Bevezető
Régi olvasóink már tudják, hogy a mobiltelefonok mellett sokszor tesztelünk GPS berendézeseket is. Eleinte nem akartuk, de aztán mégis kaptunk egy Mio terméket, illetve egy iGO szoftvert, azóta pedig Polacheck kollegával nagyon megszerettük ezeket a ketyeréket. Nos, eddig alapvetően a fenti két cég termékeit próbálgattuk, de már nagyon régóta szerettünk volna meglesni valami mást is, amire most végre nyílt lehetőségünk.
A MobilX két eszközt küldött, az egyik a már ismert Mio C310, a másik viszont egy Tomtom ONE néven futó PNA, így aztán mindkettőt felraktuk a szélvédőre és nekivágtunk az országnak. Az összehasonlítás már csak azért is érdekes, mert a C310 és a ONE is az adott gyártó legolcsóbb modellje, szinte egy árban vannak, mégis nagyok az eltérések.
Fogunk tudni győztest hirdetni a végén, de természetesen mindkét készüléknek vannak tagadhatatlan előnyei. Ezen két eszköz mellett van még természetesen alternatíva a piacon, adósak vagyunk még egy Garmin készülék tesztjével, ennek beszerzésén gőzerővel dolgozunk, addig viszont lássuk a két versenyzőt. A Mio itthon nagyon erős, köszönhető ez a hazai fejlesztésű navigációs szoftvernek, a Tomtom viszont világszinten áll jól, úgyhogy most kiderül, hogy ez mennyit nyom a latban. A kijelzőképeknél a bal oldali a Mio, a jobb oldali pedig a Tomtom képernyőjét mutatja a cikk során.
Doboz, tartozékok
A két készülék dobozának mérete hasonló, ám formájuk más. A C310 sok papírt használ, a Tomtom viszont igen jól megtervezett belsővel érkezett, ahol mindennek van helye és nem esik atomjaira a kicsomagolás után, könnyű visszapakolni az alkotóelemeket. Ennek ellenére a Mio ad több tartozékot, hiszen például a Tomtom esetében nincs hálózati töltő, csak a szivargyújtó alkalmas az áramfelvételre és a C310-zel ellentétben USB kábeles sem vesz fel áramot.
Mindkét eszköz rendelkezik természetesen szélvédőre cuppantható tartóval, ebből a szempontból a Tomtom köröket ver a C310-re, hiszen egy rövid, masszív, hihetetlenül stabil oszlopot kell felhelyezni a szélvédőre. A Mio egy gégecsövet kínál, amely ugyan szabadon alakítható, ám túl hosszú, így gyakran kileng a végén pihenő készülék. A C510 és a C710 már rövidebb csövet kapott, amely ezt a problémát orvosolja.
A C310 alapból tartalmazza a szoftvert, míg a Tomtom ONE mellé külön SD kártyán kaphatjuk azt meg. A Mio-nál ezért plusz funkciókra is felhasználhatjuk a bővítkártya nyílását, illetve ide pakolhatjuk be esetleg a több térképpel bíró iGO-t. Mindkét eszközhöz jár egy CD, amin a PC-hez szükséges telepítő alkalmazások vannak, illetve van kézikönyv is, amelyben a Mio nyer, sokkal részletesebb. A Tomtom használati útmutatója viszont külön felhívja a figyelmet arra, hogy lehetőség szerint ne hagyjuk a kocsiban a cuccot, mert könnyen tolvajok martalékává válhat.
A Mio klubkártyát biztosít a felhasználóknak, ezzel nem csak a további tartozékok kedvezményes megvásárlására nyílik lehetőség, de rengeteg egyéb szolgáltatás is olcsóbban vehető igénybe, itt szálláshelyek és étkezési lehetőségek szerepelnek. A Tomtom is ad valami hasonlót, de ez csak arra jó, hogy pár ingyenes dolgot tölthessünk rá a készülékre.
Kialakítás
Mindkét készülék 320x240 pixeles érintkőképernyővel rendelkezik. Specifikációik alapján itt 3,5 inches kijelzőkről van szó, de lemértem: a Mio minden irányban 1 mm-rel nagyobb. De talán ez nem is annyira fontos, sokkal különösebb, hogy hiába ugyanaz a felbontás, a Tomtom grafikája a C310-hez képest egyszerűen ratyi. Pixeles, darabos, amíg meg nem néztem a specifikációkat, addig meg voltam győződve, hogy kábé 176x220 lehet a részletesség.
A fehér színű Mio kicsit sarkosabb, míg a Tomtom inkább régi tévéket idéz gömbölyded formájával. A C310 oldalán négy gomb van, amelyek a bekapcsolást, a nézetváltást és a hangerőállítást segítik. A Tomtom ONE nem rendelkezik ilyesmivel, egyedül az eszköz tetején levő bekapcsoló billentyű nyomkodható, minden egyéb funkció kizárólag tapicskolással érhető el. Mindkét készüléken van miniUSB és headset csatlakozó, a hangszóró pedig hátul kapott helyet.
A GPS vevő mindkét esetben 20 csatornás, SiRF Star III chipset. Ebben tehát teljesen megegyeznek a készülékek, miképp abban is, hogy töltés nélkül nagyjából 2 órán keresztül tudják mondani és mutatni az utat. A hátlap egyik esetben sem vehető le, reset pöcök viszont mindkét esetben van a készülékek alján.
Navigáció
Nos, innentől kezdődnek el az igazán nagy különbségek. A Tomtom ugyanis csak magyar, cseh és lengyel térképet tartalmaz, míg a Mio az iGO kelet-európai verziójával rendelkezik, amelyben a fentieken túl szlovák, szlovén, román, szerb, bosnyák és horvát térkép is van. Ráadásul frissebb, sokszor mentem olyan úton, amit az iGO már ismert, a Tomtom pedig ki volt akadva rajta, hogy a pusztában közlekedem.
A megjelenítés is a Mio mellett szól. Sokkal szebb, jobban paraméterezhető és egyértelmű, pedig mindkét eszköz 3D módban mutatja az utat. Ám a Mio grafikailag fejlettebb, ráadásul intelligensen közelít, ha kereszteződéshez érünk. Lehet azonban a Tomtom szoftverét is kedvelni: az iGO ugyanis egy picit késik, egy hajszálnyival később veszi észre, hogy kanyarodom.
Érdekes, hogy ugyanazon az úton a Mio gyorsabb eljutást becsült meg, a Tomtom mindig 10%-kal több időt kalkulált, holott hajszálra megegyezett a tervezett útvonal. Végülis egyiknek sem lett igaza, mert beleszaladtunk egy kis útfelújításba. A tervezési módok közül a leggyorsabb és a legrövidebb mindkét eszközben benne van, az iGO viszont ismeri a leggazdaságosabb fogalmát is, amely elvileg az üzemanyag optimális kihasználására hivatott. A fizetőutak mindkét készüléknél elkerülhetőek, ez pozitív.
A cím megadása hasonló módon történik, elég az első néhány karaktert beütni és máris listát kínálnak fel az eszközök. Ám a Mio ezt jobban megoldja, ugyanis nem kell külön várost választani, hanem a legutóbbit dobja fel, a Tomtom esetében ez egy külön kattintás után jöhet csak létre. Az utcaneveket a Mio csak akkor listázza, ha már a kínálat elfér a képernyőn, a Tomtom viszont folyamatosan, de egyszerre csak kettőt, ezért léptetni kell, ami nem annyira baráti.
Hangos navigáció
Érdekes a hangnavigáció is. A Mio két magyar kommentárt tartalmaz, egy férfi (Moha bá) és egy női (Andrea) verziót, míg a Tomtom csak egy csajt (Marika) tud felmutatni, aki ráadásul igen furcsán közelíti meg a nyelvtant. Miután Budapesten belül gyakran másfelé tervez a két eszköz, ezért igen izgalmas volt, hogy Moha bá a maga higgadt türelmével közölte, hogy "menj 300 métert, majd fordulj jobbra", miközben kicsivel később Marika azt mondta, hogy "után 100 méterrel forduljon balra". Egyrészt a Tomtom magáz, másrészt minden megszólalása úgy kezdődik, hogy "után", amely vélhetően az "after" tükörfordítása és teljesen feleslegesen mondja be szerencsétlen. Egy kis videón (4,5MB) megpróbáltam megörökíteni a dupla navigáció élményét.
Ráadásul affektál is. Nem kicsit, nagyon. A hangerőben viszont odaveri a C310-et, a másik előnye pedig, hogy nem mindig ugyanolyan hamar szól a közelgő elágazás kapcsán, hanem a sebesség függvényében jelzi a manőver közeledtét. Az iGO ismeri a "tarts" fogalmát, amit a Tomtom úgy old meg, hogy "maradjon a jobb oldali sávban". A körforgalom egyik készüléknek sem okozott gondot, az újratervezés azonban már igen. A Mio esetében kikapcsolható ugyanis, hogy megfordulásra buzdítson, inkább kerülünk egy háztömbnyit, de szerintem ez így jó, a Tomtom viszont folyamatosan azzal szekált, hogy "forduljon meg, ha lehetséges".
És akkor egy példa: a Puskás Ferenc stadiontól mentünk volna ki az M3-ra. Ezt mindkét eszköz a Hungária körúton óhajtotta megtetetni velünk, tökéletes egyetértésben pofáztak az útvonalról. Ám a Hungárián szokás szerint tömeg volt, ezért még a Thököly út előtt lementünk jobbra, hogy a Mexikói úton közelítsük meg az autópályát. Mindkét eszköz egyből kiborult, vissza akartak vinni a főútra, a Tomtom megfordulásra buzdított, az iGO a következő háztömb mellett kanyarodott volna vissza. Ám amint már párhuzamosan álltunk a Hungáriával, a Mio kapcsolt és egy újratervezés keretében azonnal vágta, hogy merre akarunk menni, míg Marika még mindig óbégatott, hogy forduljunk vissza.
Nem én vezettem, én csak röhögtem. Ketten ültünk a kocsiban, de ha valaki hallgatta volna a bentről kiszűrődő párbeszédet, akkor egy akaratos kis nőci és egy nyugodt férj navigációs veszekedésének tűnhetett volna. A sofőr ki is borult, így amikor végre kiértünk a pályára, akkor megnyugodott, hogy most jó 40 percig egyik cucc sem mukkan meg. Itt viszont egyből látszott megint a különbség: a Mio automatikusan felülnézetbe kapcsolt és a teljes útvonalon mutatta, hogy hol tartunk, míg a Tomtom csak az autópálya monoton csíkját rajzolgatta állandó jelleggel.
Extra szolgáltatások
POI szempontjából mindkét eszköz viszonylag jól állt. A Tomtom ezt "érdekes pont" névvel illeti, de például a hatvani vasútállomás mindkét eszközből kimaradt. A bállítások között a készülékek egyaránt segítenek színsémákat módosítani, van éjszakai mód, kikapcsolható a 3D térkép. Itt változtathatóak meg a navigációs hangok, a Tomtom még kétféle kínai nyelvjárást is ismer.
A C310-zel ellenétben a Tomtom rendelkezik Bluetooth funkcióval is. Ez nem arra szolgál, hogy kihangpsító legyen a PNA-ból (ilyet ugye láttunk a Mio C510 és C710 esetében), hanem a telefon iternetes csatlakozását próbálja felhasználni arra, hogy extra funkciókat kínálhasson. Először a Samsung P310 volt az alany, amit szépen meg is talált, de az istennek sem sikerült kapcsolódni a netre (pedig még az AT parancs is beírható), úgyhogy egy Motorola V3x-szel próbálkoztam, amellyel végül összejött a kapcsolat.
Így aztán a Tomtom csatlakozik a netre és a cég szerveréről töltöget le okos dolgokat, mint például a célpont időjárása, illetve közlekedési információk vételezésére is képes. Lenne, ha megint nem találnánk szembe magunkat azzal az idegesítő dologgal, hogy hazánkra vontakoztatva semmiféle információ nem áll rendelkezésre. Pedig a Tomtom még a sebességmérő kamerák helyét is ismerhetné, ami - valljuk be - nem egy rossz opció. (A fenti képen kivételesen mind a két fotó a Tomtom menürendszeréből származik.)
Köztes célpontot és alternatív útvonalakat mindkét készülék ismer. Ez hasznos, ha tudjuk, hogy nem érdemes mostanában az Üllői út külső szakaszára tévedni, mert felújítják (hogy hogyan, az egy külön történet, de ez az oldal nem arról szól). A navigációs képernyőn mutatja a két készülék azokat az információkat, amikre sükségünk lehet (sebesség, hátralvő idő, távolság, becsült érkezés), a Mio még arra is képes, hogy ha az általunk meghatározott mértékben túllépjük a megengedett sebességet, akkor beszóljon, hogy "túl gyorsan mész". Ez talán hasznos, de vidéken nem mindig tudja, hogy hol vannak a helységtáblák, így előbb, vagy később kezd el óbégatni, ráadásul sok helyen az út állapota miatt (3. főút, Kerecsend - Kál) van kint korlátozás, amire értelemszerűen nem tud felkészülni.
PC, végeredmény
A Mio és a Tomtom is hozzáköthető számítógéphez szabványos USB kábel segítségével. Itt megint hatalmasak a különbségek. A C310 ugyanis Windows CE rendeszert futtat, amelyet egy 400 MHz-es Samsung processzor hat meg. Ezért a szinkronizációhoz szükség van az ActiveSync programra. Ha ez megvan, akkor bármilyen fájl feltölthető a kis eszközre, erre 64 megabájtnyi helyünk van. Ha képet, vagy zenét (MP3) rakunk fel, akkor a Mio ezeket le is tudja játszani, illetve megmutatja, bár nem hinném, hogy ezt túl sokan akarnák használni.
A Tomtom egyszerűbb eset, sima külső meghajtóként látszik az oprendszer számára, de csak 32 megabájtnyi adat rámolható rá. A feltelepített szoftver különböző frissítések feltöltését is kínálja, a gyártó weboldala (amely angol nyelvű) egy gyors regisztráció után például John Cleese hangját tukmálja ránk, vannak új térképek, de sajnos magyar szempontból semmi hasznos nincs. A C310-hez elvileg van updater, amivel a térkép frissíthető, de egyelőre még nem működik, úgyhogy a jelenlegi állás egál, de a Mio termékéhez sanszosabb, hogy a közeli jövőben lesz bónusz cucc. Ráadásul mivel Windows alapokon nyugszik a rendszer, ezért képzettebb felhasználók bele tudnak bújni a lelkébe, így tehető rá videólejátszó és egyéb okosságok is.
Az ítélethirdetés a fentiek alapján elég egyértelmű. A kialakításból származó hátrányokat a sokkal profibb, frissebb és magyarabb szoftverrel könnyedén dolgozza le a Mio C310, az a 10%-nyi árkülönbözet, ami a Tomtom javára megvan gyakorlatilag elhanyagolható. Továbbra is az a helyzet, hogy a hétköznapi használat során a C310 ajánlott társ az autóban, a Tomtom termékén pedig látszik, hogy nem specifikusan a hazai piacra készült, ezért a Mio mellett nem igazán rúg labdába. Persze ha valaki ajándékba kap egyet, akkor megelégedéssel fogja azt is használni, de csak addig, amíg nem próbál egy iGO alapokon nyugvó PNA-t.
Bog
A Mio C310 és a Tomtom ONE a MobilX segítségével jutott el hozzánk. Köszönjük.
Mio C310 | Tomtom ONE | |
![]() |
![]() |
|
Processzor | 400 MHz | 380 MHz |
Méret | 110x77x20 mm | 110x89x34 mm |
Súly | 170g | 260g |
Kijelzõ | 240x320 pixel, 65K szín, TFT | 240x320 pixel, 65K szín, TFT |
Memória | 512MB ROM, 64MB RAM | 32MB RAM |
Támogatott országok | magyar, lengyel, román, horvát, bosnyák, szerb, szlovák, cseh, szlovén | magyar, lengyel, cseh |
GPS modul | SiRF Star III, 20 csatorna | SiRF Star III, 20 csatorna |
Adatkommunikáció | USB | USB, Bluetooth |
Akkumulátor | 1350 mAh Li-Ion (fix) | Li-Ion (fix) |