Hirdetés

Fiido D11 - ránézésre bicikli

Pöpec az új Fiido külsőleg, mégse számít kerékpárnak. Mikor lesz itt szabályozás?

Bevezető

Pár éve tipikus jelenet volt random fővárosi kereszteződésben, hogy kilőtt a lámpánál valami öreg verda, és akkora füsttel terítette be a mögötte dekkoló kerékpárost, hogy csípőből cenzúrázta izomhajtás-pajtás előnytelen ujjmutogatását. Bár több a kerékpározásra kijelölt út, kevesebb szmog mostanság legfeljebb a koronavírusjárvány mellékhatása miatt van, de azért jó látni, hogy egyre gyakrabban halad el egy villanyautó és motor, esetleg e-bike és pedelec az utakon, bár a forgalomban szlalomozó tini-rollereseknek nem ott lenne a helyük. A fővárosi közlekedés lassan zöldül és a szabályozás is le van maradva a trendekhez képest, de talán jó irányba halad a dolog.

Az apró kerekű Fiido D3 tavalyról
Az apró kerekű Fiido D3 tavalyról [+]

A közlekedési attitűd nyilván fejlődhet – például ne hajtson a bicós a járdán, hacsak az úttest mellette közlekedésre alkalmatlan, és akkor se lépje túl a 10 km/h sebességet. A gyalog-kerékpárutak 20-as és a kerékpárutak 30-as sebességkorlátját se mindenki tartja be, ahogy 40 km/h fölött sem látni mindenhol sisakot lakott területen kívül. Nyilván az 50-es korlátot kevesen lépik túl két település között, ha viszont akad elektromos rásegítés, mindjárt könnyebb szabályt sérteni. Itt jön képbe a pedelec, amely olyan kerékpár, amelyet emberi erő hajt, és legfeljebb 300 watt teljesítményű elektromos motor segíthet be 25 km/h-ig.

A Fiido D11, friss valójában
A Fiido D11, friss valójában [+]

Na, ezzel nem fogunk száguldozni, nagyobb teljesítmény és sebesség, illetve önálló hajtás és gázkar esetében pedig már segédmotoros kerékpárról beszélünk, olyan előírásokkal, mint a biztosítás, a jogsi vagy a sisak. Éppúgy ezen kategóriába esik ma egy komolyabb teljesítményű speed pedelec, mint a tavaly nálunk járt Fiido D3 és a most beesett D11 e-bike. Hiába ugyanis az utóbbiak 250 wattos motorja és 25 km/h-ig tartó rásegítése az uniós előírásoknak megfelelően, ott a gázkar, és felpörög mindkét járgány lábmozdulat nélkül 24 km/h-ra 80 kilóm alatt. No, ezt a fajta járművet kiszedheti a forgalomból a rendőr, ha nem felel meg minden előírásnak, és a szondáztatás is vezethet meglepett kerekeshez.

Balra az új, jobbra a régi bringa
Balra az új, jobbra a régi bringa [+]

A jogalkotó azonban mindenféle ígérgetések ellenére semmit nem csinál a helyzettel, csak kiszór egy raklap pénzt támogatás címén. A pedelec és s-pedelec biciklik vásárlásához 90, illetve 150 ezer forintot ad magánszemélyeknek, bár ahogyan a Bikemag.hu szakportál is írja, ez a jelenleg kapható, minőségi(bb) eszközök esetén meglehetősen csekély hányadát fedi le a vételárnak. Ettől még nem fognak eltűnni a rollerek és az emberi hajtás nélkül is elektromotorral közlekedő bármik az utakról, a járdákról, a kerékpárutakról, vagy akárhonnan máshonnan, ahová még mindig nem sikerült őket bekategorizálni - Bog.

Lesz dolga a jogalkotónak, hogy körültekintőbben letisztázza a sokrétű elektromos hajtású/segítésű eszközök helyzetét és főleg a rollerek kérdéskorét, mindenesetre, ha több tízezer ember vált zéró kibocsátású közlekedőszerkezetre, és kulturáltan, szabályszerűen használja, abból a helyi levegőminőség és forgalomsűrűség csak profitálhat. Pedelec és e-bike vásárlásakor nyilván szóba jöhet egy hazai kerékpár- vagy egyéb sport- és márkabolt, és bizony elég horrorisztikus összegek szokták lelohasztani a lelkesedést, ha motoros kétkerekűt néz ki újonnan az ember.

Járványhelyzetben mégis erősebb a motiváció a döntésre, persze anyagi megfontolásból ezúttal is eljuthat az érdeklődő a kínai gyártmányú nevesincs vagy feltörekvő darabokig. Ha pedig szétnéz a boldog YouTuberek között, akik egy jó anyagért cserébe megtarthatják a tesztverdát, minden szépnek és naposnak tűnhet. Mi is egy ilyen webshoptól, a Geekbuyingtól kaptuk a D11-et tesztkörre, és vásárlási kuponkodókat is biztosítunk a cikk végén az akcióban 310 ezer forintos, utána pedig 400 ezer forintos Fiido újdonsághoz. Ám elég bőséges lesz a kritikalista, hiszen közlekedő- és nem szórakozóeszközre pattantunk fel.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Fiido

Azóta történt

  • Himo Z20 – nem nyerhetsz mindig

    Lehet, hogy te megveszed és neked nagyon beválik, de statisztikailag komoly esély van arra is, hogy hibás darabbal találkozol. A Himo Z20 tesztjét kettős érzelmekkel zártuk.

  • ADO A20+ - ez kéne legyen a szint

    Nagyon agilisen lépett be a piacra az ADO nevű márka az elektromos bringákkal, az A20+ pedig az a szint, ahol minden ilyen motyónak kezdődnie kéne.

Előzmények

  • Fiido D3 - rollercikli, vagy amit akartok

    Az elektromos rollerek és a pedelec biciklik előnyeit próbálja egyesíteni a Fiido D3, ami egészen addig a pontig néz ki mulatságosan, amíg el nem kezdjük használni.