Hirdetés

OneSport OT07 - szevasztok, hollandok!

Elektromos rásegítéses, minden előírásnak megfelelő, jó kiállású, középmotoros, nyomatékszenzoros bringát küldött Eric, ám az árak is elkezdtek felfelé kúszni.

Hirdetés

Kialakítás

Az OT07 mindenféle hegesztési varratoktól mentes, 6061-es alumínium ötvözetből készült váza korrekt. A bringa tömege viszont 24 kilogramm, ami nem kevés, fel kellett hurcoljam 35-40 lépcsőfokon, szerintem ez a határa annak, amire hajlandó voltam, szóval nem egy ilyen kocsiba behajítós cucc. Ránézésre egyébként nem feltűnően elektromos, mert a 10,4 Ah-s akkumulátort a vázba simítva kapjuk meg, egy kulcs kell a kipattintásához, utána külön is tölthető. Ami biztosan fel fog tűnni, hogy a hajtókar körüli rész nem a szokványos: persze, hogy nem, hiszen itt van a Bafang M200-as, nyomatékszenzorral kombinált középmotor, aminek névleges teljesítménye 250W, nyomatéka pedig 65 Nm.


[+]

A Bafang komplett megoldást szállít a megrendelőknek, vagyis a motor, a vezérlés, a szenzor és a kormányra rakott kijelző-komputer is a cég gyártmánya. Az OT07-en levő váltó viszont Shimano, nem a legcsírább SIS Tourney, hanem az eggyel jobb Altus. Hét sebesség, sík terepen nem fogjuk nagyon nyaggatni, majd akkor lesz rá szükség, ha emelkedőkre tévedünk. Jó pontot érnek a hidraulikus fékék 160 mm-es tárcsákkal, jópofák a bőrhatású markolatok is, még a művarrást is elviseltem, közepesen kellemes a magasság szempontjából tág határok között állítható ülés, a kormány viszont nem emelhető. Az első lengéscsillapító az apróbb úthibákat kiszedi, például murvás felületen egész jó vele menni, de azért nem egy csúcskategóriás megoldás. Az első lámpa fényereje is inkább csak közepes, a hátsó lámpa pedig nincs összekötve a fékkarokkal, tehát nem ég erősebben, ha lassítunk a bringával.


[+]

Az OT07 terhelhetősége 120 kilogramm, persze az elérhető hatótávot nem ilyen tömegű ügyfél esetén adták meg, a gyári 70-90 kilométeres ígéret nálam inkább a 70-hez volt közel, de azt elég magabiztosan hozta. A korrekt utazási élmény kulcsa persze maga a meghajtás, ami a Bafang rendszerével tényleg folyamatos és fokozatmentes, mindig annyit tesz hozzá a haladáshoz, amilyen erővel mi is tapossuk a pedált. Ez az oka annak, hogy a nyomatékszenzoros gépek ugyanakkor akkuval jóval tovább mennek el: utazósebesség mellett sík terepen mi sem küzdünk, de a motor sem adja le a maximumot, ha viszont oda kell lépni, akkor megjön az érezhető segítség is. A nagy igyekezetnek 25 km/h-nál van vége, ha átlépjük ezt a tempót, akkor lekapcsol a rásegítés, amit egyébként meg lehet érezni, de mivel ez az EU-s szabály, ezért szoftveresen itt van a korlátozás. Ezt ezúttal nem tudtam kiütni a rendszerből, szoftveresen nem is lehet, de van rá kétféle trükk.


[+]

Az egyikhez meg kell venni a SpeedBox 3.2 nevű kitet, ami a motorban levő vezérlő CAN Bus rendszeréhez csatlakozik, le kell szedni a motort takaró burkolatot és átkötni a kábeleket. Ez mindenképp költség és némi macera. A másik trükk jóval tréfásabb, az aktuális sebességünket ugyanis a Bafang vezérlője nem tudja magától, hiszen nem a hátsó agyban van a motor, és mivel váltós a bringa, ezért az első lánckerék fordulatszámából sem tud erre következtetni. Ezért a klasszikus megoldást használja: egy mágneses szenzorral méri a hátsó kerék fordulatszámát, vagyis ha ezt a szenzort megberheljük, akkor mást fog mérni. A leggyakoribb hack azt mondja, hogy a szenzort tegyük kívülre, kábé oda, ahol elhalad a pedál, majd a pedál belső felére tegyünk egy mágnest. Mivel a pedálfordulatunk alacsonyabb, mint a hátsó kerék fordulatszáma, ezért a vezérlő azt fogja hinni, hogy lassabban megyünk (és ezért fals adatot mutat majd a kilométeróránk is), de jócskán ki lehet tolni a rásegítés sebességhatárát. Más kérdés, hogy az OT07 áttétele úgy van kitalálva, hogy a legalsó fokozatban még ez a 25 km/h egy normális, nem túl szapora tekeréssel összejön, de mondjuk 30 km/h-nál már irtó hülyén fogunk kinézni, szóval lehet, hogy nem érdemes az egésszel vesződni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

  • OneSport OT05 - finomhangolás

    Mit hiányoltunk eddig a kedvező árfekvésű kínai bringákból a leginkább? A nyomatékszenzort. A OneSport újdonsága végre megkapta ezt a megoldást.