A DS 3 Crossback fedélzeti rendszere

Jó példa az autó arra, amikor a design oltárán feláldozzák a kezelhetőséget. Okvetlenül egyedi az egész, csak mintha a tervezőknek az agyukra ment volna a rombuszminta.

Menü és csatlakoztatás

A fedélzeti rendszer azért fura, mert nincs menü. Nincs egy olyan felület, amit kezdőképernyőnek nevezhetünk, egyik funkcióból a másikba csak a lenti gombokkal tudunk átlépni. Elvileg két kivétel van, a felület bal felén mindig a klímavezérlést tudjuk elérni (és innen vissza is lehet térni bárhová, ahonnan érkezünk), a másik oldalon pedig a beállítások közé csöppenünk, innen viszont nincs visszaút, ha végeztünk a dolgunkkal, akkor megint kereshetünk a gombok között egy óhajtott egyéb funkciót.


[+]

És ha már beállítások: az autó mindenképpen a profilok opcióit erőlteti, ami teljes marhaság, ezt egyszer beállítja az ember magára és szevasz. Sokkal fontosabbak az egyéb, egy füllel arrébb levő opciók, ahol például a start-stop rendszert lehet deaktiválni, mert erre persze nincs külön gomb. Bezzeg a sávtartásra van. Elvileg itt lehetne azt is babrálni, hogy a vezető előtti kijelző mit mutasson, kapunk is egy választófelületet, meg is lehet nyomni, hogy másra szeretnénk váltani, csak épp nem történik semmi. Gratulálok, igazán átgondolt.

Ergonómiai zsákutca, itt bármire nyom az ember, semmi sem történik
Ergonómiai zsákutca, itt bármire nyom az ember, semmi sem történik [+]

Négy négyzet jelzi a csatlakoztatási menüpontot a gombok között (miért?), itt pedig hízelgően sok opciót látunk. Az Android Auto és az Apple Carplay pipa, mindkettő működik is rendesen. Az mondjuk fura, hogy ha fut az Android Auto felülete és elmegyünk a klímát izélgetni, akkor onnan simán vissza lehet jutni mondjuk a Waze-be, a beállításokból pedig nem. Egy ideig ilyenkor megint a négy négyzetes gombot nyomtam, majd újra kiválasztottam az Android Autót, de egyszer tök véletlenül rájöttem, hogy ha a telefonos gombot nyomom, akkor az egyéb tökölés nélkül visszahoz. Ebben sincs semmi logika.


[+]

A csatlakoztatási opciók között van MirrorLink is, ami nem túl elterjedt, de a HTC, Sony, LG és Samsung telefonok támogatják. Normális esetben ez egy klasszikus kijelzőtükrözés, de a legtöbb gyártónál van valami autós mód, amit ilyenkor kitol a képernyőre a mobil. A DS 3 Crossback esetén viszont ez tökmindegy, mert nem működik. Jött a hibaüzenet (lent), a Galaxy S10+ pedig szólt, hogy van update, telepítettem, újra megpróbáltam csatlakozni, a telefonom fel is fogta, hogy mi a helyzet, váltott felbontást és képarányt, aztán az autó rendszere megint ugyanazt a hibát jelezte vissza. Azt hiszem, hogy nem lövök mellé nagyon, ha vélelmezem, hogy nem egy frissen telepített MirrorLink és egy idei csúcstelefon lesz a probléma forrása…

A nem működő MirrorLink
A nem működő MirrorLink [+]

Ezen kívül pedig vannak DS alkalmazások, amiket a mobilunkra tudunk telepíteni. Beszédesen gyenge értékelések vannak a Play Áruházban, mivel nem volt a nevemre regisztrálva az autó, ezért ezt nem tudtam kipróbálni, de a basic alkalmazás lokációt és statisztikákat biztosít, plusz távoli ajtónyitást, hűtést-fűtést, normális esetben nincs okom abban kételkedni, hogy ez működik. A DS Cam nevű app viszont az autóba épített kamerák képét viszi át a telefonra, ám ez a DS 3 Crossback esetén nem elérhető.


[+]

Összességében talán az olvasó is érzi, hogy mi lesz a verdikt: a DS 3 Crossback fedélzeti rendszere konkrétan gyenge. Tragikus az ergonómia, felesleges és/vagy nem működő menüpontok és funkciók jellemzik, hiába tud papíron mindent, ha végezetül egy kínszenvedés a használata. Négy napig persze simán ki lehet bírni, pláne akkor, ha az ember egyébként is inkább az eszközgyártók platformjaira támaszkodik (az Android Auto nemrég frissült és sokkal jobb lett, végre van főmenüje), de a klíma vezérlését továbbra sem kéne egy érintős felületre áterőszakolni, ha pedig már csinálunk egy menürendszer nélküli fedélzeti rendszert, akkor legalább a fizikai gombok vegyék körül a kijelzőt, vagy legyenek egyértelműek. Másoknak ez sikerül, a DS 3 viszont franciásan más. Ami önmagában nem lenne baj, de mondjuk sokat lendítene a másság elfogadásán, ha használni is lehetne.

Bog

Legyen itt pár szó az autóról is, ha már használtam: elöl tágas, hátul egyrészt szűk, másrészt nagyon rossz onnan a kilátás. Ez a háromhengeres motor csúnyán vartyog gyorsításnál, de dinamikus és keveset fogyaszt (6 literes átlaggal eljártunk vele). A sávtartó elég bizonytalan, az rugózás inkább feszes, mint ringatós, a kisebb úthibákon szépen átszalad, a nagyobbaknál viszont felüt a futómű. Hátra szörnyen nincs kilátás, a kormányzás meglehetősen szintetikus, de pontos, az autó fordulékony. Nem rossz vezetni, de a nyolc sebességes automata nem tökéletes, néha sokat késik a visszaváltás, ezen a sport mód sem segít túl sokat, csak magasabban tartja a fordulatot. A csomagtartó viszont egész jó alakú és tágas, négy "kabin" méretű bőrönd belefért, plusz egy hátizsák és még a kalaptartót sem kellett kiszedni.

Hirdetés