Hirdetés

Fototrend blog: Praktikák három látószöghöz

Miért jó, ha nem csak zoomkamera van a normál látószögű mellett, és milyen praktikákat rejt a széles látószög?

Elszaporodtak a többkamerás mobilfotós rendszerek, és nem egy kínál ma már hármat, vagy annál is többet egyetlen oldalon. A Huawei hamar kipróbálta magát a témában, sőt: a sencseniekhez kötődő Honor 6 Plus már 2015-ben két kamerát kínált a hátlapon, a P20 Pro idén pedig hármat. Az utóbbi a 40 megapixeles főmodulhoz 3x-os zoomegységet és egy monokróm rendszert társított, év végén pedig már azok a mobilok igazán menők, amelyek széles látószögű optikát is bevetnek, így lefedve mindenféle igényt. Ilyen a Mate 20 Pro is, ami a monokróm egységet váltotta le, és többen is követték a példáját.


Három kamera, háromféle látószöggel: ez a mobilos fotózás új jelene és közeljövője [+]

De miért nem egyetlen, változtatható gyújtótávolságú kamera oldja meg a zoomolást, mint mondjuk a kompakt fényképezőgépek esetében? Az ok egyszerű: egy ilyen rendszer sokkal vastagabb telefonokat szülne, úgyhogy a gyártók inkább több rögzített gyújtótávolságú lencsével dolgoznak, eltérő látószögekkel. Az utóbbi az a nyílásszög, ami alatt az objektíven keresztül a kamera a környezetét látja. Normálról akkor beszélhetünk, amikor a lencse nagyjából az emberi szem perspektívájával egyezik meg, „természetes vonalakkal”, míg szélesről akkor, amikor a tér sokkal nagyobb részét fogja át, amivel viszont megnő a perspektivikus torzítás és előfordulhat halszem-effektus.

Éppen ezért állapodtak meg a gyártók széles, de nem túl széles látószög mellett: a Mate 20 Pro 20 megapixeles egysége például 106 fokos szöget zár be, 16 mm-es fókusztávolság mellett (35 mm-es fotós standardra átszámolva). Minél rövidebb a fókusztávolság azonos szenzorméret mellett, annál nagyobb a látószög, ami fordítva is igaz: a Mate 20 Pro 8 megapixeles egysége 80 mm-es fókusztávolsággal rendelkezik, a 27 mm-es főkamerához viszonyítva 3x-os, a széles látószögűhöz mérve pedig 5x-ös optikai nagyítást kínálva.

Egyszerű belátni, miért praktikus a három látószög: ha akad egy épület, ami éppen belefér a normál kamera látóterébe az utca másik oldaláról, különösebb torzítás nélkül lefényképezhető. Tájat vagy egy hídról egy települést fényképezve viszont jól jön a széles látószög, ha pedig a messzit akarja közel hozni az ember, elég csak a zoomkamerára váltani, digitális nagyításnál sokkal több részletet rögzítve. Este sem kell megijedni: bár jellemzően a méretes szenzorral szerelt főegység szokott a legjobban vitézkedni, bátran bevethető a másik két kamera is. Sokszor viszont hiába vált az ember a zoomkamerára, az automatika mégis inkább a jobb fényerejű főegységgel és digitális nagyítással dolgozik. A Mate 20 Pro ugyanakkor sok helyzetben ragaszkodik az optikai stabilizálással megtámogatott zoomegységhez, így sötétben is részletes fotók születnek. A 106 fokos optika is bátran bevethető - helyzete válogatja, mikor jobb az automatikus, mikor az erre specializálódott éjszakai mód a rögzítéshez.

Ez eddig világos, létezik azonban néhány praktika, ami elsőre furcsának tűnhet. Biztos minden olvasónk találkozott a jelenséggel, hogy normál vagy kissé széles látószögű szelfikamerával fotózva arcának egyes részei hangsúlyosabbak a többinél: a telefont közel tartva a perspektivikus torzulás ismét bezavar. Ezt elkerülendő, a profi fotósok előszeretettel használnak mondjuk 85 mm-es objektívet, ami emberi szemszögből természetes körvonalakkal rögzíti az arc vagy egy egész alak részleteit. Nem véletlen, hogy egyik-másik mobil bátran használja a zoomkamerát portrémódban, megkérve a tulajt, hogy lépjen kettőt hátra alanyától. Az is meglepő lehet, hogy bár a zoomkamera a távoli témát közelebb hozza, makrófotózásra ez az egység ritkán alkalmas. Hosszabb fókusztávolsággal ugyanis messzebb kerül a legközelebbi pont, amire az optika élesíteni tud – akár karnyújtásnyira!

Oké, ezt megfordítva viszont akkor nem lehet bevetni a széles látószögű lencsét, extrém közeli képek készítésére? Dehogynem, csak ezt a gyártónak és partnereinek megfelelően kiviteleznie kell. A felső négy kép a Mate 20 Pro normál lencséjével készült, és az f/1,8-as rekeszértékű optikának is köszönhetően látványosan szűk az élességtartomány, azaz, csak a téma kis tartománya részletes, a többsége kellemesen elmosott. Az alsó két sor ellenben a széles látószögű optika szupermakró módjával készült, amivel 2,5 cm-ig közel lehet lopózni egy rovarhoz, virághoz, apró kavicshoz, vagy bármilyen miniatűr tárgyhoz. A 106 fokos és f/2,2-es rekeszértékű lencse láthatóan szélesebb élességtartománnyal rendelkezik, azaz az előtérnek nagyobb része részletes, a háttér pedig kevésbé elmosott. Előnyben az opciók: témája válogatja, mikor melyik optikával érdemes makrót készíteni.

A különféle fotós témák és praktikus módok mellett a mozgókép is profitál az eltérő látószögekből. Sok esetben jön kapóra például a széles: legyen szó egy ünnepi vagy egyéb társas összejövetelről, avagy meglehetősen nagy perspektívát igénylő témáról, tájról, és máris belefér minden a mobilkamera látóterébe. A fenti videó jól példázza, mikor mekkora részét képes lefedni egy ilyen többlencsés telefon, és a következő években készülékek tucatjai szüntetik meg a kompromisszumot, miszerint egy, legfeljebb két kamera között lehet csak váltani.

Előzmények

  • Huawei Mate 20 - huszadrangú eltérések?

    Azért van különbség, de a Huawei Mate 20 így is egy remek készülék. A kérdés csak annyi, hogy százezerrel konszolidáltabb összegért mit tud - és mit nem tud - a Mate 20 Próhoz képest.

  • Huawei P20 Pro - profit csinál minden fotósból

    Az új P-sorozat csúcsmodellje három hátlapi kamerával, OLED kijelzővel, betüremkedéssel és mesterséges intelligenciával próbál tarolni. Irgalmatlan jó telefon, de nem hibátlan.