Orions: Legend of Wizards
A múltkori, Java alapú játékokat bemutató cikk pozitív fogadtatása miatt úgy döntöttünk, hogy folytatjuk a cikksorozatot, ez alkalommal azonban három Pocket PC-s programot mutatunk be. Műfajukat tekintve mind a hárman stratégiai játékok, azonban mindegyikük meglehetősen egyedi.
Az Orions megjelenését Pocket PC-s programhoz képest hatalmas várakozás előzte meg. Ennek oka a fejlesztőcsapat, a MoreGames Entertainment volt, akik tavaly szinte a semmiből robbantak be a köztudatba az Enslave-el, amit több helyen az év játékának választottak. Pár hónapja aztán meg is jelent az Orions, és nem okozott csalódást.
Nehéz lenne bekategorizálni, hogy pontosan mivel is állunk szemben, a szoftver ugyanis az egyéni ötletek mellett több népszerű PC-s játékból is tartalmaz elemeket. A történet kissé sablonos: adott az Orions nevű, lebegő szigetekből álló világ, ahol a szigetek mindegyikén egy-egy mágus, ún. Orion Lord uralkodik. Sajnos egyikük egy rossz pillanatában úgy dönt, hogy elpusztítja a világot. A játékos természetesen ebben fogja megakadályozni (és igázza le inkább saját maga az egész világot, hmm..).
A kampány kezdetekor mindenekelőtt hőst kell választanunk. Ezek portréjukon kívül mágiaosztályukban is különböznek, amiből 3 jó (víz, föld, élet) és 3 gonosz (tűz, levegő, halál) létezik, mindegyben 5-5 hős van. A választásnak sok jelentősége nincs, csupán annyi dől el rajta, hogy milyen típusú legyen a kezdő szigetünk - azonban az első ellenséges sziget meghódítása körülbelül 5 perc játékidőt igényel, aminek fényében ez nem túl fontos. Nehézségi szintből és a világ méretéből szintén 3-3 van, a kis világ 20, a közepes 30, a nagy pedig 40 szigetből áll. A játék célja az összes sziget meghódítása, függetlenül attól, hogy azok milyen típusú hősök tulajdonai.
Természetesen nincs stratégiai játék építkezős rész nélkül, bár az Orions-ban ez sokkal kevésbé lényeges, mint a harc. Erőforrásokból négy típus van, a legalapvetőbb a Crysols, de egy ütőképes hadsereg felállításához szükség lesz még Sulmors-ra, Goldius-ra, valamint Eractus-ra is. Előállításuk nem az RTS-ekben megszokott módon, mondjuk bányászattal történik, hanem épületek építésével. Crysols termeléséhez ún. Crysols Garden-re van szükség, mely a nap energiáját minden körben 5 egységnyi Crysols-ra alakítja át. A többi 3 nyersanyagot a sorban lejjebb lévőkből lehet átalakítani, szintén épületekkel, körönként. Egy-egy ilyen építmény felhúzása is nyersanyagba kerül, és mivel egy körben szigetenként legfeljebb 3-at vásárolhatunk, jó pár körnek el kell telnie, mire valóban jövedelmező lesz a birtokunk. Ezeken kívül még 7 épülettípus van, mindegyik egy-egy harci kártyát tesz megvásárolhatóvá, továbbá a jobbakhoz szükség van a gyengébbek meglétére is - ez tehát nagyon hasonlít a Heroes of Might and Magic rendszeréhez. Az építgetés lett egyébként a játék egyik leggyengébb és egyben legunalmasabb része, mivel sok sziget birtoklása esetén rengeteg időbe kerül minden körben felhúzni a nyersanyagokat termelő épületeket.
Szerencsére a monoton építős részért kárpótolnak az izgalmas harcok. Maguk a csaták kártyákkal zajlanak, melyek szintén a már említett 6 mágiaosztályba tartoznak, mindegyik 12 kártyát tartalmaz. Nagyobb részük egy lényt ábrázol, de vannak varázslatok is. A játékmenethez hasonlóan ez is körökre osztott, minden körben felhasználhatunk egy kártyát - amennyiben egységet választunk, azt le kell raknunk az 5 kártyamező egyikére, a varázslat viszont csak simán elsül. Kártyákból korlátozott mennyiségű lehet nálunk, egy részük alapkártya, a többit meg kell vásárolnunk, miután kifejlesztettük az egyik szigetünkön. A varázslatok teljesen eltérők, vannak gyógyító, defenzív és offenzív kártyák is. A lények erősségét alapvetően a támadópontjuk és az életük határozza meg, de fontos még az osztályuk és a szintjük is, pl. mert vannak varázslatok, amik csak egy bizonyos szintű kártyákra hatnak. A lények ezen kívül bírnak valami speciális képességgel is, ezek egy része permanens, a Vámpír pl. minden támadásakor visszakapja a sebzése 50%-át (már ha élő lényt üt, élőhalottaknál ez nem működik), de vannak olyanok is, amiket akkor süthetünk el, amikor akarunk. Fontos még, hogy minden mágiaosztályból vannak pontjaink, amik a kártyák használatához szükségesek, ugyanis csak olyan szintű kártyát húzhatunk elő a pakliból, amikhez van elég pontunk (a pontok minden körben nőnek egyel, de egyéb módon is növelhetők). A cél az ellenséges Lord likvidálása, akinek ugyanúgy van életpontja, mint az egységeknek. Ebből adódóan támadni is lehet, egy-egy egység akkor sebzi a hőst, ha vele szemben nincs kártya, speciális varázslatokkal viszont bármikor támadható. Bár ez leírva roppant bonyolultan hangzik, a valóságban nagyon könnyen megtanulható. A kártyák speciális tulajdonságainak memorizálása már viszonylag sok időt vesz igénybe, azokat jól kombinálva használni pedig még annál is többet.
A grafika nagyon szép, csaták közben mindenféle effektekben gyönyörködhetünk, a szigetek pedig igényesen meg vannak rajzolva. A hangok teljesen átlagosak, ám ez egy Pocket PC-s játéknál nem is érdekes. Különlegesség, hogy az akkumulátor kímélése érdekében a program képes lassabbra állított processzorral, alacsonyabb frame rate-tel is üzemelni, aminek bekapcsolása néha kifejezetten hasznos lehet. Pozitívum továbbá a multiplayer mód megléte, akár egy gépen felváltva, akár TCP/IP protokollon keresztül is van lehetőség mások ellen játszani.
Kiváló játék tehát az Orions, szép, összetett, de ami a legfontosabb, nagyon leköti az embert. Vigyázni is kell vele, mivel könnyen a rabjává lehet válni! A bátraknak viszont ajánlott a próba verzió letöltése - a teljes programért 19.95 USD-t kell fizetni.
Azgard Defence
Az Azgard Defence fejlesztője szintén a MoreGames Entertainment, ám megjelenését közel sem előzte meg akkora várakozás, mint az Orions-ét. Ennek oka, hogy az első képernyőfotók és információk csupán pár héttel a megjelenés előtt kerültek nyilvánosságra, majd e hét elején mindenféle beharangozás nélkül meg is jelent a szoftver.
Stílusát tekintve a Warcraft III népszerű modjának, a Tower Modnak az első Pocket PC-s képviselője. Mivel ez valószínűleg sokaknak nem mond semmit, röviden a lényeg: a pályákon található egy-egy "út", amiken egyre erősebb lények hordái haladnak át. A játékos dolga tornyok építése, amik lövik a mellettük elhaladó szörnyeket. Ha valamelyik lényt nem sikerülne likvidálni, az eljut a várig, ami egy élet elvesztésben nyilvánul meg (összesen 20 van). A cél tehát az, hogy túléljük az egyre erősebb lények hadainak támadását.
Ez valószínűleg nem hangzik túl izgalmasan, pedig nagyon is az. Jó példa erre a Flash Element TD nevű flash alapú játék, amivel naponta több ezren múlatják az idejüket, holott csak egy pálya van benne (a cikk elolvasása után érdemes kipróbálni).
Az Azgard Defence semmi újat nem hoz a Warcraftos modokhoz képest, de ez nem is baj. Szörnyekből (creepekből) 20 féle van, egy pályán tehát többször is találkozhatunk ugyanazokkal, de az életük természetesen egyre több. Egy pályán nem tudom, hogy hány hullám van, én még csak 68-ig jutottam. Tornyokból 4 alaptípus van, ezeknek lehet növelni a szintjét (hogy nagyobbat sebezzenek, stb.), vagy akár át is lehet alakítani, így összesen 15 toronytípus érhető el. Vannak mérgező, lassító, kizárólag a légi egységeket támadó tornyok, továbbá az sem mindegy, hogy melyiket hova helyezzük - a játék tehát sokkal összetettebb, mint elsőre gondolnánk.
A grafikai motor valószínűleg megegyezik az Orions-ban használttal, úgyhogy a játék elég jól néz ki. A pályák nehézségi szint szerint vannak kategorizálva, könnyűből és közepesből 7-7, nehézből pedig 6 darab található, ám igény esetén a játékosok maguk is kreálhatnak újakat a pályaszerkesztő segítségével. Jó dolog, hogy a játékállást bármikor el lehet menteni.
A stílus kedvelőinek kötelező darab az Azgard Defence, kipróbálása pedig mindenkinek ajánlott! A próba verzió erről a linkről tölthető le, a teljes verzió ára pedig mindössze 9,95 USD.
Pocket Heroes
A Pocket Heroes megjelenését szintén hatalmas várakozás előzte meg. A fejlesztés már több éve folyik, a különböző alfa és béta verziók pedig szintén régóta letölthetők voltak, ráadásul ingyen. A végleges verzió kb. 2 hete jelent meg, először orosz, majd angol nyelven - sajnos ezzel együtt fizetős is lett, ára 19,95 USD.
A szoftver nem hivatalos portolása a PC-n hatalmas sikereket elért Heroes of Might and Magic sorozatnak. Igen, a sorozatnak, ugyanis Pocket Heroes több részből is vannak benne elemek. Grafikája Heroes 2-es, rendszere alapvetően Heroes 3-as, de pár dolog hiányzik belőle (pl. nem lehet fejleszteni az egységeket). A városok kicsit szebben néznek ki, mint a második részben, a ló trappolása viszont már a trilógia harmadik részét idézi - érdekes egyveleg.
A játékmenetről nem szándékozom részletesen írni, mivel a legtöbben valószínűleg tisztában vannak vele. Röviden: fantasy világban játszódó, körökre osztott stratégiai játék, körökre osztott harcrendszerrel, várakkal, szörnyekkel, kincsekkel, fejleszthető hősökkel (ez utóbbiak a Heroes 2-ből és 3-ból vegyesen vannak, azonban nincsenek különleges képességeik, ami Heroes 2-es vonás).
A grafika megegyezik a Heroes 2-ével, tehát kifejezetten szép. Az előző két játékhoz hasonlóan kizárólag fektetett képernyőn lehet vele játszani, támogatja a VGA és a QVGA felbontású kijelzőket is, ám ez előbbieken is a kisebb felbontásban fut. A hangok a Heroes 3-ból valók, tehát kifejezetten jók.
Konklúzióként ugyanaz mondható el: a rajongóknak kötelező, a többieknek ajánlott. A próba verzió letölthető a program hivatalos honlapjáról.
Bocha
![]() |
Orions: Legend of Wizards Azgard Defence Pocket Heroes |