Hirdetés

Összetörték a Model Y-t, megjáratták a 10-es önvezető bétát

A hivatalos törésteszttel egy időben átadták az első kínai gyártású Tesla crossovereket a tulajdonosoknak. Az év közepén indulhat az európai értékesítés.

Hirdetés

Rekordévvel zárta 2020-at a Tesla, 450 híján elérve a félmilliós leszállítási adatot, és bár 2021-ben várhatóan erősebb lesz a konkurencia, idén robbanhat be igazán az akár hétszemélyes crossover / középméretű SUV a köztudatba. A tavalyi, amerikai start után ma ugyanis elindult a kínai gyártású Model Y járművek átadása az első helyi vásárlóknak, és az első negyedéves készletet már fel is vásárolták. Az év közepén indul a tervek szerint ugyanennek a járműnek az európai értékesítése, amennyiben a brandenburgi Gigafactory megkapja a végleges építési engedélyt és nem csúszik a beruházás. Végül pedig az év végéiga texasi üzem is munkába áll, szintén a Model Y-nal indítva, főleg a középső és keletei amerikai államokat kiszolgálva.

A Tesla Model Y egyre több piacon érhető el
A Tesla Model Y egyre több piacon érhető el [+]

Egy dolog a fejlett szoftver, a visszafogott fogyasztás vagy a Supercharger gyorstöltő hálózat, ettől még kritikus kérdés illeti a biztonságot és az összeszerelési minőséget, és bőven kapott kritikát a korábbiakban a Tesla különféle illesztési hibák és a gyorsan kopó festés miatt, amely valamennyire még mindig meglévő probléma. Az autóbiztonság oldaláról viszont sikert sikerre halmoznak Musk villanyautói, a legjobb minősítéseket besöpörve, amihez most a Model Y csatlakozott, ötcsillagos osztályzatot kapva az amerikai Állami Autópálya Közlekedésbiztonsági Hatóságtól (NHTSA). A szervezet három fő kategóriában vizsgálódik néhány részteszttel, és a crossover mindegyikben öt csillagot ért el, mind a vezetőülés, mind pedig az anyósülés és a hátsó ülések biztonságát illetően. Ezek közé tartozik a frontális ütközés, az oldalsó becsapódás (oszlop, oldalfal és a kettő kombinációja), valamint a felborulás kockázata, amely 7,9%-on rendkívül alacsony, hiszen az akkumulátorpakk miatt alacsonyan van a jármű tömegközéppontja.

A Tesla modellek egyik vonzereje szintén biztonsággal kapcsolatos: a gyártó negyedik negyedéves jelentése szerint, akik megvásárolták és használják az autopilot néven futó vezetéssegítő rendszert, azok között 3,45 millió mérföldre esett egy baleset, miközben az amerikai átlag egy baleset 484 ezer mérföldenként. Az autopilot persze egyelőre teljes vezetői felügyeletet igényel és leginkább az autópályán, sávtartásra, sávváltásra, gyorsításra, lassításra és vészhelyzeti reagálásra használatos. Bétás változatban viszont már jó pár tulajdonos tesztelgeti a teljesen önvezető szoftvercsomagot, továbbra is 100%-os felügyelettel. A Tesla mellett több tucat nagy név és kis vállalkozás dolgozik azon, hogy idővel vezető és akár kormány, pedálok nélkül közlekedjenek az önvezető járművek, és a lézeres letapogatásra hagyatkozó Waymo tesztjelleggel már szolgáltat Phoenix városában vezető nélküli taxihálózatot, de Las Vegasban is évek óta közlekedik egy viszonylat.

A sok millió forintos LiDAR rendszerű önvezető megoldások persze relatíve kis városrészre korlátozottak, ugyanis az utolsó centiméterig feltérképezik előzetesen az útviszonyokat és a közlekedési táblákat, viszont a fejlett szenzorok lehetővé teszik, hogy a Waymo járműveket elég legyen távolról felügyelni. Ezek ugyanakkor kerülik például a balra kanyarodást nagy ívben, magasabb rendű útra érve, amikor kétirányú keresztforgalommal és szembe forgalommal is számolni kell. A csak kamerákra, radarra és ultrahangos szenzorokra hagyatkozó Teslák ugyanakkor bevállalják ezeket a komplex szituációkat, viszont az elmúlt hónapokban rengeteg vezetői közbeavatkozás (gáz, fék, kormányzás), illetve szimpla noszogatás, hogy a jármű tovább haladhat, jelezte, hogy bőven van még mit dolgozni a bétán.

A 10-es FSD csomag a hétvégén jött ki, és a tesztelők szerint egy csöppet ismét megbízhatóbb lett. Egy percnél a jármű például ügyesen oldja meg a balra kanyarodást stop táblánál, óvatosan előrébb gurulva egy csöppet, hogy a kamerák jobban belássák a keresztirányú forgalmat, és amikor megfelelő lyuk keletkezik, a Tesla tovább halad. Három percnél egy jármű záróvonalas útra tolat keresztbe, középen megállva, és a Tesla elég későn lassít, viszont a járművet biztonságosan kikerüli. Szintén komplex feladat az önvezető rendszereknek a gyors és többszörös sávváltás, kanyarodás után, főleg az amerikai utakon, és ebben az FSD 10-es béta szintén előrelépett.

Rengeteg még a nyitott kérdés persze az efféle, elsősorban kamerára hagyatkozó önvezető megoldások esetében (ezt a vonalat képviseli még a comma.ai) mindenesetre Musk célja éppen az, hogy a Waymo precízebb, de drágább és méretesebb szenzorcsomagja és előzetesen feltérképezett helyszínek helyett általános önvezető rendszert fejlesszen, amely kevesebb incidenst okoz az emberi vezetőnél olyan útra gurulva, amelyen Tesla korábban még nem hajtott. Egy dolog persze ennek a kifejlesztése, a másik a hatóságok részéről történő engedélyezése. Addig mindenképpen marad az FSD béta 100%-os vezetői felügyelete, ugyanakkor a Tesla hatalmas flottája rengeteg adatot táplál a márka önvezető neurális hálózatába, hogy az egyre profibb legyen. Kíváncsian várjuk, mit tud majd a 20-as, 30-as vagy a 40-es sorszámú béta – a frissítések átlag tíznaponta érkeznek.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés