Megjelent az első PC emulátor iOS-re, kipróbáltuk

Az UTM SE klasszikus szoftverek emulálására van, akár Mac OS 9-et, Linuxot és Windowst is futtathatunk vele virtuális környezetben.

Emulátorok az Apple mobil eszközein, UTM SE

Az EU nyomására az Apple megváltoztatta fejlesztői irányelveit idén tavasszal, és beengedte az emulátorokat mobil operációs rendszereibe, az iOS-be és az iPadOS-be. A Mac régóta képes emulátorokat és virtuális számítógépeket futtatni, a friss visionOS is tudja ezt. Viszont a mobil rendszerein szigorúbb szabályok közé szorítja az Apple a felhasználókat és fejlesztőket, az alkalmazás-ellenőrzési irányelvek 4.7-es pontja például azt írja, csak minialkalmazások, minijátékok, streamelt játékok, chatbotok, beépülők és játékemulációk futtathatók az iOS-en.

Nem mindennapi látvány
Nem mindennapi látvány [+]

Ezek mellett van egy olyan kikötés is, hogy a programok nem használhatnak futásidejű fordítást (JIT) egyes böngészőmotorok kivételével. Ezekre hivatkozva dobta vissza az Apple az UTM SE-t júniusban többször is, arra hivatkozva, hogy nem fér bele a retró konzolos kritériumaikba a PC-s emulátor, lévén a PC nem retró konzol. Július 15-re viszont beengedte az App Store kínálatába az alkalmazást az Apple, így az 1,7 GB-os program bárki számára elérhető ingyen az App Store-ból.

Az UTM SE Linux, Windows vagy Mac OS 9 emulálására készült, a fejlesztők szerint használható sebességgel. Van az UTM-nek Windows és macOS változata is, és nem csak az iOS 17-es rendszert támogatja, sideloading segítségével használható iOS 11, 12, 13 rendszereken és jailbreak után iOS 14-en is. Egyértelmű, hogy az iOS 17-es telepítéshez már se sideloading, se jailbreak nem kell.


[+]

Az UTM SE a QEMU ingyenes és nyílt forráskódú emulátorra épül, viszont mivel az iOS/iPadOS eszközök nem támogatják a hardveres virtualizációt, KVM infrastruktúra helyett egy TCG-nek nevezett (Tiny Code Generator) megoldást használnak dinamikus kódfordítással és röpfordítással. Utóbbit tiltja ugye az Apple a böngészők kivételével, de az UTM bejegyzése szerint az iOS 17-re megjelent alkalmazásban sikerült kikerülni a JIT használatát. Ugyanakkor figyelmeztetnek a fejlesztők, hogy az A-szériás Apple lapkák a hardveres és GPU virtualizáció hiánya miatt DirectX és OpenGL támogatást sem biztosítanak, így modern játékok például nem lesznek játszhatók.

Hirdetés

(forrás: Mobilaréna) [+]

Na, mármost az erősebb iPadek (Air és Pro) ugye M-szériás lapkákkal vannak felszerelve, amik Mac gépekbe is kerülnek, ebből pedig gondolhatnánk azt, hogy akkor a Hypervisor framework is adott lesz az M-chip mellé ahogy számítógépen is, szóval simán menni fog az x86/x64 virtualizáció. De ez nincs így, az iPadOS a 16-os főverzió megjelenése után nem támogatja a Hypervisort, úgyhogy például az XP-nél frissebb Windows rendszert nagyon nyögvenyelősen fogunk tudni használni.

Telepítés, tapasztalatok

Az UTM azzal, hogy elérhető lett az App Store-ban, ugyanúgy letölthető, mint bármely más iOS-re készült program. Megnyitás után a főmenüben több opció fogad minket, köztük az új virtuális gép létrehozása és az, hogy böngésszünk már meglévők közt. Előre telepítve nincs semmi, de komplett előre beállított VM letöltése opció böngészőn keresztül különböző Linux változatokkal (például Ubuntu 22.04, ARM-os ArchLinux), az iPad alkalmazásban pedig a böngészés menüpont alatt segítséget kaphatunk a telepítéshez is. Windowshoz az ISO telepítőt magunknak kell biztosítani, elhelyezhetjük az iPad saját tárhelyén (Fájlok app) vagy külső tárolóként is csatlakoztathatjuk, tapasztalataink szerint érdemesebb felmásolni az iPad saját tárhelyére, mert még USB 3-as sebességű külső tárolóval is lassabb lesz az UTM.

Az UTM SE főoldalán láthatjuk, hogy milyen virtuális rendszereink vannak, gyorsan válthatunk is közöttük
Az UTM SE főoldalán láthatjuk, hogy milyen virtuális rendszereink vannak, gyorsan válthatunk is közöttük [+]

A létrehozás menüpontban kiválaszthatjuk, hogy milyen architektúrát szeretnénk használni (esetünkben x86_64), majd meg kell adnunk, hogy mennyi operatív memóriát használhat a virtuális gép. Itt érdemes megemlíteni, hogy az új iPad Pro is csak 8 GB-tal van felszerelve amennyiben nem az 1 TB-os vagy nagyobb tárhelyűvel rendelkezünk, azokban 16 GB egyesített memória található. Ha az UTM SE-ben nagyobb memóriamennyiséget állítunk be a virtuális gépünkhöz a valós hardverben lévőnél (valamiért engedi az app), egyszerűen összeomlik a program. A fejlesztők szerint 20-30% az ideális, mi megpróbáltuk a 256 GB-os M4-es iPad Pro esetén azt, hogy 4 GB RAM-ot kapjon a VM-ben futó Windows, közben pedig minden mást kilőttünk a háttérből. Az iPad felugró értesítés ablakkal jelezte, hogy ezt annyira nem kéne, ha pedig a tablet memóriájának 80%-a használatban van, ugyanilyennel jelzi, hogy csúcsra járatjuk épp a hardvert, aminek összeomlás lehet a következménye.


[+]

Következő lépésben ki kell választanunk, hogy mennyi tárhelyet allokálunk a virtuális géphez, itt mi 64 GB-ra szavaztunk. Ezek után indíthatjuk is a telepítést. Már a telepítő is elég lassan akart működni, nagy nehezen eljutottunk addig több órányi település után, hogy akkor Windows 10 indítása, aztán fekete képernyő és ennyi. Próbálkoztunk ARM-os Windows 11 builddel is, annak is kevés volt a belépőszintű iPad Pro, ráadásul a tablet úgy melegedett a terhelés alatt, ahogy több órányi stresszteszt sem volt képes felforrósítani.

Próbáljunk tehát ki valami egyszerűbb, régebbi rendszert. Ezek legtöbbjéhez adott az előre beállított, javasolt build az UTM weboldalán, amit csak le kell töltenünk az iPaden a Fájlokba, ott a .zip-et kicsomagolni, és az UTM SE automatikusan be is húzza a virtuális konfigurációt. A kipróbált Linux buildek esetén ennyi is volt az egész, Windows XP telepítéséhez viszont az ISO fájlt már nekünk kell biztosítani, és a hozzáférési útvonalat beállítani a Fájlokon keresztül. A telepítés és a használat is türelmet igényel, az XP és a React OS is nagyon lassan dolgozott tapasztalataink szerint.


[+]

És vannak egyéb megoldandó problémák is, melyekre időt kell szánnia annak, aki például régi játékokat játszana iPadjén. A Magic Keyboard billentyűzetes tokkal például csak a klaviatúra megy át az UTM-be, az érintőfelület nem, vagy csak limitáltan. Találkoztunk olyan esettel, ahol tudtunk vele görgetni és kattintani, de a kurzort mozgatni például nem lehetett. Aztán ott van még az is, hogy a csatlakoztatott külső meghajtókra nem lát rá a virtuális gép és a Githubon talált bejegyzések szerint az iOS-en jailbreak után sincs lehetőség LibUSB telepítésére. Viszont a Fájlok appon keresztül tudunk telepíteni, ha a virtuális gépünknek kijelölt mappába bepakoljuk a szükséges fájlokat.

Elvileg az USB-hez való hozzáférést meg lehet adni, de a VM-ek így sem látták a csatlakoztatott tárolót (az iPadOS igen)
Elvileg az USB-hez való hozzáférést meg lehet adni, de a VM-ek így sem látták a csatlakoztatott tárolót (az iPadOS igen) (forrás: Mobilaréna) [+]

Rövid idő alatt szerzett tapasztalataink alapján inkább csak játékra, esetleg nosztalgiázni jó az UTM SE, esetleg nagyon specifikus feladatokra, de érdemes ezekhez is türelemmel állni. Örömteli, hogy végre iOS-en is megjelent az emuláció, és a specifikusan retró játékokhoz készített Delta is ott van az UTM SE mellett, mint opció. Viszont az konzolos programokhoz készült, az UTM SE-vel pedig a számítógépes játékokat is felírhatjuk már a listára.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés