Hirdetés
Mi értelme?
A Peugeot-tól alapvetően egy e-5008-ast óhajtottam volna elhozni, de pár dolog kicsit félrecsúszott, úgyhogy egy sima hibrid jutott nekem bő egy hétre. Az 5008-ból PHEV kivitel is létezik, meg háromféle elektromos hajtáslánc is akad, csak míg a legolcsóbb hibrid 14 milliót kóstál, addig a villanyos csúcsmodellek 10 millióval többért mennek. Nem ismerem az elektromos modellek fogyasztását, de ezek a jókora krumpli SUV modellek ritkán esznek 20 kWh-nál kevesebben 100 kilométeren. A hibridnek viszont kell 8-9 liter benzin, jelenlegi árakon ez 5000 forintba kerül. Ha nagyon optimális esetben a villanyos gép mindig napelemről érkező ingyenáramot eszik, akkor kerek 200 ezer kilométer megtétele után lesz egálban az üzemanyagköltség, ha viszont otthon a hálózati áramról csipeget (70 forintos áron), akkor már csak 3600 forintos eltérés jelentkezik (már ha tényleg tudja a 20 kWh/100 km értéket), szóval kábé 280 ezer kilométer után lesznek egy szinten, ha viszont publikus töltőn etetjük (200 forintos áron számolva a kWh-t), akkor kell 1 millió megtett kilométer, hogy az árkülönbözet visszajöjjön. Azt ritkán futja meg egy tulajnál bármi. Pláne ha 4-500 kilométerenként meg kell állni egy órácskát tölteni.
Vagyis pusztán a matek alapján eléggé megéri venni egy sima hibridet, ha okvetlenül egy ekkora Peugeot-ra vágyunk. Bocsánat: mild hibridet. Mert ez attól hibrid egyáltalán, hogy van benne egy exrta akkumulátor is, ami amúgy egy Li-NMC (lítium nikkel-mangán) telep 48 voltos feszültséggel és 0,43 kWh-s kapacitással. Vagyis 9 Ah-s, ami egy belépő szintű elektromos roller képessége, ami mondjuk maximum 25 kilogrammot nyom a mérlegen. Ellentétben a Peugeot 5008-cal, ami 1705 kilogramm tömegű. Így már érthető, hogy miért nem nagyon megy önerőből árammal. Maximum pár métert. Jó, de akkor mi értelme? Hát elvileg az, hogy az 1,2 literes, háromhengeres, 136 lóerős motornak ad egy kis extra löketet az eDCT váltó házában levő elektromotor, ha gyorsulni kell. És akkor az talán kevesebbet fogyaszt. Mármint elméletben. Olyan marha sok löketet egyébként nem is ad, amit aláhúz a 11,3 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulási érték is.
Persze az is tény, hogy ez a kis lepkefing akku nem túl nehéz, csak 12 kilogramm. Nem is drága, nem dobja meg az autó árát. Mégis elméletben pont akkor segít, amikor a legnagyobb szükség van rá: gyorsuláskor és induláskor. A Peugeot-nál (no meg a Stellantis-csoport hasonszőrű autóinál) az egész megoldást arra használják, hogy tudják tartani a gyártóknak előírt kilométerenként meghatározott 95 grammos CO2 kibocsátási határt. Ezzel a lágy hibrid megoldással ugyanis a gyártó szerint elég az 1,2 literes varrógép is, a kis akkuból jövő energia pedig pont akkor jön kapóra, amikor a legtöbbet szennyezi az autó: indulásnál és gyorsításnál. Ez persze önmagában nem lesz elég a frankó flottaátlaghoz, mert így is 131 grammos értéket hoz a gép (WLTP szerint), de a korábbi modell (ami akku nélküli, szintén 1,2-es, de “csak” 130 lóerős motort kapott, ami vélhetőleg ugyanaz, mint az újabb cuccban, csak ott a plusz 6 lóerő jön az elektromotorból) 165 grammnyi CO2-t tolt ki magából, vagyis a cél itt kizárólag az volt, hogy ezen az értéken tudjanak segíteni, így pedig nem kell akkora arányban szerepelnie az értékesítési mixben a plugin és a tisztán elektromos változatnak, amelyek jóval drágábbak, ezért nehezebben eladhatók.
Ha pedig innen nézem, akkor a mild hibrid oké. Bár nem arról van szó, hogy nem drágít az autón, hiszen nem csak az akku árát kell bekalkulálni, hanem a hibrid hajtáslánc is összetettebb, de mégiscsak az az eredmény, hogy a gyártó tud kínálni a plugin és a teljesen villanyos változat mellett egy lényegesen elérhetőbb, de a korábbinál kevesebb károsanyagot kibocsátású verziót. De ne gondoljuk, hogy a menetdinamikában bármit is jelent a dolog (konkrétan az elődmodell gyorsulási értéke 1 másodperccel jobb), nyilván a 300 kilogrammal nehezebb tömeg is benne van ebben, elvileg a kombinált üzemanyagfogyasztás 0,3 literrel jobb, de ezt igen szkeptikusan kezelem, mert a megadott 5,8 literes átlaghoz képest városban nálam 8,6 liter jött ki a korán jött tavaszban is. Autópályán 7,5 litert mutatott a számítógép, autóúton pedig 6,6 litert. Ez utóbbinál már közelítjük a megadott értéket, de itt a “mildságnak” az eredményhez túl sok köze nincs, maga a Peugeot is inkább azt mondja, hogy a városi közlekedésben a helyváltoztatás 50%-a elektromosan történik. Persze, mert olyankor nem nyomjuk a gázt…
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!