Hirdetés

iPhone Szerviz blog: Szoftverfrissítési tapasztalatok

Az iOS operációs rendszer frissítése egy olyan esemény, ami minden iPhone, iPad és iPod touch felhasználó életében időről időre bekövetkezik, de akármennyire egyszerűnek is tűnik a folyamat, lehet benne hibázni. Blogbejegyzésünk témáját ezek a hibák adják.

Miért van egyáltalán szükség szoftverfrissítésre?

Általánosságban elmondható, hogy a frissebb szoftverek telepítése a felhasználói élmény javítása és a biztonsági kockázatok csökkentése miatt szükséges. Az iOS esetében két típusú frissítésről beszélhetünk, az új iPhone-ok megjelenésével általában ugrik egyet a rendszerverziót jelző első számjegy (pl. iOS 7.x -> iOS 8), a következő iPhone megjelenéséig pedig csak a tizedespont utáni szám változik, hiszen az efféle frissítések leginkább hibajavításokat tartalmaznak. Persze az új verziók a fejlesztők számára is tartogatnak újdonságokat, ami miatt sok app csak a frissebb rendszereken működik. Épp ezért ha valaki ragaszkodik egy korábbi verzióhoz (pl. az iOS 6-hoz, amelynek a felhasználói felületét sokan nem hajlandók elengedni), egy idő után azzal szembesülhet, hogy egyes szoftverek nem indulnak el a készülékén.

A hiba, amit nem szabad elkövetni

Az iOS 5.0 megjelenése óta elérhető egy úgynevezett OTA (over-the-air) frissítési lehetőség, amely lehetővé teszi a számítógép kihagyását a frissítési folyamatból, mivel az új operációs rendszer közvetlenül a készülékre tölthető le. Az új verziók megjelenését a készülékek jelzik is, egy kis piros egyes világít a Beállítások menü sarkában. Ennek hatására sokan egyből rányomnak a frissítésre, pedig a folyamat előtt mindenképp javasolt egy biztonsági másolat készítése az adatainkról. Több ügyfelünk is jelezte, hogy azért nyomott rá a frissítésre, mert zavarta a piros 1-es, páran egyenesen azt kérték, hogy frissítés nélkül tüntessük el a kis piktogramot.

Alapszabály, hogy minden szoftverfrissítés előtt biztonsági mentést kell csinálni, ugyanis kizárólag ez garantálja, hogy az adataink egy esetleges hiba (lefagy a készülék, vagy csak simán megáll a frissítés) után is megmaradjanak. A biztonsági mentés készítése iPhone-oknál nem nagy mutatvány, bizonyos adatokat az iCloudba is könnyedén át lehet tolni, egyébként pedig ott van az iTunes erre a célra. Ennek használatakor mindenek előtt össze kell kötni a telefont a számítógéppel, majd a jobb felső sarokban lévő iPhone ikonra kattintva a főmenüben ki kell választani a Biztonsági Mentés menüpontot. Az iCloudnál a készüléken a beállításokon belül (Beállítások/iCloud) van egy ugyanilyen nevű menüpont; ha itt minden jól van konfigurálva, a készülék bizonyos feltételek teljesülése esetén (töltőn van és elérhető WiFi kapcsolat) bizonyos időközönként magától lementi a dolgokat.

Amikor a backup készen van, akkor az iTunes főmenüjének első pontjában, a készüléken jelenleg elérhető szoftver megnevezése alatt lévő Frissítés és az iPhone visszaállítása menüpontokat kell keresnünk. Itt gyakorlatilag minden esetben érdemes ez utóbbi gombra (tehát iPhone visszaállítására) kattintani, mert a frissítés a meglévő szoftverre telepíti az új verziót, ami sokszor szoftveres hibákhoz vezet; fagyáshoz, kilépegető alkalmazásokhoz, de még olyan is előfordulhat, hogy bizonyos funkciók egyáltalán nem működnek. Sajnos egyébként az iTunes biztonsági másolata sem funkcionál tökéletesen, aki tényleg biztosra akar menni, használjon egy 3rd party szoftvert is a backup elkészítéséhez!

Az operációs rendszerek verziói között nem lehet találomra válogatni, a frissítés minden esetben az aktuális verziószámra frissül, ami cikkünk írásának időpontjában az iOS 8.1. Ez csak iPhone 4S, iPad 2, iPad Air, iPad mini, iPod touch 5G, illetve az ezeknél később piacra dobott Apple termékek támogatják. Az iOS 8 rendszerbemutatója ide kattintva olvasható el.

Azóta történt

Előzmények