A BMW i3 fedélzeti rendszere

Kipróbáltuk a német gyártó elektromos autóját, amely okostelefonos csatlakozás terén nem ígér semmi különöset, mégis nagyon jól teszi a dolgát. Az elektromos autózásról is elmondjuk a véleményünket.

Elektromos autóval Budapesten

Kezdjük a száraz tényekkel: a BMW i3 papíron 130-160 kilométert tud megtenni egy töltéssel, amihez rosszabb esetben is bő 100 kilométert ad hozzá a Range Extender. A közel 650 köbcentis motor csak az akkumulátorokat tölti, de százalékos értéket nézve csak szinten tartja őket, tehát amikor automatikusan bekapcsol 6%-nál, nem fogja feltolni mondjuk 10%-ra a telepeket. 75% alatt amúgy kézzel is aktiválható, a hangja nem zavaró, de azért érzékelni, hogy működik. A fogyasztás ilyenkor magas, lévén a benzintank 9 literes, hogy ebből 100 vagy épp 140 kilométer jön ki, az szinte lényegtelen, egy elektromos autónál ez az érték kínos, látszik, hogy tényleg csak vészmegoldásról van szó. Vannak ugye Range Extender nélküli modellek is, ott kizárólag az elektromos motorokra lehet hagyatkozni az utazás során, ha lemerül a kocsi, akkor nincs mese, jön a tréler. Velünk ilyen szerencsére nem történt, pedig volt egy utazásunk Tatára, ahol nagyon kicentiztük a dolgot, körülbelül 5 kilométert tettünk meg benzinmotorral, szóval sanszosan a 6% töltéssel is meglettünk volna. Az elektromosság velejárója egyébként az is, hogy a gázról lelépve a mozgási energiát elektromos árammá alakító rendszerek működésbe lépnek, amit hívhatnánk motorféknek is, de egyrészt nem az, másrészt sokkal erősebb, egy közepes fékezésnek tudható be, aktiválódásakor ki is gyulladnak a féklámpák. Ebből adódóan az i3-mal akár úgy is lehet közlekedni, hogy egyáltalán nem nyúlunk a fékhez; pár óra alatt amúgy simán meg lehet szokni, a gázpedál apró érintése elég játéklehetőséget ad, de a saját autómba visszaülni furcsa volt, az első fékezésnél meglepődtem, hogy erre egyáltalán szükség van.


Itt kell tölteni az autót. A benzintankhoz külön ajtó tartozik, ami elől van. [+]

Elektromos autóval létezni furcsa, egészen más életritmust igényel, mint a belsőégésű motoros járművekkel való napi szintű közlekedés. A tényleges hatótáv klímával és egyéb nyalánkságokkal ugyanis inkább 100-120 kilométer, én nagyjából amúgy is ennyit közlekedek egy nap, de nyilván vannak, akik kevesebbet vezetnek, főleg városban. A töltési feladatok ellátása nem triviális, a legjobb megoldás ugyanis a villámtöltő, ami maximum fél óra alatt képes 0-ról 80 százalékra tolni az autót. A töltés amúgy folyamatosan lassul az efféle kutakon, 70 százalékig még bőven 100 Amper fölötti áramerősség megy át, 90% fölött viszont csak pár tucat csurdogál, és mivel csak fél órára lehet megállni egy ilyen helyen, szinte esélytelen, hogy teljesen feltöltsük a gépet. A fő gond azonban az, hogy az egyetlen BMW i3-mal kompatibilis villámtöltő az Alkotmány utcában található, ennyi van, ugyanis a Nissan Gablini kereskedőknél és az Istenhegyi úton lévő MOL-kúton más csatlakozó (CHAdeMO) van, ami a Leafeknek jó, de az i3-nak nem. Pedig mindkettő egyenáram, szóval az Alkotmánynál az is gondot okoz, ha ott tölt egy Leaf, márpedig töltenek rendesen, lévén közel 100 ilyen taxi közlekedik Budapesten; a csatlakozó típusa hiába más, egyszerre csak az egyik kábel működik. Vannak továbbá az ELMŰ-oszlopok 3-4 órás töltési idővel, ezek használatához saját kábel szükséges, valamint egy emailes regisztráció, aminek az átfutási ideje körülbelül egy nap. Enélkül tényleg nem megy a procedúra, a töltőoszlopok ugyanis alapból ki vannak kapcsolva, a regisztráció után egy Androidra és iOS-re is elérhető app segítségével lehet aktiválni őket. Vagy telefonon, de az nem működött, különféle napszakokban próbálkoztunk, mindig 10 percet vártunk, hogy valakit elérjen a hívásunk, de sosem jutottunk túl a zenén. Az ELMŰ-t emiatt akár le is lehetne tolni, de az alkalmazás viszont szuperül teszi a dolgát, szóval a rendszer működőképes, főleg, mert ezekből a töltőkből elég sok van a belvárosban, de a megállok, iszom egy kávét és töltöm a kocsit jellegű dolgokhoz nem elég gyorsak, akkor érdemes őket használni, ha valahol több órát időzik az ember. Illetve sima hálózati áramról is tölthető a gép, elvileg 6-8 óra kell a teljes töltéshez, ami nagyjából helytálló, 20-ről 55 százalékra bő három óra alatt tudtuk feltornászni a mutatót.

A szinte hangtalanul suhanó autó veszélyesebb, mint elsőre gondolnánk!
A szinte hangtalanul suhanó autó veszélyesebb, mint elsőre gondolnánk! [+]

Az elektromos autóval történő közlekedés azonban nem csak a folyamatos töltés miatt izgalmas, hanem azért is, mert teljesen más pozícióba kerül az ember a forgalomban, mint ahol egyébként van. Ez egyetlen egy dolognak köszönhető: senki nem hallja, hogy ott vagyunk. Ennyi megdöbbent gyalogost, biciklist, robogóst, motorost és autóst még nem láttam egy hét alatt, nagyon észnél kell lenni, mert a jelenlétünket tényleg sokan nem észlelik, ebből a szempontból egyébként hasonló a történet, mint a két keréken történő utazás, ahol szintén ez az alapállás. Mindenesetre a 8 órás irodai munkát végző embereknél csak akkor kivitelezhető az elektromos autózás, ha otthon töltenek, vagy nagyon közel laknak a munkahelyükhöz. Viszont otthon nincs ingyen az áram, míg ezeken a kutakon jelenleg igen, ahogy zöld rendszámmal a parkolás is, egész Budapesten. Meg amúgy az adóköltségek is rendkívül alacsonyak az efféle járműveknél, csak úgy, mint a plug-in hibrideknél, amelyekben amúgy simán működhet 3-4 literes benzinmotor is, sokkal nagyobb károsanyag-kibocsátással, mint amit egy 1,4-es benzines gép amúgy hozna; ez a rendszer érzésünk szerint inkább szól arról, hogy alacsony adóterhekkel lehessen ingyen parkoló luxusautókhoz jutni, mint arról, hogy a BMW i3-hoz hasonló, tényleg elektromos autók elterjedjenek, de erről más lapok már sokat cikkeznek, meg nekünk nem is vág témába.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • BMW

Azóta történt

Előzmények

  • Szoftverfrissítéssel okosítja fel korábbi autóit a Kia

    Az Android Auto és az Apple CarPlay funkciói a korábbi évjáratú kocsikba is bekerülhetnek a Kiánál

  • Úton az önvezető autók felé

    Csendesen zajlik az autóiparban az a forradalom, amelynek a vége a teljesen magától közlekedő autó. Hat márka biztonsági és kényelmi berendezéseit próbálhattuk ki.

  • A DS 4 fedélzeti rendszere

    Prémium márka a Citroëntől, ebben is van elvileg MirrorLink, CarPlay és Bluetooth, ám a gyakorlatban mégsem annyira vidám a helyzet. Itt még sok csiszolásra lesz szükség.

  • A Seat Ibiza fedélzeti rendszere

    Nem kap különösebb hírverést a Volkswagen csoport fedélzeti megoldása, pedig kifejezetten jól sikerült és sokoldalú. Egy Ibizában próbáltuk ki.

Hirdetés