Hirdetés

Megjelent az első PC emulátor iOS-re, kipróbáltuk

Az UTM SE klasszikus szoftverek emulálására van, akár Mac OS 9-et, Linuxot és Windowst is futtathatunk vele virtuális környezetben.

Hirdetés

Emulátorok az Apple mobil eszközein, UTM SE

Az EU nyomására az Apple megváltoztatta fejlesztői irányelveit idén tavasszal, és beengedte az emulátorokat mobil operációs rendszereibe, az iOS-be és az iPadOS-be. A Mac régóta képes emulátorokat és virtuális számítógépeket futtatni, a friss visionOS is tudja ezt. Viszont a mobil rendszerein szigorúbb szabályok közé szorítja az Apple a felhasználókat és fejlesztőket, az alkalmazás-ellenőrzési irányelvek 4.7-es pontja például azt írja, csak minialkalmazások, minijátékok, streamelt játékok, chatbotok, beépülők és játékemulációk futtathatók az iOS-en.

Nem mindennapi látvány
Nem mindennapi látvány [+]

Ezek mellett van egy olyan kikötés is, hogy a programok nem használhatnak futásidejű fordítást (JIT) egyes böngészőmotorok kivételével. Ezekre hivatkozva dobta vissza az Apple az UTM SE-t júniusban többször is, arra hivatkozva, hogy nem fér bele a retró konzolos kritériumaikba a PC-s emulátor, lévén a PC nem retró konzol. Július 15-re viszont beengedte az App Store kínálatába az alkalmazást az Apple, így az 1,7 GB-os program bárki számára elérhető ingyen az App Store-ból.

Az UTM SE Linux, Windows vagy Mac OS 9 emulálására készült, a fejlesztők szerint használható sebességgel. Van az UTM-nek Windows és macOS változata is, és nem csak az iOS 17-es rendszert támogatja, sideloading segítségével használható iOS 11, 12, 13 rendszereken és jailbreak után iOS 14-en is. Egyértelmű, hogy az iOS 17-es telepítéshez már se sideloading, se jailbreak nem kell.


[+]

Az UTM SE a QEMU ingyenes és nyílt forráskódú emulátorra épül, viszont mivel az iOS/iPadOS eszközök nem támogatják a hardveres virtualizációt, KVM infrastruktúra helyett egy TCG-nek nevezett (Tiny Code Generator) megoldást használnak dinamikus kódfordítással és röpfordítással. Utóbbit tiltja ugye az Apple a böngészők kivételével, de az UTM bejegyzése szerint az iOS 17-re megjelent alkalmazásban sikerült kikerülni a JIT használatát. Ugyanakkor figyelmeztetnek a fejlesztők, hogy az A-szériás Apple lapkák a hardveres és GPU virtualizáció hiánya miatt DirectX és OpenGL támogatást sem biztosítanak, így modern játékok például nem lesznek játszhatók.

(forrás: Mobilaréna) [+]

Na, mármost az erősebb iPadek (Air és Pro) ugye M-szériás lapkákkal vannak felszerelve, amik Mac gépekbe is kerülnek, ebből pedig gondolhatnánk azt, hogy akkor a Hypervisor framework is adott lesz az M-chip mellé ahogy számítógépen is, szóval simán menni fog az x86/x64 virtualizáció. De ez nincs így, az iPadOS a 16-os főverzió megjelenése után nem támogatja a Hypervisort, úgyhogy például az XP-nél frissebb Windows rendszert nagyon nyögvenyelősen fogunk tudni használni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Google Pixel 9a - A Google AI-ban rejlő erő

PR Most ajándék Pixel Buds A fülhallgatóval

Advertisement
  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények