Navigon 2100 - a dumagép

Hirdetés

Bevezető

Nem az első Navigon jár nálunk. A 7110-es igazi különcnek bizonyult, különösen a formai megoldások tetszettek benne. Nos, a 2100-as kábé annyira izgalmas, mint a Szent Grált őrző lovag egy napja. Nem is ezért kértük el a PDAFutár-tól, hanem azért, mert a hírek szerint történt egy komoly térképfrissítés, így tesztünk alanyától nagy előrelépést vártam a navigáció során.

Navigon 2100

Tetszik vagy sem, napjainkban a navigáció olyan mértékű előretörést hajtott végre, hogy valóban a mindennapok szerves részévé vált. Ezt a folyamatot "felkarolva" igyekszünk az oldalon sok naviról írni, főleg akkor, amikor éppen nincsen aznapra mobiltesztünk, mert bizony nem jut minden napra kolbász (huhú, micsoda képzavar...). Igyekszünk minden nap friss teszttel szolgálni, így a navik bekerültek az oldal látókörébe. A fórumon a visszajelzések alapján úgy gondoljuk, nem tévedtünk, de ezúton is kérem, nyilvánítson az olvasó véleményt erről. Ha gondolja.

Navigon 2100

A Navigon háza táján semmi forradalmi dolog nem történt, így a szokásos website-felderítést sem írom most le. A 2100-as kapcsán meglehetősen vegyesek az érzelmeim, és meg kell mondanom, amit a 7110-nek meg tudtam bocsátani a valóban egyedi külső miatt, azt itt nem feltétlenül gondolom bocsánatos bűnnek. A gondok egy része már ott is megvolt, csak a fikázás elmaradt. Hát most nem fog, a teszt végére komolyan elgondolkodtam egy rituális kivégzésen. Hogy miért? Részletek a lapozás után.

Külső

A dobozt kibontva egyértelművé válik hogy a 2100-as nem a Navigon flottájának elsőszámú zászlóshajója - egyszerűség minden szegletben. Persze ez nem jelent fapadosságot, a készülék mellett a passzív tartót, USB kábelt, szivargyújtó-töltőt és egy CD-t lelünk, némi papírok kíséretében. A passzív tartó fix, vezetés közben sem remeg be, így mindig jól láthatjuk a napfényben is remekül olvasható kijelzőt. Vajon mobiltelefonokba miért nem kerül az ilyen olvasható fajtából? A szivargyújtó-töltő középen vastagabb, a titok nyitja az, hogy ebbe építették a TMC antennát is. Végtelenül praktikus megoldás, le a kalappal előtte.

Navigon 2100

A készülék már kevesebb forradalmit mutat fel. Elül a már említett 3.5" átmérőjű kijelző, a fényes fekete műanyagon a Navigon felirat, a jobb felső sarokban pedig a töltésvisszajelző LED vár munkára készen. Mindenhol lekerekített formák, csakúgy, mint a nagy testvérnél, ami a márkaarculatot erősíti, de nem szakították meg magukat a tervezés során, az biztos. A készülék tetején a süllyesztett bekapcsoló gomb árválkodik a jobb szélen, míg balra a külső antenna csatlakozója bújik meg gumidugó alatt.

Navigon 2100

Jobb oldalon az SD/MMC kártya foglalata kapott helyet, benne a kártya a térképekkel - a 2100-as alsóshoz méltóan nem a belső memóriájára támaszkodik elsősorban. Bal oldalon a reset-lyuk lakik, magányát nem zavarja meg semmi más. Alul a miniUSB csatlakozót fedezhetjük fel. A Jó hír, hogy erről táplálkozik, meg ugye a TMC adatok is itt lopakodnak be a szivargyújtó.töltő kábeléből. A hátlap közepe a 7110-esre hajaz, de ez itt csak dizájnelem. Balra tőle a hangszóró rácsozata, a hátlap további része anyagában pöttyös mintázatot kapott. Vicces, hogy pont a hátlap a legingergazdagabb, pedig ezt látjuk a legritkábban.

Navigon 2100

Belső

Tesztünk alanyát a Samsung 2440-es, 400 MHZ-es procija hajtja, mint annyi más navit manapság. A Windows CE 5.0 is jó ismerősként köszön vissza, és a 64 MB ROM/RAM páros sem hoz újat, jól megszokott kiépítéssel van dolgunk. A kütyübe épített SIRF Star III vevő egy-két perc alatt talált vételt. Átlagosan 1-2 méteres pontosságot saccoltam - a Navigon programja azért nem annyira őszinte ebben a kérdésben, mint az iGO. Magával a vétellel nem volt gondom, a TMC-t pedig most nem tudtam kipróbálni, mivel nem jártam a tesztidőszakban külföldön, de feltételezem, hogy nagyjából ugyanazt tudja, mint a nagytesó.

Navigon 2100

Navigon 2100

A frissített térképpel kapcsolatban igen vegyesek az érzelmeim. Őszintén szólva, ha nem tudom, akkor észre sem veszem. Még őszintébben így sem vettem észre. A Szentendrei út külső szakaszán, a Cora-nál például a bő fél éve épített felüljárót nem ismeri, de ez nem lett volna gond. Ami viszont ijesztő volt, az akkor történt, amikor Nyíregyházára tartottam. Polgárnál teljesen határozottan leterelt a pályáról, majd (az ott épült körforgalmat nem ismerve) simán visszaterelt a pályára. Ugyanoda. Van ugyan ott egy outlet center, de én nem akartam oda menni. De nem csak ez az egy húzása volt. Pilisvörösváron a következőt mondta: "Most forduljon jobbra. Forduljon balra." De nem volt hova kanyarodni. Vicces, ugye?

Navigon 2100

Navigon 2100

Navigon 2100

A szoftver kezelhetősége mit sem változott. Ugyanúgy kihagyták a QWERTY gombsor lehetőségét, Budapesten mindenáron kerületekből akar választani akkor, amikor még nem is tudja, hova szeretnénk menni. Nehézkes a kerülőút, a köztes célpont megadása. Ha bekapcsolás után adunk meg célpontot, felajánlja, hogy vétel híján demo navigációt mutasson, de aztán nem szól, hogy meglettek a műholdak, így akár órákon át demozik navigáció helyett.

Egyebek, összegzés

A 2100-as navigálni tud. Pont. Nincsen benne semmi más tudás. Pont ezért bosszantó, hogy nem sikerült jól megoldani a feladatot. A magyartalanságok mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Minden távolságot úgy határoz meg, hogy pl: "300 méter után forduljon jobbra". A gyorshajtásra figyelmeztető hang pedig szimplán "Vigyázat!" Mintha csak anyámat hallanám a hátsó ülésről. Hogy mire vigyázzak, azt nem mondja meg, de legalább jól megijeszt. A célpontnál: "200 méter után eléri a célját". Nem ismeri a "tarts jobbra/balra" fogalmát, mindenáron a "fordulj"-t használja. Ráadásul ha egy olyan utcán haladunk, amely egy idő után egyirányúvá változik visszafelé, akkor a navi úgy gondolja (és úgy is irányít - "az utca végén forduljon jobbra"), hogy az már az utca vége. Pedig nem, csak éppen van egy behajtani tilos táblám. Egy szó, mint száz, csúnyán megbüntették a magyar nyelvet.

Navigon 2100

Navigon 2100

És ezzel még nincsen vége. A belvárosban 5 perc alatt az agyunkra megy, hiszen 300 és 130 méterrel, valamint a forduló előtt közvetlenül is elmondja, merre menjünk. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy folyamatosan beszél. Ráadásul minden mondatát udvariasan a "Kérem" szóval kezdi, ezzel is meghosszabbítva a mondókát. Ha utasunk van, esélytelen a beszélgetés, a rádióból nem fogunk érteni semmit, csak azt, hogy a navi folyamatosan dumál. Én az első alkalommal megesküdtem, hogy a teszt végén megtaposom, felgyújtom és kettéfűrészelem. Kétszer. Persze tesztkészülék, úgyhogy nem öltem meg, de a szándék megvolt. Teljesen kiborított.

Navigon 2100

Navigon 2100

A hangok persze tisztán, jól hallhatóan szólnak, erre nem lehet panaszkodni. Összességében a Navigon 2100-as se nem igazán szép, se nem igazán okos, de legalább jól kiidegel, vagy azzal amit mond, vagy azzal, ahova visz. És még drága is: közel 50 ezer forint az Európa térképes verzióért vélemyényem szerint sok, ennyiért hasonló, vagy nagyobb tudású gépeket kapni iGO-val. Ha lenne "Nem tetszett" plecsnink, erre megadnám.

Gubro

A tesztkészüléket a PDA Futár biztosította. Köszönjük.

Hirdetés

Középkategóriás vagy prémium telefon? Nézd meg, melyik éri meg jobban 2025-ben!

PR Ha őszintén közelítünk a témához, akkor viszonylag gyorsan ráláthatunk azokra az érvekre, amik végül segítenek a döntésben.

Azóta történt

  • Milyen navit vegyek?

    Slágertermék, de az emberek túlnyomó többségének fogalma sincs arról, hogy mi alapján érdemes választani.

Előzmények