Navigon 7100 - a különc

Bevezető

Click to read in English!
Navigon navit még nem teszteltünk. A cég szoftverét többé-kevésbé már ismerjük, például a Panasonic Strada-ból, vagy a Samsung i550, i560 párosából. Ezekben a szoftveres rész ügyében azt hiszem abban megegyezhetünk, hogy nem volt hangos siker. Persze ebből nem szabad kiindulni, hiszen ezekben az esetekben egy átalakított verzióval találkoztunk. Mondjuk ettől még akár jó is lehetett volna.

Navigon 7100

A cégről Magyarországon eddig nem sokat hallhatott az átlagember, talán nem is ok nélkül, a magyar piacból meglehetősen kis szeletet birtokló cég eddig nem igazán tekintette piacunkat olyannyira érdekesnek, hogy a szimpla jelenlétén túl komolyan is vegye. Nem egyedi jelenség ez, tavaly a CeBIT-en a TeleAtlas képviselőjének sommás összegzése nagyjából megmutatta az irányokat: Nyugat-Európa, majd azok az országok, ahol a nyugat-európaiak nyaralni szeretnek, és végül a maradék. Mi ez utóbbi csoportba tartozunk, és bizony nagy mázlink van, hogy van egy iGO-nk, különben úgy festenénk, mint az oroszok: az ő térképük Moszkvából és Szentpétervárból áll, meg a két várost összekötő útból.

Navigon 7100

A figyelem hiánya a cég magyar honlapján is tettenérhető. Az oldal csak félig beszél magyarul, és igazi információt csak foltokban tartalmaz. Nem így a nemzetközi oldal. Innen már megtudhatjuk, hogy az 1991-ben alakult cég 1996 óta forgalmaz navigációs rendszereket. 2000-től fejlesztenek Pocket PC-re, 2002-ben érkezett a TMC támogatás. 2006-ban megették a Navteq-et, és ezzel komoly expanziót sikerült elindítaniuk. A chicago-i székhelyű cég jelenleg több, mint 400 alkalmazottal dolgozik, és jól ismert megoldásszállítónak számít a piacon. A 7100-as modell a modellpaletta felső harmadából érkezik, és komoly tudással vértezték fel. Lássuk, mire elegendő ez a tudás.

Külső

A gép egy mutatós dobozban érkezik. Benne a készülék, egy szütyő (csajok előnyben), USB kábel, szivargyújtó-töltő, TMC antenna és egy nagyon különleges passzív tartó. Ez utóbbi egy közel alkar hosszúságú, fix darab, formája alapján bármely szexshopban megállná a helyét. Nem tudom, az íve az említett műintézményben kapható rezgő segédeszközökön kívül az autók hány százalékának szélvédőjéhez passzol, de az enyémen igencsak ideális szögben rögzült, amikor a tapadókorong odaszippantotta magát az ablakra. A végén helyet foglaló tárcsa büszkén hirdeti, milyen navigációs rendszer mellett tettük le a voksunkat, amíg le nem takarjuk a 131x92x23 mm-es, 195 grammos navinkkal. Menet közben biztosan és lengedezés nélkül utazott velünk a 7100-ás ügynök, és szó, ami szó, egészen elegánsan mutatott.

Navigon 7100

Az előlapot egy 4,3" átmérőjű, 4:3 arányú, 480x272 pixel felbontású TFT kijelző uralja, egészen szép képet mutatva, sőt, olvashatósága még a ráeső napfény esetén is teljesen rendben volt. Nincs fényérzékelő, van viszont fényerő. Körülötte csillogó zongoralakkfekete perem, jó ujjnyi szélesen. Lekerekített szappanforma, nem túl fantáziadús, bár őszintén szólva sok verziót én magam sem tudnék elképzelni: vagy szögletes, vagy lekerekített, kész.

Navigon 7100

Felül találjuk az SD kártya foglalatot, benne pedig a 4 GB-os, teljes Európát tartalmazó térképeket őrző kártyát.A készülék bal oldala meglehetősen sivár. Jobb oldalon egy billenőkapcsoló, ez a ki/bekapcsolásért és a Bluetooth kapcsolat kezeléséért felel. Alul balról jobbra haladva a reset-lyukacska, a 3,5 mm-es fejhallgatócsatlakozó, ami egyben TMC antennabemenet is, majd a miniUSB csatlakozó található, ez utóbbin tudjuk energiával is táplálni navinkat. A hátlapon gumidugó alatt egy külső antenna-csatlakozó rejlik, alatta a hangszóró rácsozata, a bal alsó sarokban pedig a stylus silója, amiben egy meglehetősen bazári típusú műanyag pálca lapul, még szerencse, hogy gyakorlatilag sosem kell használnunk.

Navigon 7100

Belső

A 7100-át a navik szürke eminenciása, a Samsung 400 MHz-es processzora hajtja, 256 MB Flash-ROM és 64 MB RAM társaságában. A hivatalos adat ez, azonban más oldalakon egy testvéries 64-64 MB-os elosztást említenek. Mindezekkel együtt a hardveroptimalizálás eredménye közepes. Félreérték ne essék, elegendő a sebesség, de azért nem nevezném száguldó őrültnek a masinát.

Navigon 7100

Navigon 7100

Navigon 7100

A házba egy SirfStar III-mas antennát építettek a gyárban, ez viszonlyag gyorsan talált pozíciót, és ügyesen fogva is tartotta, még a belvárosban is. A Navigon térképe a szürke és a narancs harmóniájára épít, számomra meglehetősen sivár volt. A magyar térkép hivatalosan mindössze 30%-os (szerintem ennél jobb), ám éppen egy nagy frissítés érkezett a hivatalos forgalmazóhoz, rövidesen beszámolunk az eredményről. Mivel Budapesten TMC egyelőre csak teszt formájában működik, így időt és pénzt nem kímélve elautóztam az osztrák fővárosba, hogy beszámolhassak a tapasztalatokról. Nos, az osztrák térkép fényévekkel jobb a magyarnál, a navi szépen be is mondja az adott út számát, amit követnünk kell, de az utcaneveket már nem tudja. Van sávasszisztens is, remekül működött.

Navigon 7100

Navigon 7100

Navigon 7100

Navigon 7100

A POI adatbázis sajátos eredményt hozott. Mivel Bécsben túl sok helyet nem ismerek és a megszokottakhoz nem szerettem volna ezúttal eljutni, így minden magyar vásárló mekkáját, a Shopping City Süd-öt próbáltam kikeresni. Sikertelenül, az adatbázis nem ismert ilyet, sem Bécsben, sem pedig Mödlingben. Jó pont viszont, hogy borkereskedések százait ajánlotta fel a készülék (ezzel Parci számára különösen ajánlott minősítést ért el). Nekiálltam keresni egy jó kis útlezárást, vagy dugót. Nos Budapesten ezt egy mozdulattal megtehetjük, elég, ha elfordítjuk a slusszkulcsot a gyújtáskapcsolóban. Az osztrák fővárosban kellett egy sort bolyonganom, de végül egy baleset kapóra jött, a navi közölte: "a forgalmi információk miatt az útvonal újraalakulása folyamatban". Majdnem lett még egy baleset, nem láttam a könnyeimtől...

Egyebek, összegzés

Sajnos a térkép 3 dimenziós nézetben sem tud épületeket megjeleníteni, pedig ez most a trend, legalábbis abban a szegmensben, ahol a 7100-as versenyez, ez bizony feketepont. Piros viszont a Bluetooth kihangosítás, mely egészen jó hangminőségben működött. Apropó hangminőség: a magyar hang jól érthető és elég hangos volt, ám amit mond, az néha dermesztő. Gyorshajtásnál például csak annyit mond igen határozott hangon: "Vigyázat!" Na ilyenkor nem szabad ijedtünkben árokba hajtani. A másik kedvencem a célpont közelében: "200 méter műlva eléri a célját." Honnan tudja? :-)

Navigon 7100

Navigon 7100

A beépített akkumulátor meglehetősen karcsú teljesítményt nyújtott, mindössze egy óra alatt kifeküdt. Remélem, ez az első pár töltés után erősen javul majd, mert az egy óra eléggé szerény eredmény.

Navigon 7100

A készülék elég vegyes érzelmeket keltett bennem. Pozitív a minőségi összeszerelés, a kijelző, a beépített TMC. Negatív a magyar térkép (de ez ugye napokon belül változik), a hangnavigáció és helyenként a kezelőfelület is nehézkes, például ha egy szöveges adatot viszünk be, jobb lenne, ha QWERTY billentyűzetet jelenítene meg. A teszt írásának időpontjában 96 ezer forintba kerülő készülék egy kicsit drága, egy kicsit más, mint amit eddig megszoktunk, egyszóval igazi különc. Azért tetszett.
Navigon 7100

Gubro

A Navigon 7100 a PDAFutár jóvoltából érkezett hozzánk. Köszönjük.
A készülék megvásárolható online a www.pdafutar.hu címen.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés