Első bejegyzésünkben az X10 hardveres adottságait fogjuk megnézni. Ebből adódóan nem a felhasználás során szerzett élmények adják majd a bejegyzés gerincét, a készülék még csak pár napja vendégeskedik nálunk, nagyon részletesen tehát nem is tudnánk még beletúrni a szépség lelkébe. Kezdjük hát a hardverrel.
A Sony Ericsson Xperia X10 központi processzora egy kereken 1 GHz-en ketyegő Qualcomm Snapdragon QSD8250. Aki olvasta a napjainkban piacon lévő mobiltelefonos chipsetekről szóló összehasonlító elemzésünket, annak valószínűleg nem kell bemutatni ezt a processzort, de pár szót azért itt is ejtenék róla. A Snapdragon a jelenleg elérhető egyik leggyorsabb SoC — system-on-chip, azaz egy egész rendszer egyetlen chipen. Ugyanis nem csak egy alkalmazásprocesszorról van szó, bár a Snapdragonnak az is része: Scorpion a neve, az ARM Cortex A8-cal azonos architektúráról (ARMv7) van szó, a rendszernek ez a része pörög 1 GHz-es sebességen.
A Snapdragonnak része továbbá egy 600 MHz-es DSP (digital signal processor, az a chip, amelyik a hálózati kommunikációért felel), valamint ATI Imageon Z430 típusú grafikus chip, mely meglehetősen gyors — hogy mennyire, arról az alábbi táblázatból lehet tájékozódni.
3D-chipek teljesítménye | ||
Chip | Triangles/sec | Pixels/sec |
Nintendo DS | 0,12 M | 30 M |
PowerVR MBX-Lite (iPhone 3G) | 1 M | 100 M |
Samsung S3C6410 (Omnia II) | 4 M | 125,6 M |
ATI Imageon (Qualcomm MSM72xx) | 4 M | 133 M |
PowerVR SGX 520 (Palm Pré) | 7 M | 250 M |
ATI Imageon Z430 (Snapdragon QSD8250) | 22 M | 133 M |
PowerVR SGX 535 (iPhone 3GS) | 28 M | 400 M |
Sony PSP | 33 M | 664 M |
NVIDIA Tegra APX2500 (Zune HD) | 40 M | 600 M |
Marvell Armada 618 | 45 M | 200 M |
ATI Imageon (Qualcomm QSD8672) | 80 M | 500+ M |
NVIDIA Tegra 250 | 90 M | ? |
Nintendo Wii | 100 M | 972 M |
Jól látszik, hogy a jelenleg ténylegesen piacon lévő megoldások közül a Snapdrgon a második leggyorsabb, egyedül az iPhone 3GS-ben lévő PowerVR SGX 535-ös grafikus mag veri oda, viszont az iPhone-nál a központi processzor jóval gyengébb, a 600 MHz-en ketyegő ARM Cortex-A8 teljesítménye 1200 DMIPS, míg az 1 GHz-es Scorpioné 2100 DMIPS. A lényeg tehát, hogy a Sony Ericsson ezúttal hardveres szempontból is biztosra ment, az X10 ennek megfelelően nagyon gyorsan működik, ami a korábbi Xperia modellekről nem feltétlenül volt elmondható. A memória méretével sem lesz gondunk, a futó programok a 384 MB-os RAM-ba, a tárolt adatok pedig az 1 GB-os belső memóriába kerülnek. Hogy mennyire gyors a készülék a valóságban, arról egy későbbi bejegyzésben fogunk beszámolni — annyit már most elárulok, hogy eléggé.
A kijelzővel kapcsolatban is történtek változások: a technológia maradt TFT, viszont már nem rezisztív (X1 és X2), hanem kapacitív (iPhone) a panel, ami azt jelenti, hogy az ujjal való böködést szereti. Az X10-hez épp ezért nincs is ceruza, bár az Android alapú készülékekre ez egyébként sem jellemző. A hatalmas, 4 hüvelyk átlójú (!) érintőkijelző felbontása 480 x 854 pixel, a színárnyalatok száma 65 536, a képminőség pedig mesés, hatalmas élmény az X10-et használni.
Következő bejegyzésünkben a készülék tényleges sebességével, valamint a szoftveres megoldásokkal fogunk foglalkozni, az X10 ugyanis az Android rendszer gyári tartalmán túl is rengeteg finomsággal rendelkezik, a gyártó nem csak speciális alkalmazásokat rakott rá, hanem a kezelőfelületet is átszabta.
Bocha