Kirin 990, EMUI 10, HMS
A Mate 30 Pro kétféle Kirin 990-nel debütált. Az arénás tesztpadra küldött a 4G-s variánst használja két 2,86 és két 2,09 GHz-es Cortex-A76, illetve négy 1,86 GHz-es Cortex-A55 processzormaggal, a 600 MHz-es Mali-G76MP16-os GPU-val és 1 + 1 magos Da Vinci NPU-val, nagyjából 8 milliárd tranzisztorral. A csúcsot a némileg gyorsabb Kirin 990 5G képviseli: itt két 2,86, és két 2,36 GHz-es Cortex-A76 és négy 1,95 GHz-es Cortex-A55 processzormag munkálkodik 700 MHz-re skálázott Mali GPU-val, 2 + 1 magos NPU-val, 10,3 milliárd tranzisztorral és beépített Balong 5G modemmel. Az órajel növelést a TSMC új, EUV litográfiát használó 7 nm-es node-ja tette lehetővé, a sima Kirin 990 maradt első generációs 7 nm-en. RAM-ból 8 GB jár az LPDDR4 fajából, tárolóból pedig 256 GB-os UFS 3.0 szabvánnyal, nano memory bővítéssel.
Teljesítmény-teszt (a táblázat szétnyitható) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Benchmark | Huawei Mate 30 Pro | Asus Zenfone 6 | Samsung Galaxy Note10+ | Apple iPhone 11 Pro Max | OnePlus 7T | Huawei P30 Pro |
Rendszerchip | HiSilicon Kirin 990 | Snapdragon 855 | Exynos 9825 | Apple A13 Bionic | Snapdragon 855+ | HiSilicon Kirin 980 |
AnTuTu Bench. 7.x | 376491 pont | 340350 pont | 348638 pont | 457958 pont | 401028 pont | 316068 pont |
Geekbench 4 (single/multi) | 4841 / 11733 pont | 3536 / 10835 pont | 4515 / 10276 pont | 5487 / 13917 pont | 3709 / 11522 pont | 3301 / 9943 pont |
Geekbench 5 (single/multi) | 771 / 2953 pont | n/a | 839 / 2362 pont | 1339 / 3552 pont | 784 / 2849 pont | 682 / 2413 pont |
GFXBench Car Chase onscreen | 34 fps | 34 fps | 24 fps | 56 fps | 41 fps | 28 fps |
GFXBench Car Chase offscreen | 42 fps | 42 fps | 42 fps | 79 fps | 48 fps | 33 fps |
GFXBench Man. onscreen | 60 fps | 60 fps | 57 fps | 60 fps | 60 fps | 59 fps |
GFXBench Man. offscreen | 118 fps | 101 fps | 100 fps | 173 fps | 112 fps | 92 fps |
AndroBench Sequential Read | 1747,84 MB/s | 836,10 MB/s | 1509,11 MB/s | n/a | 1434,05 MB/s | 901,96 MB/s |
AndroBench Sequential Write | 401,35 MB/s | 190,19 MB/s | 593,07 MB/s | n/a | 223,38 MB/s | 220,45 MB/s |
AndroBench Random Read | 216,36 MB/s | 135,55 MB/s | 202,46 MB/s | n/a | 167,71 MB/s | 159,47 MB/s |
AndroBench Random Write | 259,52 MB/s | 95,11 MB/s | 201,28 MB/s | n/a | 29,09 MB/s | 208,24 MB/s |
Az elődök is villámgyorsak voltak a multitaskingtól kezdve a legméretesebb játék betöltésén át a telepítésig és a háttérben futó folyamatokig, így nem meglepő az abszolút csúcssebesség most sem, egy darab döccenés nélkül, játék közben is legfeljebb langyos készülékházzal. Az az AOSP-alapú Android 10-et használó EMUI 10-et is remekül optimalizálták, persze most jön a fekete leves, bár egy kínai piacra szánt modell alapján nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. Nincs fent a Google Mobilszolgáltatások keretrendszer, nekem pedig nagyon hiányzott a Drive, minden áruházas vásárlásom (a játékokat és a Play-en történő bejelentkezést beleértve), a Keep, a Google Pay és így tovább. A Huawei-féle AppGalleryből ugyan telepíthető a Play Tube, esetleg az XDA-ról a YouTube Vanced, mint mozgóképes alternatíva. APK-ból a Térkép is felmegy és elindul, csak nem lehet előzményeinkkel bejelentkezni. Nagyjából minden más Google App viszont Play-szolgáltatásokért könyörög, és sokuknak egyszerűen nincs EMUI-s alternatívája. Az Emaillel a Gmail fiókomba legalább be tudtam jelentkezni, jófajta az olvasómóddal felruházott Huawei böngésző, a telefonkönyvbe pedig könnyen átdobtam a névjegyeket és előzményeket a PhoneClone segítségével.
Opció a felhőalapú szinkronizálás is a Huawei ID-vel és akad biztonsági mentés, az AppGallery felhozatala pedig folyamatosan nő, a magyar alkalmazásokat beleértve. Így is sok alapvető progit APK fájlból telepítettem (APK Pure, APK Mirror), a Real Racing 3 és a Fortnite rendben futott (Google-bejelentkezés nélkül), az Asphalt 9-et viszont sehogy se tudtam elindítani. A gyártó gőzerővel dolgozik a HMS bővítésén, van például zene streaming ingyenesen, tesztjelleggel, megoldás a digitális egyensúlyra (mobilszokások figyelésére), az egészségkövetésre stb. A felület széles körben testreszabható, plusz elkülöníthető a személyes és a munkahelyi tér.
Van alkalmazászárolás és fájlszéf, kétféle biometrikus védelemmel. A képernyőbe épített ujjlenyomat-olvasó fürge és megbízható, a 3D-s arcalapú azonosítás pedig nem csak kellően biztonságos, abszolút zéró időintervallummal old fel, világosban és koromsötétben egyaránt. Akad egykezes elrendezés, kesztyűs mód és villámgyors fájlátvitel (Huawei Share). Éppúgy indul az EMUI Desktop asztali kiterjesztés kábellel vagy vezetékmentesen, ahogy eddig, a SwiftKey pedig magyarul is remekül tudó billentyűzet. Akad teljesítmény mód és optimalizáló, játékmód, súgó és terméktámogatás. Van viszont egy dolog, ami nagyon esetlen, az LG-től kezdve a Google-ön át a Huawei mégis mindenki erőlteti: az érintés nélküli, hadonászós kezelés.
Az előlapi kamerarendszer ebben is részt vesz, ám egyelőre nagyon kevés dologra használható: ha az ember a tenyerét kinyitja a noccs előtt, egy kéz ikon megjelenik, és le-fel mozgatva az ujjakat elvileg tapogatás nélkül görgetni lehet, összecsukva meg képernyőképet lopni, ami a roppant humoros és nem szó szerint értendő „képernyőkép ököllel” elnevezést kapta. Csakhogy megfelelő megvilágítás mellett se működik a dolog hatékonyan, sötétben pedig el lehet felejteni. Ennél életképesebb az ujjpercvezérlés: kétszer határozottan a kijelzőre bökve screenshot készül, háromszor képernyőfelvétel, keresztbe húzva az ujjpercet pedig indul az osztott képernyős mód. Az egykezes elrendezésre átlós sarokból lehet jutni. Mára az EMUI az egyik leghatékonyabb mobilos felület lett, nagyon sok magyar felhasználó szereti, éppen ezért remélem, hogy a Google-ügy pozitív fordulatot vesz.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!