Bevezető
Ismét két Navon navi érkezett a
Speedshoptól, ezúttal a kisebb kijelzővel megáldott Bognál vendégeskedett, míg a nagyobb arcút én gyötörtem pár napig. A Navon névvel már találkozhattak szemfüles olvasóink, a magyar "márkanév" első két darabjának személyében két igen barátságos, bár nem túlzottan magasan pozícionált PNA-t ismerhettünk meg. Akkor nem volt teljesen egyértelmű, hogy egy szép sorozat induló párosáról van-e szó, ami aztán annak rendje-módja szerint a feledés homályába vész, vagy sorozattá érik. Mára tudjuk, hogy nem egyszeri próbálkozással találkoztunk, ebben talán segített a 3 éves ingyenes (kelet-Európa) frissítés, a hazai szerviz, illetve a kedvező ár, nem beszélve arról, hogy az iGO még mindig a legnépszerűbb navigációs szoftver Magyarországon. A Navon honlapja nem túl barátságos a Chrome-ot vagy Firefox-ot használókkal szemben, kizárólag Internet Explorer alatt volt hajlandó megnyitni az almenüket.

[+]
Időközben volt egy CeBIT Hannoverben, amelyet én egyéb kötelezettségeim miatt kihagytam, Bog és Bocha azonban ott voltak, és élőben
számolhattak be az újdonságról. Akkor annyit tudtunk, hogy az iGO8 alapjaira épülő új szoftverről van szó, amely nem fog önálló, dobozos termékként a boltok polcaira kerülni, mivel kizárólag PNA-n (egyes gyártók szlengje ezeket PND-nek nevezi) lesz elérhető. Miért is van szükség egy Amigo-ra egy iGO8 mellett? A Nav N Go Kft-t elég sok vád érte az iGO8 kapcsán, melyben a felhasználók arra panaszkodtak, hogy a szoftver túl bonyolult, túl sokat tud, ezáltal a kezelése nehéz. Nos, az iGO 2006 után valóban gyökeresen átalakult a felület, a nagy ellenfelek (Garmin, TomTom) pedig sokkal könnyebben megtanulhatóak voltak. Ez az egyik oldal. A másik az, hogy az iGO8 soha nem látott módon testreszabható, funkciói a legigényesebb felhasználókat is maradéktalanul kiszolgálják, bár a júzerek többsége a tudás töredékét veszi csak igénybe.

[+]
Probléma volt még az is, hogy az iGO-k rekordidő alatt megtörtek a rosszindulatú támadásokban, így az autókban látott navigációs eszközök töredékén fut-futott csak legális program. Mindez azért, mert a Kínában készült PDA-k nagy többsége úgy érkezett az országba, hogy a navigáció itthon került a gépekre. Ez egy PDA esetében nem igényel különösebb tudást, mindössze be kell tolni az SD kártyát a készülékbe, a telepítés pedig automatikusan megtörténik. Nem nehéz belátni, hogy egy 30 ezer forint körüli navit nehéz úgy kihozni legálisan, hogy ebből az iGO nagyjából 25 ezerbe kerül. Bizonyára ez is szerepet játszott abban, hogy a Nav N Go úgy döntött, bedob egy olyan programot, amely önmagában nem életképes, és paradox módon segít is az importőröknek. Mivel a PNA csak egy vas, erre kell egy operációs rendszer ahhoz, hogy képes legyen programokat (praktikusan az iGO-t) futtatni. Ez plusz költség. Erre nyújt megoldást az Amigo: nemcsak a navigációt tartalmazza, hanem az operációs rendszert is, így egy üres vasat elég rendelni, az Amigo minden mást megold. Persze az ügyeskedők ellen az Amigo sosem fog külön adathordozón megjelenni, megnehezítve ezzel a trükközők életét. Az iGO8 elleni vádakra pedig azzal válaszoltak, hogy az újdonság egy egyszerűsített kezelőfelületet, az átlagfelhasználó által leginkább használt funkciókat helyezi előtérbe.

[+]
N650
Az N650-es nem kis darab. A design viszont nagyon ügyes, szép, szögletes formát kapott, és nem is túlzottan duci, így szinte fel sem tűnik, hogy egy 5 inch átmérőjű kijelzőt pakoltak a fekete műanyag burkolatba. A feketeséget a kijelző körül futó ezüst csík hivatott oldani, sajnos itt egy kicsit visszafelé sül el a dolog, ugyanis a díszítés sokszor beletükrözi a napfényt a felhasználó szemébe.

A TFT technológiás kijelző egyébként 480x272 pixelt tud megjeleníteni. Fényerejével, képével semmilyen gond nincsen, még napfényben is kellőképpen olvasható. A felső élen balra találjuk a ki-bekapcsológombot, jobb oldalon pedig a stylus silója látható. Maga a stylus fémből készült, teleszkópos, és elég masszív is, bár a mindennapokban egyáltalán nem lesz rá szükségünk. Tulajdonképpen egyedül a hátoldalon található reset gomb megnyomásánál vehetjük hasznát, nekem azonban a viszonylag hosszúra nyúlt tesztidőszak alatt sem volt rá szükségem, a rendszer megbízhatóan üzemelt.

[+]
A hátlapon van még a hangszóró, ez kellő hangerőt, és megfelelő hangminőséget produkált. A készülék jobb oldalán található a miniUSB csatlakozó, az SD kártya bemenet (benne a 2 gigás Navon matricás kártya, amely az Amigot tartalmazza), a 3,5 mm-es fejhallgatókimenet, valamint a TMC antenna csatlakozója. Sajnos ez az antenna kimaradt a dobozból.

[+]
A készülékhez méretes tartó dukál, ez a merev fajtából való, és tág határok között állítható, cserében jó nagy darabot takar ki a szélvédőből, bár ebből a navi is szépen kiveszi a részét. A készülék lelke egy Centrality Atlas III processzor, ez 400 Mhz-en ketyeg, és integrálva tartalmazza a 20 csatornás GPS vevőt is. Mindezt 64 mega RAM, és 64 mega NAND flash segíti. Sajnos ez kevésnek bizonyult, az Amigo kezelése közben a kijelző "megnyomása" és a parancs végrehajtása sokszor másodperceket késett. Többször előfordult, hogy a megnyomás nyugtázásának a hangja megszólalt, de a kijelzőn csak később történt meg mindez. Nagyon idegesítő. A GPS vevő átlagos képességű, 10 másodperc és 1 perc közötti idő kellett a pozíció megtalálásához. Menet közben a vétel stabil volt még magas házak között is, a pozícionálás pár méteres pontosságon belül volt minden esetben.

[+]
A készülék Bluetooth rádiót is kapott, így kihangosítóként is tud üzemelni. Itt nem volt semmilyen probléma. A beépített akkumulátor 1700 mAh teljesítményű, a specifikáció alapján 3-4 órán át tudja ellátni a készüléket egy töltéssel. Méréseim ezt nem támasztották alá, nagyjából két, két és fél órára képes. Sajnos kikapcsolt állapotban is "szivárog" a töltés az akksiból, egy-két nap alatt annyira le tud merülni, hogy nem lehet bekapcsolni. Mivel a készüléken nincs főkapcsoló, így nem árt, ha mindig van nálunk töltő. A miniUSB csatlakozó 2.0 szabványú, a sebességben nem volt probléma. A készülék jelenleg közel 70 ezer forintba kerül, ezért egy viszonylag nagy kijelzőt, megfelelő hardveres alapokat kapunk, amely viszont nem képes kiszolgálni a rendszer igényét. Az Amigoról külön foglalkozunk két oldallal odébb, de előbb az N470-ről esik szó Bog jóvoltából.

[+]
N470
Mérhetetlen szeretettel köszöntöm én is az olvasókat, hozzám a kisebb gép került. Ez formailag némiképp más irányvonalat követ, egy csillogósabb plasztikból összerakott, kissé dundibb, s egyszersmind barátságosabb eszköz benyomását kelti. A 4,3 inches kijelző felbontása itt is 480x272 pixel, a gyártói felirat a navi felső élére költözött. Itt nincs krómozott keret, viszont a kijelző süllyesztése miatt a por hajlamos megtapadni a kép külső részein.

[+]
Az N470-hez is miniUSB végű töltőcsatlakozó jár. Oldalra az SD kártyát kell betolni, itt van a fülhallgató kimenete, illetve a TMC antenna csatlakozója is - de a nagy testvérhez hasonlóan maga a drót nem az alapcsomag része. Az N470 tetején bekapcsológomb is található, s itt is van stylus, amelyet egyszer sem kellett előbányásznom a kütyü hátsó részéből.

[+]
A mellékelt tartókar igen masszív darab, két helyen állítható jókora műanyagcsavarok segítségével, atomstabilan ül rajta a navi, s könnyen ki is pattintható. Hátul a hangszóró rése tátong, innen hangosan, de maximális erősségre csavarva kissé torzan kiabál ki Bori hangja. A 4,3 inches kijelzővel a jelek szerint könnyebben boldogul a hardver, a sok hetes tesztidőszak alatt rengeteg helyen mászkáltam a készülékkel, és sehol nem tapasztaltam idegesítő lassulásokat. Persze az N470 butább is valamelyest, hiszen itt nincs Bluetooth támogatás, ez a készülék navigálni tud, jónapot.

[+]
Erre viszont abszolút tökéletes. A belül dolgozó iGO Amigo funkcionalitása az átlagutazó számára elégséges. Az N470 ára is kellemesen alakul, hiszen a Kelet-Európa hét országát tartalmazó térképpel bíró kütyüt már bruttó 40 ezer forint alatt haza lehet vinni. A szó ismét Gubro bácsié, lássuk a szoftvert!
Az Amigo
Az Amigo esetében jól ismert alapokra építkeztek a mérnökök, azonban a koncepció teljesen más volt. Céljuk a lehető legegyszerűbb kezelhetőség volt. Nos, ezt sikerült megvalósítani, azonban a műtétbe a páciens kicsit belehalt: sokszor az egyszerűsítés oltárán elvérzett a funkcionalitás. Csak néhány példát említenék. Nincs például köztes célpont. Gyönyörűen elvisz A pontból B pontba, de ha például menet közben tankolni szeretnénk, vagy akár megállni egy bankautomatánál, akkor nincs lehetőség ezt köztes célpontként megadni. Ez azért ciki, mert mindezt az összes valamirevaló navigációs szoftver ismeri. Szintén csúnya húzásként értékeltem azt, hogy a szövegbeviteli mező a jól megszokott QWERTY helyett sima ABC lett. Nyilván annak, aki nem ismeri a számítógép billentyűzetkiosztását, annak ez utóbbi egyszerűbb, de azt gondolom, manapság már jóval többen érzik komfortosabbnak a QWERTY-t. Szintén zavaró, hogy egy megtervezett útvonal megtétele közben, ami például Budapesten belül indul és érkezik, keresnénk mondjuk Miskolcon egy POI-t, akkor hiába adjuk meg, hogy melyik városban keressen, először az aktuális útvonal mentén lévőket hozza fel. Logikátlan, főleg a köztes célpont hiánya miatt.



Jópofa dolog az egyszerűsítés, de mindezek alapvetően akkor is kötelező tartozékai egy versenyképes navigációs szoftvernek. Persze vicces, hogy kiválaszthatjuk, hogy a nyilacska helyett mondjuk repülőszőnyeg legyen járművünk ábrája a térképen, de ennek kevesebb hasznát látom, mint a fentieknek. Szintén idegesítő, hogy a gyorshajtás figyelmeztetése nem testreszabható, így bekapcsolt helyzetben minden egyes alkalommal, amikor 1 km/órával gyorsabban megyünk, már figyelmeztet. Még jó, hogy került bele 2 új hang: Bori és Gábor, mindketten jó tempóban, kellemes hangszínnel irányítanak. Végre belekerült az a funkció is, hogy bemondja az úticél elérésekor, hogy melyik oldalon lesz célpontunk.


Az Amigo is megjeleníti a térképen az épületek 3 dimenziós rajzát, van sávfigyelés, és autópályán szép nagy zöld táblákkal mutatja, melyik sávokat érdemes követni. Negatívum viszont, hogy célpontot nem lehet földrajzi koordinátákkal megadni, így azokat a helyeket, amelyek nem viselnek utcanév/házszámot, nem tudjuk az Amigoval elérni.


Bog nálam kellemesebb tapasztalatokat szerzett az Amigoval, az én szívemet viszont nem nyerte meg az "iGO light". Olyan funkciók maradtak ki, amik az átlagos felhasználónak is hiányozni fognak. Ugyanakkor a nagy testvér funkcionalitásának sok fontos elemét magában hordozza. Az ötlet, az irány jó, de egy kicsit kevesebbet kellett volna faragni. Számomra logikusabb lett volna például a játékokat kihagyni, ahogyan fényképeket sem feltétlenül fogunk az eszközön nézegetni. Addig is azt tudom tanácsolni: akkor döntsön az Amigo mellett, ha tisztában van vele, mit fog ezzel kihagyni.


Amigo - másik nézőpontból
Az Amigo csakugyan morcossá teheti azokat, akik hozzászoktak ahhoz, hogy egy navi nem csak A-ból B-be viszi az embert, de rengeteg plusz finomsággal teszi barátságosabbá az utazást. Ám azok számára, akik életük első saját naviját fogják majd beszerezni a közeljövőben, s egyébként alapvetően ellenérzésekkel viseltetnek a digitális ketyerékkel szemben, vagy egyszerűen csak magasról tojnak arra, hogy indulás előtt szétparaméterezzék az arcukat, nos, nekik az Amigo nem fog majd csalódást okozni.

Végeztem egy pofonegyszerű tesztet. Anyám utazott vidékre, s ő tipikusan az a hölgy, aki számára a "nem működik a printer már egy hete, megnéznéd?" kérdésre az a válasz születik, hogy érdemes lenne talán az oldalsó gombot a nullás állásból az egyes felé billenteni. Így aztán tökéletes alanyt találtam az Amigo használatához, nagyon röviden ismertettem, hogy miképp kell címet megadni, s anyám már repesztett is le vidékre, ahol minden gond nélkül meg is találta a címet - pedig még sosem járt ott. Az Amigo az a navi, ami számára tökéletes. Nem fog megállni útközben, hogy éttermet keresgéljen a közelben, s nem jut eszébe átprogramozni a navit, hogy jaj, még a lányomhoz előtte beszaladnék.


Bori üde színfolt a hangok palettáján, normálisabban mondja a körforgalmat is, eltűnt a kissé parancsoló "túl gyorsan mész" kifejezés is, helyét egy szerényebb és tényszerűbb jelzés vette át: "túllépted a sebességhatárt". Az Amigo egyértelműen, érthetően és pontosan navigál, a hazai térképet nem lehet eléggé dicsérni mindenféle TeleAtlas és NavteQ alapú rettenetek után.

Ami feltűnhet, hogy az Amigo menürendszerében lépten-nyomon a naviextras.com internetes címmel találkozhatunk. Ez nem véletlen, a Nav N Go ugyanis erre a weboldalra tett mindent, ami csak az Amigo kapcsán felmerülhet. Innen frissíthető a térkép, itt tölthetünk le újabb játékokat, esetleg újabb járműveket is, s a hírek szerint újabb hangok is elérhetőek lesznek a jövőben. Az Amigo arra jó, amire kitalálták, felesleges tőle többet várni. Elvisz a célhoz, észrevétlenül segít a tájékozódásban, de kütyümániásoknak inkább az iGO8 ajánlott.
 |
Navon N470 + iGO Amigo |
Gubro feat. Bog
A két Navon készülék a Speedshop jóvoltából érkezett hozzánk. Köszönjük.
A készülékek megvásárolhatóak online a www.speedshop.hu címen.