Hirdetés

2016. október 1., szombat

Gyorskeresés

Szponzorunk

Új rovatban foglalkozunk az autós fedélzeti rendszerekkel

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: Mobilarena

Majdnem mindenkinek van okostelefonja, akinek van autója is. A nagy gyártók pedig lassan elkezdték felismerni, hogy mennyire fontos, hogy a fedélzeti rendszerek is fejlettek legyenek.

Elkezdődött egy forradalom az autóiparban. Hogy az elektromos meghajtás mennyire fókuszba került (és ehhez milyen "jókor" jött a dízelbotrány), azt már nem szükséges különösebben magyarázni, gyakorlatilag minden gyártó óriási energiákat fektet a különböző megoldások kifejlesztésébe, ahol a hibrid rendszerek, a tisztán elektromos meghajtású és az üzemanyagcellás technológiák versenyeznek egymással. Ez a változás itt zajlik az orrunk előtt, egyre jobb hatékonyságú, nagyobb hatótávú variációk születnek, hol még csak prototípusként, hol szériaérett gyártmányokként.

Az önvezető autók is egyre többet kerülnek reflektorfénybe, ez megint egy külön terület és irány, ami alapvetően határozhatja majd meg azt, amit a vezetésről gondolunk. De mindezek mellett zajlik egy sokkal csendesebb forradalom is, ami elsősorban a kényelemről, a biztonságról, valamint a szórakoztatásról szól, és az autók műszerfalán, illetve azok mögött történik. Pár éve még annak is örvendezhetett egy újdonsült autótulajdonos, ha a kocsija legalább arra képes volt, hogy Bluetooth kapcsolatot használva a telefonbeszélgetéseket kihangosítva tudta lebonyolítani, és a csomagtartóban pörgő DVD-n levő térkép nem volt két évnél idősebb. Elsősorban azonban a mobilkommunikáció fejlődése oda vezetett, hogy ma már az autógyártók is kezdenek eszmélni és azon gondolkodhatnak, hogy mi minden egyébre lehet még használni az okostelefont - amit a sofőr egyébként is magával visz, ha autóba ül.

De valahogy az autóiparban a változás sosem hirtelen. Az autógyártók elenyésző száma tudja, vagy tudta eddig azt a tempót követni, ami évről évre megmutatkozik a telefonok és táblagépek fejlődésében, az egyre erősebb számítási kapacitásban, az egyre jobb felbontású és minőségi kijelzőkben és az egyre kifinomultabb felhasználói felületekben. Egy új modell kifejlesztése az autóiparban átlagosan négy éves munka. Valamikor a tervezés és a gyártás előkészítése során specifikálják, hogy hol, milyen kijelző és milyen háttérrendszer kerül a kocsiba, aztán ez a teljes modellciklus során így is marad és mivel autót nem évente-kétévente cserélünk, mint telefont, ezért akár évtizedekkel később is egy elavult, lassú, döcögős fedélzeti rendszert fogunk majd nyomkodni, miközben simán lehet, hogy maga az autó még abszolút versenyképes, használható és megbízható marad a rendszeres karbantartás mellett.

A Mazda volt az első gyártó, amelyik tesztautót bocsátott a Mobilarena rendelkezésére.
A Mazda volt az első gyártó, amelyik tesztautót bocsátott a Mobilarena rendelkezésére. [+]

Sokáig kifejezetten vastagon kerestek az autógyártók azon, hogy megdöbbentően sok pénzért eladtak a kocsi mellé navigációs rendszert, ma már azonban a felhasználók is pontosan tudják, hogy közel ekkora kijelzőt az okostelefonjuk is nyújt, online navigációs szolgáltatásokkal, friss térképpel és megbízható működéssel. És a zenék a felhőbe költöznek, a telefonhívásokhoz kihangosítót, esetleg headsetet használunk, a hátsó ülésen a gyerekek pedig a készülékünkről megosztott internetre kapcsolódva nézik a YouTube videókat. Úgyhogy bizony lépni kellett, olyan fedélzeti rendszerekre van szükség, amelyek az okostelefont partnernek tekintik, kommunikálnak vele a lehető legsokoldalúbb módokon, azokból információt kapnak és az autó központi rendszerébe integrálják.

Íme az új Astra
Az új Astránál komolyan vették az okostelefonos kapcsolatot [+]

Na, ez az, ami nem megy olyan könnyen. Hogy hol legyen az indexkar végén a lámpa tekerentyűje, hová kell tenni a könyöklőhöz képest a váltót, milyen módon legyen állítható a klíma, az kisujjból megvan. A "ki tesz több gombot a kormányra" verseny győzteseit is évről-évre meg lehet választani, de amikor arról van szó, hogy szükség lenne egy jól kitalált, egyértelmű, modern, felhasználóbarát kezelőfelületre, egy átgondolt menüstruktúrára és egy több platformmal együttműködő kommunikációs megoldásra, akkor ott már igen sok probléma van. Ráadásul autógyártói felfogás szerint mindenki a saját megoldását erőlteti, elnevezi mindenféle egyedi módon, telerakja logóval, egységesítésről, szabványokról sokáig hallani sem akartak, noha évek óta vannak olyan megoldások, amelyeket egyébként a szórakoztatóelektronikai berendezések használnak.

Az új Nissan Leaf pont a Veletech rendezvény ideje alatt volt nálunk, ki is lett állítva.
Az új Nissan Leaf pont a Veletech rendezvény ideje alatt volt nálunk, ki is lett állítva. [+]

Az utóbbi években valami mégis megmozdult. Százával veszik fel a szoftvermérnököket az autógyárak (ami egyébként még mindig azt támasztja alá, hogy házon belül akarják megoldani a dolgokat saját erőforrásból a saját fejük után menve), elkezdtek foglalkozni a UX designnal, egyre több autóba kerül nemzetközi SIM, hogy meglegyen a folyamatos online kapcsolat és egyre több alkalmazást találhatunk a különböző okostelefonos platformok online boltjaiban, amelyeket autógyártók készítettek a tulajdonosok számára. Ám mindennek ellenére mi azt tapasztaltuk, hogy még a legfrissebb modellek között is számos olyan megoldás akad, ami nyögvenyelős, logikátlan, darabos, régimódi, ráadásul a különböző készülékekkel való kompatibilitás leginkább véletlenszerűnek tűnik.

Új rovatunkban ezeket szeretnénk bemutatni. Persze nyilvánvaló, hogy ez csak úgy lehetséges, ha létező autókban próbáljuk ki őket, de természetesen nem törünk autós újságírói babérokra, ebben a műfajban sokan, régóta és magas színvonalon dolgoznak idehaza is. Mi csak azt vállaljuk, hogy bemutatjuk a különböző gyártók megoldásait, rendelkezésünkre áll egy sereg okostelefon, ki tudjuk próbálni, hogy mennyire működnek együtt ezek a készülékek a fedélzeti rendszerekkel. És előre szólunk, hogy vaskos meglepetések értek minket is: prémium gyártóknál is bőven tapasztalhattunk egészen kőkorszakinak látszó megoldásokat, míg középkategóriás autóknál is láthattunk modern és előremutató produkciót. Úgy gondoljuk, hogy talán ma még nem ez határozza meg, hogy ki és milyen autót választ, de ahogyan egyre több és több funkció és biztonsági, illetve kényelmi megoldás válik elérhetővé, úgy egyre inkább fókuszba kerülhet az autók ezen képessége is. Ráadásul azt tapasztaltuk, hogy viszonylag kevesen foglalkoznak kifejezetten ezzel a területtel, azok a gyártók, akiket eddig megkerestünk mind üdvözölték a szándékunkat, sokszor azt is elárulták, hogy egyelőre ők maguk is csak tapogatóznak a témában és örömmel fogadják a véleményünket akkor is, ha arra jutunk, hogy rengeteg ponton kéne még fejlődni.

Dögös kis gép a DS4, még telefonnal fotózva is jól fest, de minket az érdekel, hogy mit tud a fedélzeti rendszere.
Dögös kis gép a DS4, még telefonnal fotózva is jól fest, de minket az érdekel, hogy mit tud a fedélzeti rendszere. [+]

Reméljük, hogy ez a rovat és cikksorozat hasznos lesz majd azoknak, akik autóvásárláson törik a fejüket, ha nem most, akkor akár 10 év múlva is elő lehet venni ezeket a cikkeket használt gépkocsi keresése közben, hiszen egyelőre még ott tartunk, hogy egy most beszerelt fedélzeti rendszernél a szoftverfrissítés, vagy a komponensek moduláris cserélgetése csak nagyon ritka esetekben lehet valóság.

Azóta történt

  • A Seat Ibiza fedélzeti rendszere

    Nem kap különösebb hírverést a Volkswagen csoport fedélzeti megoldása, pedig kifejezetten jól sikerült és sokoldalú. Egy Ibizában próbáltuk ki.

  • Úton az önvezető autók felé

    Csendesen zajlik az autóiparban az a forradalom, amelynek a vége a teljesen magától közlekedő autó. Hat márka biztonsági és kényelmi berendezéseit próbálhattuk ki.

Hirdetés

Copyright © 2000-2016 PROHARDVER Informatikai Kft.