Bevezető
Naná, hogy a Mio Moov bevezetőjéből nem lehet kihagyni azt a tényt, hogy a Nav N Go-val való szerződésbontás hatásait tartjuk a gép vizsgálatánál a legfontosabb tényezőnek, illetve előtörténetnek. A CeBIT-en felszínre bukkanó ellentétek odáig vezettek, hogy a két cég a továbbiakban nem áll egymással üzleti kapcsolatban. A Mio igen régóta iGO alapokon nyugvó szoftvert pakolt a termékeibe, amely főleg hazánkban kellemes eladási adatokhoz segítette a céget, még az új, 8-as verzióból is jutott a C620-ba.
De ennek a világnak vége. Az új Mio PNA-k már nevükben is újak, most 200, 300 és 360 névvel lépnek a piacra, először a legnagyobb típusszámú, elvileg legokosabb Moov került a boncasztalra az LCP Systems jóvoltából. Bízom benne, hogy jelen írásunk nem okoz örihari állapotot, de sajnos nem tudunk erről a termékről olyat írni, amely bárkit is arra sarkallana, hogy beruházzon rá, s ez kizárólag a Moov készülékekben dolgozó új, Navman által fejlesztett szoftvernek köszönhető. A Navman nem csak szoftvert, hanem készüléket is gyárt, a Moov 360 a jelek szerint az S80 átdobozolt, Mio stílusú külsőbe öltöztetett változata.
Nehéz lesz itthon ugyanis ezzel a termékkel megtartani a Mio évek alatt felépített igen jelentős piaci pozícióját. A név és a marketing becsalogathat ugyan vásárlókat, de tartunk tőle, hogy hamar csalódottak lesznek, amikor először fordul elő velük, hogy a termék a megadott címet nem ismeri, kerülőutakon navigál és folyamatosan karattyol. Ez pedig jó eséllyel már a boltból történő hazanavigálásnál így lesz. Pedig nem mondhatjuk, hogy a Mio nem tett meg mindent annak érdekében, hogy megnyerje magának a hazai szaksajtót. Próbautat szerveztek, nagyszabású sajtótájékoztatón vehettünk részt, de már ott is előjöttek a termék hiányosságai, emlékeztetőül csatolnánk ide is azt a videót, amit ekkor készítettünk.
Persze azóta finomodott a termék, sok javítás történt, ami mind arra utal, hogy igenis figyelnek a visszajelzésekre. De, ez egyelőre még így is nagyon kevés.
Hirdetés
Külső
A készülék kialakítása a régebbi C520-C720 formavilágát viszi tovább, erre egy rossz szavunk sem lehet. Szép, sallangmentes, letisztult a design, jól mutat a műszerfal felett atomstabilan rögzíthető készülék a szélvédőn. A tartó rövid, használata egyszerű, mindenféle irányba mozgatható a benne ülő navi, ráadásul a miniUSB csatlakozó is ide fut be. A szivargyújtó feje kicsit bumburnyák, engem speciel zavart abban, hogy egyesbe tegyem a gépkocsit, de ez különböző típusú autóknál más és más.
Hardveres gomb csak egyetlen csúszka formájában jelenik meg a Moov tetején, de ez okos. A háromállású kapcsoló baloldali állapotba való húzásával lehet életet lehelni a készülékbe, amelynek az a vicces szokása is megvan, hogy amint ráültetem az energiával is ellátott tartóra, függetlenül a csúszka állapotától, de elindul. Aztán 5 másodperc múlva ki is kapcsol, ez fura. Ettől eltekintve komoly ergonómiai gond nincsen. A jobbra állás a reset, egyszerű, könnyen kezelhető, ha szükséges (és az), magától nem nyomódik be.
A kijelző 4,3 inch méretű, 480x272 pixeles felbontása a jelenleg magasabban pozícionált PNA-kra jellemző. Egész jól látható napfényben is, este szinte vakít, érdemes kihasználni az éjszakai mód nyújtotta lehetőségeket. A hangerő és a hangminőség is rendben van, látszik, hogy a Mionak van gyakorlata a hardver összeállításában. A hátlap egyszerű, de úgysem azt kell nézegetnünk.
Navman
A Navman által szállított navigációs megoldás az új Moov széria lelke. Maga a szoftver is okoz meglepetéseket, de ez csak a problémák egyik fele. A felhasználói felületet nagyon ismerősnek éreztem, aztán rájöttem, hogy eléggé „garminos”, de jótól lopni nem szégyen, legalábbis akkor, ha sikerül normálisan megtenni. De nem sikerült.
A POI adatbázis nagyon bőségesnek látszik, alapból meg is kapja az arcába a felhasználó ezt a gazdagságot, hiszen a térképen az összes pontot kis kék négyzet jelzi. Eleinte nem is tudtam ezeket kikapcsolni, mert a menüben úgy festett, hogy már ki van iktatva ez a funkció. Úgyhogy bekapcsoltam, majd visszakapcsoltam, így végre eltűntek a zavaró ábrák, de amíg voltak, addig is röhögtem jókat, mert olyan helyeken jelzett például éttermet, ahol nem hogy vendéglátóipari intézmény, de még épület sem volt. Persze piknikezni bárhol lehet, tehát…
A szoftver egy ponton mindenképpen kellemes újítást hoz, ez a POI-k közötti keresésnél érhető tetten. Bármit kereshetünk bárhol, a magam részéről a budaörsi Tesco parkolójával próbáltam szerencsét, és sikerült is megtalálnia a készüléknek a hőn áhított célt. Más kérdés, hogy az odavezető utat már úgy tervezte meg, hogy a hátamon felállt a szőr arra gondolva, hogy mekkora kerülőt kéne tennem, ha követném a javaslatokat.
A szövegbeviteli képernyő QWERTY gombkiosztást kapott, de nagyon picik még ezen a 4,3 inches kijelzőn is a virtuális billentyűk, ennyire sokszor még sosem ütöttem félre. Ha végre megvan a kívánt cím (és komolyan befordultam, hogy a tökéletesen megadott város, utca és házszám után kiröhögött a gép, hogy ilyen nincs, majd kézzel odahuzigáltam a térképet, akkor hirtelen volt), akkor megtervezi Navman bátyó az útvonalat és el is indulhatunk. A képernyő jobb oldalán pihenő két kék dobozka megnyomásával válnak láthatóvá az útvonal adatai (hátralevő idő, távolság, sebesség…).Az iGO-ban annyira hasznos áttekintő térképet hiába keressük, a környéken viszonylag jártas júzer is csak akkor szembesül a tervezés marhaságaival, amikor egy kereszteződésnél a gép automatikusan küldi el a rossz irányba.
Hang és navigáció
Természetesen állítható a fizetős utak, a földutak és a kompok használata, ezt minden navitól el is várja az ember. A hangos navigáció azonban igen magas szinten idegesítő, pedig női és férfi kivitelt is választhatunk. Az orgánumokkal nincs gond, s a jelek szerint a kevéssé magyaros kifejezéseket is sikerült összerendezni valami fogyasztható állapotba, de a folyamatos karattyolás a legedzettebb sofőrt is a sírba viszi.
Egyrészt egy csomó olyan fogalom a Moov számára ismeretlen, amelyet más navigációs rendszereknél már megszoktunk. A „tarts” kifejezés ugyan felbukkan a szóhasználatban, de gyakrabban helyettesíti a „fordulj” ige, mint kéne. Sőt, néha a főútvonalról való NEM letérés okán is elkezd önhatalmúlag pofázni a gép, ha balra van egy leágazó mellékutca, akkor simán mondja, hogy fordulj jobbra, holott a főút nyílegyenes. A „kövesd a főutat” fordulat nem szerepel a szótárban, ezt azzal próbálja ellensúlyozni a szoftver, hogy mindenről ötvenkétszer tájékoztat, tényleg a végén már be akartam tömni egy zoknival a pofáját.
Nem egyszer fordult elő, hogy egymás után következő manővereket egy szuszra darált le, különösen a körforgalmakkal van nagy haverságban, mert a Navman a fejébe vette, hogy akkor is tájékoztatni kell a júzert, ha benne forog már a forgalomtechnikai objektumban. Ilyenkor a megfelelő kijárat előtt próbál szólni, hogy most aztán iziben hagyjuk el a körforgalmat, csakhogy ennyire egyetlen navi nem képes követni a pillanatnyi helyzetet, így rendszerint lemarad, vagy a saját szavába vág a gép.
Még idegesítőbb, amikor egy többsávos, komplexebb kereszteződésnél hajtunk végre egy fordulót, ebben az esetben ugyanis képes arra, hogy minden utcácskát és lefordulási lehetőség számításba véve extrém hosszú és teljesen felesleges utasítást adjon. Belefutottam olyan szituációba, amikor egy sima balkanyarnál a következő mondatot kellett végighallgatnom: „fordulj balra, majd balra, aztán tarts balra”. Ennél balrább már nemigen lehetett volna navigálni.
Az újratervezést nem közli, csak csinálja szótlanul, a sebességhatár átlépésére pedig úgy figyelmeztet, hogy a képernyőre kirakja a nagy piros táblát. Nem baj, csak legalább tudná, hogy mennyivel lehet az adott helyen menni, mert ez valahogy kimaradt a fejlesztésnél. Sávfigyelés nincs, 3D objektumok nincsenek, s a kereszteződésekre való ráközelítés sem minden esetben jön össze.
A magyar térkép
A hazai térkép egy zéró, egy akkora nulla, hogy ezt 100%-osnak hirdetni olyan ordas nagy kamu, amit még egy TeleAtlas sem engedhetne meg magának. Hihetetlen mennyiségű helyet tudnék kapásból felsorolni, amit már a Google Earth is évekkel ezelőtt ismert, de a Navman számára csak fehér folt. Anyámék 22 éve laknak Budán egy olyan utcában, amely úgy 50 éve létezik, de a Mio szerint az adott utca csak félig épült meg, egy idő után egyszerűen nincs.
Sajnos nagyon úgy fest, hogy a korántsem teljesen bejárt hazai táj hiányosságait légifelvételes térképek segítségével pótolták. Így fordulhat elő, hogy egy erdőben kanyargó út egyszerűen nincs, vagy hogy egy kicsit flikk-flakkos, de alapvetően logikailag balkanyar esetén két fordulót kommunikál a gép. Ez lehet az oka annak is, hogy többször próbált olyan helyeken befordulni velem a szoftver, ahol nem csak útburkolati jel és tábla tiltotta, de sövény is volt az útban, ezt pedig kevés kocsival lehet helyből átugratni.
Aztán egyszer csak eljött a pillanat, amikor a szoftver végképp feladta a harcot, s egy köztes célponthoz való megérkezés után a következő úticél felé már az első keresztutcánál elfogyott a tudomány, ugyanis egyszerre két irányba kellett volna a vizuális tájékoztatás szerint forduljak, a hang viszont csak egyet mondott. S ez minden áldott kereszteződésnél így volt végig az úton, majd a célpont előtt elhaladva simán továbbnavigált. Csak egy reset segített. Szintén durva vicc, hogy néha teljesen kihagy egy-két kanyart a szoftver, látom a kék csíkon, hogy be kellene itt fordulni, de sem a következő manőverre figyelmeztető bal felső sarok, sem pedig a hangos itiner nem figyelmeztet erre.
Nekem még szerencsém van, ismerem a várost, tudom, hogy merre akarok menni. Azt is vágom többé-kevésbé, hogy hogyan működnek ezek a szoftverek, így egy-egy teljesen zavaros manőver kapcsán meg tudom érteni, hogy ezt itt most miért. De anyám elképedve ült mellettem, majd a harmadik orbitális baromság után a technikai kütyükhöz különösebben nem értők szerénységével halkan megjegyezte, hogy szerinte itt lehet valami gond. Nagyon finoman fogalmazott, ez, így, ebben a formában hatalmas égés.
Egyebek, összegzés
Nem a hazai képviseleten múlt, hogy ez ilyen lett. A TeleAtlas alapú térkép itthon semmire nem jó, s én ezt jeleztem is a kontaktnak. Ő pedig tételes listát kért a hibákról, de én két hét alatt Magyarországnak csupán kis szegletét jártam be, küldtem ugyan egy listát a problémás helyekről, de ez annyira lesz csak jó, mint halottnak a beöntés.
A Moov Bluetooth adatátviteli lehetőséggel is rendelkezik, kihangosítóként funkcionálhat, de ezen kapcsolat segítségével megfelelő telefon és SIM esetén fel is ugrik a netre, hogy letöltsön különböző információkat. Ez hasznos újítás. Ötletes a NavPix is, amely fotók feltöltése után a képek megjelenítésével segíti az egyes címek beazonosítását, de…
De ettől még – mint minden PNA – ez a termék navigációra való. Ez az elsődleges funkciója, emiatt veszi meg a felhasználó, erre használja. Illetve használná, ha nem tenne felesleges köröket, s ha megtalálná azt a címet, amit keres. Két dolog hiányzik a Moovból ahhoz, hogy elfogadható termék legyen: egy térkép és egy normálisan tervező szoftver. Maga a vas kitűnő, de semmit sem ér a fentiek nélkül.
(El)tévedni emberi dolog – de ez egy gép.
Bog