Hirdetés

Niubility N2 - ilyen is lehet egy olcsó roller

100 ezer forint alatt is lehet normálisan használható elektromos rollert venni, a Niubility pedig sok szempontból többet ad konkurenseinél.

Bevezető, árak, költségek

Az elmúlt hetekben elszabadult, aztán hatóságilag korlátozott benzinárak mostanában kicsi ugyan csökkennek, de az európai és észak-amerikai országok többségében megfigyelhetjük, hogy kúszik felfelé az üzemanyagok ára és egyelőre még nem látni, hol lesz az egésznek vége. Az viszont szinte biztos, hogy amíg felfelé mennek a fosszilis tüzelőanyagok árai, addig egyre többen kezdenek el részben vagy egészben villannyal hajtott autókra, esetleg egyéb közlekedési alternatívákra áttérni, mint például az elektromos roller. Mi 2018-ban próbáltunk először ilyen szerkezetet, ez volt a méltán ismert Xiaomi M365, majd ezt követte mindenféle Kugoo, Himo és számos egyéb marginális kínai márkától származó eszköz, tapasztalataink pedig vegyesek voltak.


[+]

Röviden úgy tudnánk összefoglalni az eddigi rolleres körképünket, hogy ami kicsi, olcsó és könnyű, az jellemzően csörgött-zörgött, instabil volt az úthibákon, nem ritkán gyengék voltak a fékei és a megbízhatóság sem járt mindig az élen, a stabilabb, minőségibb, biztonságosabb gépek pedig komfortzónán túl nagyok és nehezek, ha csomagtartóba vagy tömegközlekedési eszközre kell pakolgatni, esetleg a napi rutin része a lépcsőn történő le- és felcipelés. A Xiaomi rolleres szériája ezekhez képest egy nagyon jónak számító arany középút, de azt kell mondjuk, a Niubiltiy N2 is egy remekül kitalált termék ebből a szempontból, és még az ára is teljesen elfogadható.


[+]

Persze, a jogi környezet továbbra is nagyon ingoványos, ha a hivatalos forrásokat vesszük alapul, gyakorlatilag nem történt semmi abban a bő három évben, amióta ezek a mikromobilitási eszközök elkezdték elárasztani a városi közlekedést, de ha hihetünk az előzetes információknak, akkor a Niubility N2 bele fog férni abba a kategóriába, amivel korlátozás nélkül lehet majd kerékpárutakon használni, tehát 25 km/h-nál nem nagyobb a végsebessége és a teljesítménye sem haladja meg a 350 wattot.


[+]

Mielőtt elkezdünk ismerkedni a rollerrel, nézzük meg, milyen költségekkel számolnunk, ha el akarunk kezdeni így közlekedni. Ez a roller a Cafago kínálatában német raktárból, ingyenes szállítással, további adóterhek nélkül 250 eurórért lehet a mienk, ami a jelenlegi árfolyamon 91 500 forintra jön ki. 10 Ah kapacitású, 36 V feszültségű akkumulátorát lakossági áramárak mellett alig 20 forint költséggel tölthetjük fel (ezért 15 és 25 km közötti jellemző hatótávot kapunk), 10 hüvelykes átmérőjű kerekére egy korrekt minőségű belső gumit 2-3 ezer forintért, külsőt pedig 6-7 ezerért kapunk, ha szükség van rá, de előbbit küldenek is mellé a csomagban pótalkatrészként.


[+]

Ezen kívül párezer forintos éves revíziókra (fékbetét, tárcsa, egy-egy csavar, tengely, csapágy) lehet számítani, de ha nagyon intenzíven használjuk, akkor ennél nyilván sűrűbben. Itt viszont véget ért a tervezhető költségek listája, így pedig tisztán látszik, hogy akár egy éves Budapest-bérlettel szemben is alternatíva lehet ez az eszköz, és bár az időjárási viszonyok miatt értelemszerűen nem lehet az év minden napján használni, bízhatunk abban, hogy egy évnél viszont jóval tovább marad működőképes, így pedig előbb-utóbb termőre is fordulhat a tevékenységünk. Zárójeles megjegyzésként említjük, hogy három év alatt nálunk egy Kugoo és egy Xiaomi M365 is többezer kilométernyi városi tapasztalatot gyűjtöttek, és még egyiknél sem érezzük azt, hogy szét akarna esni, tönkre akarna menni az akkumulátor, vagy bármi egyéb megoldhatatlan hibája lenne, az ismertebb típusokhoz pedig több évig vehetünk mindenféle alkatrészt, akár fődarabokat is, tehát nem biztos, hogy egy meghibásodás azonnal végzetes lesz.

Hirdetés

Külső, összeszerelés, teljesítmény, használat

A Niubility N2 méretes doboza egyszerűen összeszerelhető rollert rejt magában, ha a töltési időt nem számoljuk, körülbelül 10 perc alatt menetképessé lehet tenni, és a művelethez szükséges imbuszkulcsokat meg is találjuk a pakkban. Ezen kívül tartalék csavarokat és egy belső gumit is kapunk mellé a biztonság kedvéért. Gyakorlatilag a roller kinyitására, a kormányfej felhelyezésére és a hátsó fék bowdenjének beállítására van csak szükség, továbbá néhány fóliát lehúzunk, a guminyomásokat ellenőrizzük és már indulhat is a rollerezés.


[+]

Kialakítás szempontjából a 10 hüvelykes kerék a gép általános méreteihez és visszafogott, 14 kilós tömegéhez képest mindenképpen előnyös, a Xiaomi hasonló rollere ugyanis csak 8,5 hüvelykes teljes kerékátmérővel érkezik, és a Niubility mellett szól a komolyabb terhelhetőség is, 120 kiló a hivatalos érték, miközben a Mi Essential rollert 100 kilóval lehet terhelni. A Niubiltiy N2 pedig nem csak papíron erős, hanem a gyakorlatban is masszív érzetet kelt: a kormány zármechanikája határozottan kattan, semmi nem lötyög-zörög menet közben, továbbá stabil a kanyarban, stabil fékezéskor, a váza abszolút merev, és a hasmagassága is rendben van.


[+]

Kezelni is nagyon egyszerű, egyetlen gomb van rajta, amivel be és ki tudjuk kapcsolni, továbbá a világítást és a menetmódokat variálhatjuk rajta keresztül, a fedélzeti kijelző pedig minden fontos információt megad. Egyrészt, látjuk rajta az aktuális sebességünket (jó frissítési rátával!), a motorerő-szabályzást mutató 1-es, 2-es vagy 3-as számot (nem érdemes a túlságosan korlátozott fokozatokat használni, de ha egyszer berakjuk 3-asba, azt onnantól megjegyzi, és ki-bekapcsolás után is alapértelmezettnek tekinti), a lámpák állapotát (fényszóró és féklámpa-visszajelzés egyaránt van), a töltöttséget egy négyes skálán, illetve egy kilométer-adatot: bekapcsolás után néhány másodpercig az ODO, azaz az összes megtett kilométer fog rajta látszani, aztán automatikusan átvált a jelenlegi utunkra, és egészen a kikapcsolásig az is marad képernyőn.


[+]

A menetbiztonságot abszolút éreztük a próbautak során, de túl sok komfortot ne várjunk tőle, érdemi felfüggesztés hiányában rázni és pattogni egyaránt fog a rossz utakon, ezt el kell fogadnunk. Ezen kívül a legtöbb rollernél jóval rövidebb, de még mindig nem túl széles trepnire kell ráállnunk, akinek nagy lábai vannak, az a hátsó sárvédőre támaszthatja fel az egyiket, a masszív elem ezt abszolút kibírja, és természetesen nem is fogunk vele fékezni úgy, mint egy sima rollernél. Nagyon jó a fék is, a hátsó, mechanikus tárcsafék adagolhatósága teljesen rendben van, félig behúzva markáns, de kezelhető fékerőt visz át az útra, ha pedig tövig húzzuk, akkor akár végsebességről is azonnal blokkolja a kereket, persze ezzel azért óvatosan bánjunk, mert adott esetben kicsúszhat alólunk a gép. Ami nekem nagyon tetszett, hogy emellett az automatikusan aktiválódó első motorfék ereje is jól el van találva, pont annyit ad hozzá a lassuláshoz, amennyire biztosan szükségünk van, de annál többet nem, és ha elengedjük a féket, azonnal elenged a motorfék is, nincs az a közel fél másodperces várakozás, amit egy-két hasonló roller vezérlője eljátszik a felhasználójával.


[+]

Ami a motorerőt illeti, nincs túlspecifikálva a helyzet, 350 wattos maximális teljesítmény van megadva a rollerhez, összehasonlításképpen a hasonló árú Xiaomi Essential roller 250 wattos állandó és 500 wattos rövid idejű, gyorsuláskor pár másodpercig leadott teljesítményről számol be. A Niublity N2 teljesítménye arra bőségesen elegendő, hogy teljes töltöttség mellett, egy 100 kilós terheléssel felcammogjon a Pannónia Filmstúdióig a Hűvösvölgyi úton, de tovább egy métert sem hajlandó menni, és a Szépvölgyi úton sem nagyon fog az ismert cukrászdánál tovább vánszorogni: tapasztalataink alapján pontosan ugyanezt tudja a Xiaomi is, sem többet, sem kevesebbet, a 25 fokos mászóképesség kicsit túlzónak hangzik a gyártó részéről.


[+]

Gyorsulni elfogadhatóan gyorsul, sík úton simán kifutja a 25-öt, de ott le is szabályoz, és csak nagyon nagy lejtő tudja túlforgatni 27-28-ig. Körülbelül 45%-os akkumulátornál, tehát a 2/4-es töltöttségi szintre érés után nem sokkal elkezdi leszabályozni a teljesítményt, tehát ha a teljes hatótávval kell számolnunk útvonalunkon, akkor a második felében már 20-as végsebességgel és inkább 15-ös utazóval kell számolnunk.

Hatótáv, töltés, összegzés

A 36 V-os rendszerrel működő, 10 Ah kapacitású akkumulátor a gyártó szerint akár 27-32 kilométeres hatótávot is jelenthet, de ebből erősen lefelé kell számolnunk, ha a valóságot szeretnénk tudni. Késő októberi estéken, 2-3 fokos külső hőmérséklet mellett, folyamatosan világító lámpával, 20 km/h körüli sebességgel, 100 kiló terheléssel és némi domborzat leküzdése során 14 kilométer után már villogott, végletekig leszabályozott és legszívesebben megállt volna a gép, de a maradék 1 kilométeren még tisztességesen hazavitt. Másnapi próbálkozásom 12 fokban, lámpa nélkül, és inkább 15 km/h-s sebességgel, de nagyjából azonos útvonalon történt, így elfogadhatóan megvolt a 20 kilométer, ennél többet csak sokkal ideálisabb körülmények közt lehet vele kihozni, és ha a 25 km/h-s sebességet szeretnénk kihasználni, akkor a viszonylag korai leszabályzás miatt inkább csak 8-10 kilométeres körökkel számolhatunk, 45%-os akksi alatt pedig már kisebb emelkedők leküzdése is szó szerint küzdés lesz.


[+]

A probléma nem is igazán a hatótávval, hanem a töltési idővel van: 63 wattos töltője akkor is legalább 4,5 órás töltési időt követel meg, ha nem merítettük le teljesen a rollert, ha pedig a csutkára lemerített állapotról indulunk, akkor bő 6 óra lesz, mire teljesen feltölt: persze, egy munkaidő alatt, vagy éjszakai töltéssel számolva kényelmesen megvan, de ha csak 1-2 óráig tudjuk tölteni a messzebbi helyen, ahova elmennénk vele, akkor ez így kevés lesz.


[+]

Ami az egyéb hibákat illeti, néhány apróság mindenképpen említést érdemel még. Egyrészt, a lábtartóra ragasztott csúszásgátló réteg ragasztása már a roller 0 kilométeres kora óta, a dobozból kivéve is elengedett és rojtosodott a szélein, ami nem túl bizalomgerjesztő, másrészt, a kormányműnek ugyan vannak végállásai, hogy megforduláskor ne tudjuk borulásig magunk alá fordítani a kormányt, de ezek a végállások nem fixen rögzítettek, közepesen erős mozdulatokkal tovább tudjuk őket fordítani, ezzel eltolva a skálát a másik feléről, így gyárthatunk egy olyan rollert, ami csak balra vagy csak jobbra tud kormányozni, persze ugyanekkora erővel vissza is állíthatjuk az eredeti állapotot. Az alumínium váz hegesztései itt sem túl szépek, a csengő pedig nálunk kissé furcsán beállíthatatlan volt: ha nagyon rácsavaroztuk a fém hangkeltőt a helyére, akkor hiába pengettük neki a műanyagot, nem szólalt meg rendesen, ha meg engedtünk rajta annyit, hogy rendesen tudjon zenélni, akkor minden kis úthibán, egyenetlenégen magától is megszólalt a csengő. Ezen kívül az első fényszóró nem túl erős, tök sötét úton alig terít valamit, esti használatra mindenképp javaslok egy kiegészítő lámpát a kormányrúdra.


[+]

Összességében a Niubility N2 annyira jó ajánlat, hogy az első adagokat azonnal el is kapkodták a Cafago webáruházából, így mi is csúsztattunk tesztünk megjelenésén, hogy aki cikkünk alapján kedvet kapott kipróbálni, az ne out of stock üzenettel találkozzon a termékoldalra kattintva. Mert ez a roller, a legolcsóbb Xiaomi konkurens árszintjén nagyobb kerékkel, már a dobozból kibontva stabilabb kialakítással, jól kitalált fedélzeti kijelzővel, masszívabb terhelhetőséggel és bőségesebb hatótávval dicsekedhet, miközben méreteit és tömegét tekintve nagyon hasonló ahhoz, becsukni pedig hasonlóan egyszerű. Ez a roller tipikusan alkalmas lehet önálló, rövidebb távú közlekedésre, de az autós/tömegközlekedős életmódba is teljesen beilleszthető, mert 14 kilós tömegével egyszerű cipelni, elfér akár egy kisebb csomagtartóban. A 25 fokos mászási képességen valószínűleg bárki mosolyoghat, aki 50 kilónál nagyobb testtömeggel ki akarja próbálni, hogy mit tud valójában, a hatótáv lehetne bőségesebb, a töltési időnek sokkal jobbnak kéne lennie és a fent említett kisebb problémákkal is kezdhetne valamit a gyártó, de összességében, 85-95 ezer forint körül bátran merem ajánlani ezt a terméket, ahogy azt az M365-tel is tettem annak idején.

Niubility N2

szentkuti11

Hirdetés

Google Pixel 9a - A Google AI-ban rejlő erő

PR Most ajándék Pixel Buds A fülhallgatóval

Advertisement

Azóta történt

Előzmények