A Seat Ibiza fedélzeti rendszere

Bevezető

Akik úgy nyitották meg ezt a cikket, hogy mi ez az autósteszt itt a Mobilarenán, azokat megnyugtatnánk, hogy nem, ez az anyag nem arról szól, hogy a Seat Ibiza 1.2 FR mennyire aranyos, kulturált, pörgős és varrógép-hangú. Minket kizárólag az autók fedélzeti rendszere érdekel, ahogyan az Opel Astra K-nál is ez volt az elsődleges célja annak, hogy kölcsönkértünk egy gépkocsit. Az autóipart ugyanis egyre nagyobb kihívás elé állítja a rohamosan fejlődő okostelefonos és informatikai ipar, ennek pedig több-kevesebb sikerrel igyekeznek megfelelni. Erről részletesen is írtunk már.

Az FR verzió csinos, vagány, pedig ebben is egy háromhengeres 1.2-es motor dörmög
Az FR verzió csinos, vagány, pedig ebben is egy 1.2-es motor dörmög [+]

A Porsche Hungária által biztosított Ibiza pont azért volt nagyon kézenfekvő választás, mert ez nem egy több tízmilliós luxusautó, hanem egy népkocsi (a.k.a. Volkswagen), kiskategóriás, elérhető(bb), igazából nincs benne semmi különös, de a fedélzeti rendszerrel a cégcsoport többi autójában is találkozhatunk, éppen ezért amit itt leírunk, az nagy általánosságban valószínűleg igaz egy Skoda Fabiára, vagy éppen egy Polóra is. Nyilván a design és a felszereltség függvényében változhatnak dolgok, de maga a rendszer és az okostelefonos kapcsolat alapvetően ugyanazon az elven és ugyanazzal a funkcionalitással működik.

Ehhez a felszereltséghez jár a könnyűfém felni és a tolatókamera is.
Ehhez a felszereltséghez jár a könnyűfém felni és a tolatókamera is. [+]

Az Ibiza persze nem alapfelszereltségű volt, abban ugyanis (a Reference nevű szintről van szó) nincs benne a Full Link névre keresztelt rendszer, ez a Style csomag részét képezi, de még akkor sem biztos, hogy megtaláljuk majd a műszerfal kellős közepén, ahhoz vagy a CONNECT nevű modellt kell választani, vagy összesen 140 ezer forintos extraként szükséges megrendelni. Mindenképpen 4 millió felett járunk majd a végén (egy kicsivel), de ebben persze egy csomó más további extra is benne van már. Mondjuk a 6,5 inches kijelző, amihez az audió berendezések (hangfalak, szoftver), valamint az SD olvasó és az USB port (ami 1 Ampert ad le) is tartoznak. Navigáció viszont nincs, mert ezt a telefon fogja majd az autó helyett megoldani.

Menürendszer és funkciók

Még csak nemrég kezdtünk el foglalkozni az autós rendszerekkel, de azt már konstatáltuk, hogy a telefonos cégekkel ellentétben az autógyártók jobbára semmiféle technikai specifikációval nem szúrják ki a szemünket. Mert az odáig nagyjából érthető, hogy nem köhintik el, hogy legbelül ez Android, QNX, valami Windows-származék, vagy éppen saját platform-e, de azt azért nem kéne sejtelmes homály fedje, hogy a kijelző felbontása mekkora. Szerintem egyébként jó esetben 1024 x 600 pixel lehet, de nincs kizárva, hogy túlbecsülöm. Sőt, azóta kiderült, hogy egy kedves olvasónk pont ott dolgozik, ahol ezeket gyártják, a valós felbontás 800 x 480 pixel. Az viszont elsőre biztos volt, hogy érintős, kapacitív, de nem ismeri a többujjas gesztusokat.

Elöl tágas, minden egyértelmű és kézreálló
Elöl tágas, minden egyértelmű és kézreálló [+]

Mivel azonban nem mindenki szeret tapogatni, menet közben pedig pláne jobban kezelhető a mindig ugyanott található és ugyanazt intéző gomb, ezért a kijelzőtől balra és jobbra is találunk négy-négy darab fix funkcionalitású billentyűt, illetve egy-egy potmétert. Az összesen nyolc gomb logikusan egy-egy felhasználási területet hivatott jelképezni, így van a rádióhoz, a telefonhoz, a hangvezérléshez, az autós infókhoz, illetve a multimédiás funkciókhoz is gomb, az utolsóra pedig azt írták, hogy menü. Ezt megnyomva egy körhinta-grafikájú képernyő a jutalmunk, amit csavargatva majdnem pont az egyébként gombokkal is elérhető funkciókba léphetünk be. És lehet a kijelzőt is simogatni a listákban való közlekedés érdekében, de megtehetjük ezt a jobb oldali potméter tekergetésével is, benyomva pedig OK funkciót kapunk.


[+]

Grafikailag nincs túlhúzva a felület, inkább funkcionális. És egyébként ez teljesen jogos, egy autóban ne ugráljanak mindenféle animációk fel-le vezetés közben a központi kijelzőn, elsősorban szöveges információra van szükségünk, illetve a térképre. A többi csak sallang, és ezt a Seat elég jól tudja, ezért minden képernyőfelület egységesen épül fel, a kijelző széleihez vannak tapasztva a különböző virtuális funkciógombok és mindig jobb felül van a vissza. Keresni sem kell.

Épp a csatlakoztatott okostelefon adatai látszanak a műszeregységbe integrált kijelzőn.
Épp a csatlakoztatott okostelefon adatai látszanak a műszeregységbe integrált kijelzőn. [+]

Ezt a központi képernyőt egészíti ki két dolog: egyrészt a műszerfalon a két, kör alakú óra között van egy monokróm megjelentő, ahol szintén az általunk választott funkcióhoz kapcsolódó infók jelenhetnek meg. Kitehetjük a telefont, ilyenkor látjuk a bejövő hívásokat és a térerő állapotát, lehet itt a rádió felülete az aktuális csatornával, a zenelejátszó az éppen hallgatott szám részleteivel, vagy a klasszikus autós infók fogyasztási és egyéb fontos adatokkal. A kormányra is került egy sereg gomb, egyrészt lapozgathatunk a fent felsorolt funkciók között, csavargathatjuk a hangerőt, felvehetjük a telefont és okézhatunk a menüben.


[+]

A hangvezérlés külön gombot kapott a középkonzolos kijelző mellett és a kormányon is. Magyarul nem tud, ami nem okvetlenül baj, ugyanakkor ha a rendszer nyelve is magyarra van állítva, akkor angolul sem hajlandó velünk kommunikálni, egyszerűen nem engedi a funkciót. Angolul viszont egészen remekül működött még a névjegyzékben való keresgélés közben is, mindent visszajelez hanggal, egyszer sem értett félre. Ráadásul ha egy lista valamelyik elemét kell kiválasztani (mondjuk több telefonszám tartozik egy névhez), akkor elég csak neki annyit mondani, hogy first, second és így tovább, tudni fogja, hogy mi újság.

A hangvezérlés magyarul nem működik, magyaros angollal viszont simán. De ehhez a rendszer nyelvét is módosítanunk kell.
A hangvezérlés magyarul nem működik, magyaros angollal viszont simán. De ehhez a rendszer nyelvét is módosítanunk kell. [+]

Érdekes egyébként, hogy ha az Android Auto fut a központi kijelzőn, akkor például a Google navigációjának simán diktálhatunk magyarul is címet, de ezt nem a hangvezérlés gombjaival tudjuk kérvényezni, hanem az érintőkijelzőn látható, Google-féle virtuális mikrofon ikonját megnyomva.

Csatlakoztatási lehetőségek

A Seat Full Link nevű rendszere igyekezett mindenre felkészülni, amikor belemásztam a menübe, akkor roppantul megörültem, hogy három platformot is gyárilag támogat. Az Android Auto és az Apple CarPlay jelenléte nem meglepő, ezt az Opel is hozta, de a MirrorLink sem maradt ki a repertoárból, ami már ritkább madár. Mondjuk okostelefonos oldalról sem gyakori, Sony, Samsung és HTC készülékek támogatják. Ezeken felül még adott a Bluetooth is, ami gyakorlatilag minden készülékkel tökéletesen működött. Ebbe beletartozik a BlackBerry és a Windows is, a névjegyzék még a kisképeket is szinkronizálja.

Ezek a csatlakoztatási módok állnak rendelkezésünkre a Bluetooth-on felül
Ezek a csatlakoztatási módok állnak rendelkezésünkre a Bluetooth-on felül [+]

A Bluetooth-összeköttetés alapvetően három funkciót ölel fel. Egyrészt a telefonálást. Itt lehet keresni a névjegyzékben és a híváslistában, nem csak görgetni lehet, hanem ABC, vagy QWERTY gombsort használva pötyögni is. Ezt menet közben is engedélyezi az autó, ami azért eléggé elvonja a figyelmet a vezetésről, ebben segíthetne a hangvezérlés. Az viszont jó ötlet, hogy összesen hat névjegyet kedvencként kirakhatunk a telefonos funkció kezdőképernyőjére és egy gombnyomással hívhatjuk őket. Bizonyos telefonoknál a bejövő SMS-eket is listázza a rendszer, illetve természetesen zenelejátszásra is van mód. Ez viszont kissé fapados, a számokba ugyanis nem lehet beletekerni (nem támogatott funkció), a lejátszási listát a telefonon érdemes előre összerakni, a központi kijelzőn ugyanis nincsen erre mód, csak léptetésre.

Az Apple CarPlay működéséhez nem szükséges túl sok előtanulmány, csak egy megfelelő kábel és a Siri engedélyezése. Ha rádugjuk az autóra az almás telefont, akkor a fedélzeti kijelzőn az Apple autókra optimalizált felülete jelenik meg, ami szűkös, de elégséges funkcionalitást és könnyed kezelhetőséget ígér. Az ikonok között megtaláljuk a telefonos dolgokat, a navigációt (Apple Maps), ami az iPhone adataira támaszkodik (a készülékben levő GPS-vevő és szoftver adatai kerülnek rá a kijelzőre), illetve az iTunes szoftvert. Fontos apróság, hogy az audio adatok nem Bluetooth kapcsolaton, hanem kábelen keresztül jutnak a fejegységre, ami némiképp jobb minőséget feltételez. A CarPlay alap menüstruktúrája nyitott, nem véletlenül nem töltik ki a kijelzőt a gyári funkciók, ha van olyan alkalmazásunk, amely kifejezetten az autós módra is fel lett készítve, akkor annak ikonja megjelenik a fedélzeti rendszerben, ilyen például a Spotify, de úgy hírlik, hogy külsős navigációs appok is előbb-utóbb felbukkanhatnak itt.

Az Android Auto a Google válasza az Apple megoldására. Előnye, hogy relatív sok készüléken simán működik, hátránya viszont, hogy például hivatalosan hazánkban még nem elérhető. Ez persze nem baj, a friss apkt simán rá lehet tölteni a telefonokra és az általunk próbált készülékekkel működött is. A rendszer viszont elég kényes a kábelre, nem minden microUSB dróttal volt stabil a kapcsolat. Amelyikkel igen, ott nem volt megszakadás és működési anomália, noha első blikkre az Android Auto egyszerűbb megoldásnak tűnik, mint az Apple fejlesztése.

Az Android Auto képernyői az Ibizában
Az Android Auto képernyői az Ibizában [+]

De ez csak a felépítésből adódó eltérésből fakad, a Seat rendszerében ugyanis a Google Now-ra emlékeztető felület jelenik meg, egymás alatt sorakozó kártyák mutatják a legfrissebb információkat (például az időjárást és az utolsó hívásokat). Az alsó menüsorban elérjük a Google Maps navigációt (igény szerint forgalmi adatokkal), ebben magyarul is értő hangvezérléssel is lehet címet keresni. Mind egy Huawei Mate 8-cal, mind pedig egy LG G4-gyel hibátlanul működött.

Az Android Auto még két funkciót tartalmaz, a telefonos megoldás egyszerű, menet közben is hagyja a keresési feladatokat a virtuális gombsort használva működtetni (ezt az Apple rendszere nem támogatja, ott a Siri működhet ilyenkor), illetve van zenelejátszónk. Itt is az a trükk, hogy külsős appok is beépülhetnek, ahogyan a videóból is látszik például a Spotify és a TuneIn Radio is ilyen, de a Play Zene az alapértelmezett. Léptetni, lejátszási listákat kezelni tudunk, a számokba viszont nem lehet beletekerni (és itt is el kell mondjuk, hogy az Apple CarPlay viszont ad erre lehetőséget).

MirrorLink és Seat appok

A MirrorLink szabvány nem olyan széleskörűen elterjedt, mint az Android Auto. Alapvetően a Samsung, a Sony és a HTC okostelefonjai támogatják, de minden gyártó kicsit másképp oldja meg a feladatot. Nem véletlenül találunk a Sony és a HTC modellekben úgynevezett autós módot, amely nagy ikonokat használ és korlátozott, vezetéshez kapcsolódó szolgáltatásokat kínál. Ezeknél a modelleknél ugyanis a MirrorLink engedélyezését követően pont ugyanez a felület jelenik meg a Seat központi kijelzőjén. Ebben az a remek, hogy például egy Sony esetén (mi egy Xperia Z-t próbáltunk ki) gyakorlatilag megkötések nélkül válogathatunk össze egy olyan alkalmazáslistát, amely aztán fektetett nézetben az autóban elindítható.


[+]

Így aztán itt nem kell arra várni, hogy a külsős fejlesztők kifejezetten optimalizálják az autós használathoz az alkalmazásokat, simán be tudtam tenni a listába mondjuk a Waze-t (ami tökéletesen működött), de akár a böngészőt is választhattam és az autó középkonzolján meg is jelentek a weboldalak. Ez mondjuk autózás közben nem kifejezetten hasznos, hacsak az utas nem érzi úgy, hogy neki okvetelnül interneteznie szükséges útközben. A MirrorLink tehát tényleg egy olyan megoldás, ami nevéhez hűen valóban a telefon kijelzőjén megjelenő tartalmat tükrözi, ráadásul olyan grafikával és funkcionalitással, amit már a mindennapos használat során a készülékünktől megszokhattunk.

A Sony Xperia Z csatlakoztatása után ezt látjuk
A Sony Xperia Z csatlakoztatása után ezt látjuk [+]

Speciális helyzetben vannak a Samsung okostelefonok akkor, ha egy ilyen Seatba ülünk be velük. Itt a MirrorLink technológiát felhasználva a Seat és a koreai gyártó közösen hozott létre egy megoldást, amihez szükséges lesz a Seat DriveApp, vagy Seat ConnectApp letöltése. Hogy mi a különbség? Igazából nem jöttünk rá, elvileg a DriveApp nem csak Samsung, hanem más MirrorLink-képes okostelefonokon is ad valami extrát, de nem csak hogy a rendelkezésünkre álló több tucat telefon egyikére sem lehetett letölteni, hanem a Google-fiókunk által korábbról ismert több száz elemés készüléklistából is a Samsung eszközökön kívül csak egy remek UHANS U100-as lehetett volna vele kompatibilis. Ez nyilván véletlen.

Maradt tehát a ConnectApp (és ha a Samsungra letöltött DriveAppot indítottuk el, akkor is ebbe jutottunk), ami azonban tényleg egészen kellemesre sikeredett. Regisztrálnunk kell a működéshez, ki kell választanunk, hogy milyen autónk van (annak az összes adata letöltődik a telefonra), majd létre kell hozzuk a MirrorLink kapcsolatot. Innentől a vezérlést az app veszi át, amely oda-vissza kommunikál a fedélzeti rendszerrel. A regisztráció azért szükséges, mert az alkalmazás a közösségi oldalaink fiókjainak tartalmát is képes kezelni (plusz van benne egy RSS-olvasó is), az innen érkező frissítéseket pedig megjeleníti, illetve átküldi az autó kijelzőjére.

A Seat app kijelzőbeállításai A Seat app kijelzőbeállításai
A Seat app kijelzőbeállításai [+]

Az app egy oldalra lapozgatós, kvázi widgetekkel telepakolható, vízszintes elrendezésű menürendszert nyújt, amit a telefonon lehet igény szerint összelegózni, kicsit olyan a felület, mint az utolsó Symbian rendszerű Nokiák kezdőképernyői. Választhatunk háttérképet, a widgetek között pedig akadnak különböző órák, kitehetünk partnereket gyorshíváshoz, logolhatjuk az útvonalunkat (és azokat előhívhatjuk bármikor), tehetünk ki médialejátszót, illetve Seat információkat (az autó adatai) és asszisztenst (szervizt felhívni). Van egy Challenger nevű alkalmazás, ami egy bejárt útvonalon visz újra végig és az a kihívás, hogy alacsonyabb átlagfogyasztással teljesítsük ugyanazt. Van időjárás widget, illetve a már említett közösségi oldalak gyűjtődoboza is kirámolható. Ezen kívül van egy minialkalmazás is, ami megjegyzi GPS-koordináta alapján, hogy hol parkoltuk le az autót (akár még fotót is készíthetünk a helyről), hogy visszataláljunk.

Összegzés, apróságok

A Seat infotainment rendszere kifejezetten sokoldalú és láthatóan igyekeztek mindenféle platformra felkészülni. A Bluetooth tökéletesen működött minden kipróbált telefonnal, még az olyan, általában mostohán kezelt platformokkal is, mint a BlackBerry. Örömteli, hogy az Android Auto és az Apple CarPlay mellett helyet kapott a MirrorLink is, az már nem az autógyártó sara, hogy az okostelefonos piacon ez ritkább megoldás, mint a platformszinten támogatott Android Auto.

Telefonos képernyő szabadon választható kedvencekkel
Telefonos képernyő szabadon választható kedvencekkel [+]

Jó pont, hogy a Seat készült alkalmazással is, ám látszik, hogy ez még számukra is új terület, egyelőre szinte kizárólag Samsung okostelefonokkal működik együtt. Pedig ebben bőven lenne még lehetőség, akár Bluetooth kapcsolaton keresztül is meg lehetne oldani az oda-vissza történő adatátvitelt, hogy különböző adatokat kapjunk az autótól a telefonunk kijelzőjére. El lehetne mozdulni abba az irányba is, hogy egy ilyen alkalmazás ne csak a MirrorLink segítségével, hanem Android Auto és Apple CarPlay rendszerekbe is beépüljön, de mindenképpen az a lényeg, hogy a Seat elkezdte, foglalkozik vele és amit eddig csináltak, az korrektül működik.


[+]

Persze a teljes összképhez azért hozzátartozik, hogy például a Galaxy S7 edge és az autó között nem sikerült kapcsolatot teremtenünk MirrorLink segítségével, a Seatnak átküldtük ezt az esetet, valószínűleg egy szoftverfrissítéssel orvosolni fogják majd ezt. A másik apróság, hogy ha ennyire széles körűen összedolgozik az autó és a telefon, akkor nem ártott volna a készülék számára valami dedikált helyet kialakítani, gyárilag ugyanis nincs sem könyöklő, sem pedig egyéb tárolási felület a vezető körül. Persze ez nem annyira egyszerű, az Opel Astra K erre a célra szolgáló megoldásába például a 6 hüvelykes Huawei Mate 8 nem fért bele és hát egy autó esetében előre kéne gondolkodni 8-10 évet is akár, hogy a majd jövőben megjelenő eszközök milyen méretűek és formájúak lesznek.


[+]

Összességében azonban kifejezetten elégedettek voltunk azzal, amit a Seat egy kábé négy milliós kisautóba belerakott. Ezt tartjuk követendő iránynak, nyilván lehet még rengeteg finomságot és extrát felhalmozni egy ilyen rendszer kapcsán, de például a navigációt lassan száműzhetjük a drága, feláras funkciók közül, ha a telefonunk úgyis képes rá és az európai roaming díjak közelgő megszűnésével már a külföldi használat miatt sem kell fájjon az autós feje.

Bog

A cikk elkészítésében a Telekom 4G/LTE mobilinternet volt segítségünkre.

  • Kapcsolódó cégek:
  • SEAT

Azóta történt

  • A BMW i3 fedélzeti rendszere

    Kipróbáltuk a német gyártó elektromos autóját, amely okostelefonos csatlakozás terén nem ígér semmi különöset, mégis nagyon jól teszi a dolgát. Az elektromos autózásról is elmondjuk a véleményünket.

  • A Volvo S90 fedélzeti rendszere

    Megnéztük, hogy mit tud a gyártó legfrissebb modelljének a fedélzeti rendszere, aminek kapcsán megtapasztalhattuk, hogy milyen az, amikor svéd szellemiségben készül egy gépkocsi beltere.

  • A Seat Ateca fedélzeti rendszere

    A Tiguan más formában, ez a Seat új crossovere, amely igen jól sikerült fedélzeti rendszert kapott rengeteg extra funkcióval és fejlett okostelefonos kapcsolódási lehetőségekkel.

  • Megnéztük, hogy mit tud a Skoda mobilalkalmazása

    A Kodiaq bemutatója kapcsán lehetőségünk nyílt megnyomkodni a Skoda Connectet, amely hasznos funkciókkal kecsegtet, de van még hova fejlődnie.

Előzmények

Hirdetés