolsó parkolás GPS koordinátája is a térképpel együtt. Megtekinthetőek a legutóbbi utazok statisztikái (átlagsebesség, fogyasztás, időtartam), lehet kérni azonnali és időzíthető fűtést és hűtést is, plusz a szervizelésre is figyelmeztet a szoftver. Persze az akkumulátor állapota is lekérdezhető, valamint indíthatjuk és leállíthatjuk a töltést is a távolból. Ennél több talán nem is kell, csodálatos dolog, hogy egy ilyen belépő szintű kocsinál is elérhető ennyi funkció mindenféle felár nélkül.


[+]

A másik app neve Move&Fun, ami kissé vidámabb, mint amire valójában szolgál. Ha ezt akkor indítjuk el, amikor már életre kelt a kocsi és a telefonunkkal létrejött a Bluetooth kapcsolat, akkor gyakorlatilag megismétli és kibővíti a fedélzeti kijelző funkcionalitását. Itt is elérhető a zenelejátszó, de látszanak a fogyasztási adatok, van egy takarékos vezetésre sarkalló felület, illetve navigációt is kínál a Skoda, de ahhoz előbb le kell szedni a 8 GB méretűre rugó regionális térképet. Igaz, utána offline is működik. Ennek ellenére azt vélelmezem, hogy a júzerek zöme — ha már amúgy is van telefonja — a Waze és a Google Maps között fog inkább választani, a fedélzeti kijelzőn pedig majd babrálja a zenét. Azt a kormányon levő gombokkal is lehet vezérelni.


[+]

Van egy csomó apróság, ami tök kellemes, például beolvassa a hívó nevét a rendszer, ha csörög a telefonunk, a kis kijelzőn néhány színséma között is lehet váltani, a csomagtérajtó külön gombbal nyitható a távirányítót használva, a töltőcsatlakozó mellett pedig sárga-zöld fény jelzi, hogy jól csatlakoztattuk-e a kábelt és zajlik-e a töltés. Erről egyébként a MySkoda app is notifikál a telefonunkra.


[+]

Összegzés. Ennyiért ez rendben van. Nem egy csodakocsi, hanem egy nagyon alacsonyan fenntartható használati tárgy az elektromos Citigo, főleg városba, vagy kistelepülések közötti utakra alkalmas, sem mérete, sem menettulajdonságai nem avanzsálják utazóautóvá, de azért nem ijed meg, ha ki kell merészkedni a pályára. Vannak dolgok, amik még ezen az árszinten is skótságnak számítanak (nincs szőnyeg, nincs a motorháztetőnek kitámasztója, egy csomó helyen nincs rendes burkolat, csirke a zajszigetelés, csak kibillenthető a hátsó ablak), más szempontból viszont egy rakás dolog pedig benne van, amire pont nem számít az ember ebben a kategóriában. Ilyenek a telefonos alkalmazások, a sávtartó, a Bluetooth, a kellemes szövet az üléseken, az osztottan dönthető hátsó ülés, vagy a remek fogású kormány. Az pedig pláne a Citigo aduja, hogy a kisautók között kifejezetten nagynak számít az akkumulátor és a hatótáv, a 10-12 milliós e-autóknál sem mindig jön össze a 200 kilométeres, töltés nélküli utazás lehetősége. Igazából pont olyan autókra és olyan áron lenne szükség az elektromobilitás előretörésének érdekében, mint amilyen a Citigo e-iV, amiben persze van kompromisszum is bőven, de ha azt nézzük, hogy egy olcsón fenntartható, városi használatú kisautóval szemben mik az igények, akkor azokat röhögve hozza a villanyos Skoda úgy, hogy még a támogatás nélküli ára sem volt elszállt, állami szerepvállalással kalkulálva pedig egyenesen jutányos. Mára már van több hazai tulaj is, aki túl van a 30 ezres, első kötelező szervizen, persze márkaképviselettől is függ, hogy ez mibe fájt, de 40 és 80 ezer forint között szórtak az árak, más költség azonban nincs vele, csak az ablakmosót kell töltögetni. És ezen a ponton eljutunk oda, hogy igazából mérgesek is lehetünk, hogy Citigo e-iV nincs több, a potenciálisan szóba jöhet versenytársak pedig vagy kisebb hatótávúak, vagy drágábbak, szóval a jelek szerint még várni kell arra, hogy legyen olyan e-autó a piacon, ami ár/érték arányban ennyire kiadja. A használtpiac pedig közben be is árazta a Skodát, nincs sok elektromos Citigo a neten, de amikor felbukkan egy-egy darab, akkor vidáman 7 millió fölé taksálják — ez pedig elég jól megmutatja, hogy miért volt ez 2019 végén jó vétel.

Bog

  • Kapcsolódó cégek:
  • Skoda

Azóta történt

  • MWC blog: Megérkeztünk a katalán nyárba!

    Hosszú kihagyás után ismét ellátogatunk egy nemzetközi kongresszusra, a február helyett júniusra rakott időpont pedig kedvező időjárással jutalmazta meg az eseményt megelőző hétvégénket.

  • Skoda Enyaq iV80 menetpróba

    Nagy. Nehéz. Tágas. Praktikus. Ha valóban messzire mennénk vele, akkor viszont nem olcsó, ugyanakkor mindent tud, amit egy családi villanyautótól elvárhatunk.

Előzmények