Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Ear001 #40154 üzenetére

    A következetesség érdekében muszáj belefogadatlanprókátorkodnom, mert éppen tegnap ígértem Bacylusnak, hogy ebben a topikban már nem tartozik a divatos tevékenységek közé a kekeckedés, erre épp az ő mondandóját marhaságozod le, ráadásul abban a formában megalapozatlanul. (Tehát az előző mondatomban elnézést kértem Bacylustól, hogy kéretlenül védelmembe veszem.)
    Felállítottál egy kategorikus szillogizmust, amelyben azonban a következtetésnek semmi köze nem volt a premisszákhoz, a két bekezdésed teljesen inkoherens, nem mellesleg nem is teljesen igaz a tartalma. Bacylusnak teljesen igaza van abban, hogy ha csak bizonyos klasszikus zenéket hallgatna (nagyzenekari klasszicizmus, esetleg barokk concertók), akkor nem egyenletesen terhelődnének-használódnának a két hangdoboz hangszórói és váltóalkatrészei (az más kérdés, hogy ettől még nem válna különbözővé a jobb- és baloldali doboz hangzásvilága évtizedek alatt sem, ahhoz nagyobb és tartósabb eltérések kellenének). A fentebb említett klasszikus zenei hangfelvételeket jellemzően a "hagyományos" zenekari elrendezés szerint szokták keverni, sokszor még akkor is, ha a zenekar elrendezése más volt a felvételkor, tehát nagyon kevés az olyan nagyzenekari klasszikus és barokk concerto hangfelvétel, amely ne a "hagyományos" elrendezés szerint lenne keverve.
    Mint a múltkor utaltam rá, az utóbbi időben mintha két külön Ear létezne, az egyik amelyik blogot ír, értelmes, stílusos, jóízlésű, nagytudású, szimpatikus, a másik pedig pedig a prohardveres fórumozó, aki... Csodálkozom, mi történhetett, honnan ez a skizofrén helyzet.

    (#40151) schawo "Ez a mikrofon -> rögzítés -> hanghordozó -> lejátszás -> hangsugárzó rendszer működési elve évtizedek óta, jóval régebb óta, mint hogy a digitális szó egyáltalán értelmet nyert volna. És a szinusznak nevezett görbéd már a mikrofonnál létrejön függetlenül a rögzítés technikájától. Továbbá, a digitális technika nem állt meg a cd szabványnál." Persze ez így van, az analóg hangtechnika is modellezés, mondhatni az eredeti zenei történés "szinuszhullámosítása". Ennek a modellezésnek-szinuszhullámosításnak létezik több fokozata, egyre jobban távolodva az eredeti zenei történéstől. Az első fokozat nyilván az analóg mikrofon, a második a rögzítőmagnó, aztán ott van a RIAA-korrekciós-lemezvágásos szakasz, ami megintcsak jelentős traumákat tud okozni az eredetileg elhangzott zene lelkivilágában... Ebben a folyamatban egyre inkább "egyszerű szinuszhullámmá", azaz modellé válik az eredeti, ennél sokkal bonyolultabb zenei történés. Ebbe lépett bele a nyolcvanas évektől egy újabb "modellálási-szinuszhullámosítási", az eredeti zenei történéstől való újabb elvonatkoztatási fokozat, vagyis a digitalizálás, amelynek során még inkább modellé, szintetikummá válik az, amely valaha az eredeti, bonyolultabb zenei történés volt. De a kifejeznivalóm nem arról szólt az adott hozzászólásomban, hogy különbséget akartam volna tenni az analóg és digitális hangtechnika között, hanem éppen ellenkezőleg, a témám szempontjából egy platformra akartam helyezni őket. Az analóg hangtechnika ugyebár jellemzően zavarérzékenyebb, mint a digitális, ezért az analóg korszak hangfelvételi-lejátszási technikái és személyei jellemzően arra törekedtek, hogy minél kevesebb manipuláláció történjen a hangfelvételi-lejátszási folyamatban, mert a manipuláció rontja a hangminőséget (e témában ugyebár árultunk már egy gyékényen, amikor arról volt szó, hogy az ötvenes-hatvanas években készültek a legnagyobb arányban a kiemelkedően jó hangminőségű hangfelvételek). A digitális korszakban azonban hatalomra jutott azon nézetrendszer, hogy szabad manipulálni a hangfelvételt, mert a digitális manipulálás megoldható hangminőségromlás nélkül. Na hát ez ellen kapálózom kézzel-lábbal, és szajkózom, hogy a digitális hangtechnikában sincs ingyenleves, ott is minden beiktatott alkatrész és manipuláció rontja a hangminőséget. A manipuláció fogalma alá jelen esetben természetesen beleértendő bármilyen hangfelvételi-tárolási-lejátszási folyamat, amelyen átmegy az eredeti zenei történés, mire a fülünkbe jut otthon a hangsugárzókból. Horribile dictu, azt is állítom, hogy a mostanában sokmindenre vonatkozólag varázsszerként emlegetett, általad is most újólag, pozitívumként felemlített pufferelés is efféle manipuláció, amely szintén rontja a hangminőséget, amint az összes többi, a zene útjába állított alkatrész és manipuláció. (Én a CD, SACD... futóművek "egyidejű" lejátszási folyamatának híve vagyok, nem szeretem a pufferelést, ergo annak se örülök, ha CD lejátszó készülékekbe CD-ROM-ot tesznek. (Sajnos a saját CD játszómban is számítógépes CD-ROM van, tehát pufferel az is.)
    (Remélem ebből senki nem fogja azt a következtetést a számba adni, hogy én a nulla alkatrésszel dolgozó hangtechnikát propagálom - az más kérdés, hogy persze az lenne az "ideális". :Y )

    (#40152) gorbep "Nincs olyan, hogy "bitpontosabb", csak pontosabban időzített..." Ezzel nem értem, hogy mit akartál mondani az én mondataimra vonatkozólag, láthatóan komolyan véve egy sokszorosan idézőjelbe tett, kitalált, eleve önmagában értelmetlen fogalmat, ami éppen az értelmetlensége miatt került idézőjelbe. Azt látom, hogy miről beszélsz, csakhogy az nem vonatkozik a szövegemre, amivel szembeállítottad a te szövegedet. Például: "Azért a bitpontos átvitelt ne keverjük az aszinkron átvitel időbeli bizonytalanságával..." Egyetértek, ne keverjük. :D Én nem is kevertem, te keverted ide, de ennek az én szövegem mondandójához nincs köze, a szövegem másról szólt. :)

    (#40169) Ribi "Eleve nem lenne jó összekeverni a CD-t és a PCről játszást,... Ezt már megválaszolta Andorra, de megerősítem, mi nem kevertük, sőt éppen ellenkezőleg, a kísérletes tervünk éppen arról szól, hogy a WAV fájl és a belőle készített FLAC azonos hardverről és azonos szoftveres körülmények között kerüljön lejátszásra a (vak)teszt korrektsége érdekében.

    (#40180) KisTücsök Patice tanácsa elég fontos, a magashangszóróhoz menjen a hangjel közvetlenül, és a mélyhangszóróhoz a jumperen keresztül, mert a mélyhangszóró kevésbé érzékeny a jumperelésből eredő torzításokra. Megjegyzem, én a "keresztbe" módszert használom, azaz nálam a magashangszóró pozitív pólusába van kötve a pozitív hangszórókábel, és a mélyhangszóró negatív pólusába a negatív hangszórókábel.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák