A sorozat
A Mio idén nyáron dobta piacra első olyan készülékeit, amik elsősorban navigációra termettek. A C310, C510 és C710 néven kapható trió középső darabját kaptuk most tesztelésre. Ezek az eszközök új elnevezést is meghonosítottak, úgy hívjuk őket, hogy PNA. A mozaikszó a Personal Navigation Assistant kezdőbetűiből tevődik össze, talán le sem kell fordítani magyarra, annyira egyértelmű a jelentése.
Már a C310-nél is leírtuk, hogy ezen új termékkategóriának létrejöttét egyszerűen a piac követelte ki. A Mio ezelőtt jellemzően PDA készülékeket ruházott fel navigációs képességekkel, ám hamarosan kiderült, hogy a végfelhasználók igen kis százaléka használja a kéziszámítógépét a navigáción kívül bármire. Az a sok-sok funkció, amely integrálásra kerül egy komolyabb PDA-ba, gyakorlatilag feleslegessé válik, így aztán a gyártónak költséghatékonyabb, a felhasználónak pedig egyszerűbb és könnyebben kezelhető megoldást kínál egy PNA.
A C310 volt a belépő szint készülék ezen a területen. Már ez is szinte teljesen kielégítheti a csak navigációs igénnyel fellépő vásárlók elvárásait, de nyúztuk egy kicsit a C710-et is, amely már egyéb funkciókkal is rendelkezik. Már most, a cikk elején kijelenthetjük, hogy talán a C510 a legjobb vétel, hiszen képes autós kihangosítóként is működni, mégis mérsékelt áron juthatunk hozzá.
Külső, kezelőszervek
A C310 fehér, a C710 fekete, így a középső modell elegáns szürke színben érhető el. Bevallom, nálam ez a nyerő. Minden műszerfalra passzol, nem hivalkodó, komoly szerkentyű benyomását kelti. A dobozban USB kábelt, autós tartót és töltőt találhatunk. A szélvédőre felplattyintható gégecső viszonylag rövid, így nem rázkódik túlzottan még a híres budapesti utakon sem.
A 320x240 pixeles érintőképernyő minden helyzetben olvasható, köszönhetően a tükröződésmentes technológiának. A színek élénkek, a kontraszt jó. Az érintésvezérléshez ezúttal sem érdemes ceruzát keresni, továbbra is ujjbegyünkre kell hagyatkoznunk, de ez a legtöbb esetben bőven tökéletes.
A C510 jobb oldalán van az a szokásos négy, gumírozott borítású gombocska, amelyekkel a képernyőt kapcsolhatjuk ki és be, a menübe ugorhatunk vissza, illetve a hangerőt szabályozhatjuk. Az eszköz tetején SD kártya éhes nyílása tátong, a hátlapon kapott helyet a hangszóró. A C510 alján a miniUSB bemenet, a headset szabványos, 3,5 mm-es kimenete, valamint az ON/OFF kapcsoló csak valamiféle hegyes eszközzel félrebillenthető pöcköcskéje.
Hirdetés
Navigáció
Miomap néven találhatjuk meg a magyar fejlesztésű iGO navigációs szoftvert a C510-ben. A C710-hez képest az az első különbség, hogy itt csak 8 kelet-európai ország utcaszintű térképe van meg, ha nyugatabbra mennénk, akkor csak a főútvonalak látszanak. A dolgot orvosolja, ha az SD kártya fiókjába beleteszünk egy teljes Európát tartalmazó iGO-t, így a készülék automatikusan kiegészíti az adatbázist az új országokkal. Ez azt is jelenti, hogy a Mio simán keresztültervez akár országhatárokon is, persze egy húzósabb, több ezer kilométeres tervezés néhány percig azért megdolgoztatja a 400 MHz-es Samsung processzort.
Az iGO a már megszokott színvonalon teszi a dolgát és navigál akár hanggal is. Működéséről és funkcióiról már sokat írtunk a 169-es és a C310-es Mio esetében is, így a részletektől ezúttal eltekintenénk. Továbbra is igaz, hogy városon belül inkább a rutinra érdemes hagyatkozni, de ismeretlen helyen felbecsülhetetlen segítség a szoftver, csak figyeljünk arra oda, hogy mindig frissítsük a térképet, mert bizony néha belefutottunk egy-két apróságba.
Gödöllőn a HÉV felé lezárt utcákon simán végig akart vinni a Mio, de az sem volt kellemes, hogy a Soroksári útról nagy ívben balra akart kanyarodni velem a Vágóhíd utcára. Vannak tehát pontatlanságok, de például az iGO-nak köszönhetem, hogy nem tévedtem el a Wekerle-telepen és találtam egy rövidebb utat hazafelé.
A szoftver továbbra is remekül paraméterezhető. A színséma teljesen megvariálható, a mutatott információk sorrendje szabadon választható, a sebességhatárokra igény szerint hang is figyelmeztethet, bizonyos utcák elkerülhetőek, a POI adatbázis pedig tényleg hatalmas. Ha több címre megyünk egymás után, akkor az iGO úgy rendezi egymás után a célpontokat, hogy az út a legkevesebb időn belül megjárható legyen. Aki egyszer megszokja, hogy van a kocsiban GPS, nem fogja tudni nélkülözni.
Egyéb szoftverek
A C510 512 megabájtos belső memóriával rendelkezik. A Windows CE rendszer teljesen testreszabott környezetet teremt, a menürendszer hatalmas buborékait könnyű kezelni. Ennek ellenére hozzáértők bele tudnak nyúlni a szoftverbe, hogy esetleg további alkalmazásokat telepítsenek, de miután ez egy PNA, ezért a felhasználók többsége így is teljesen elégedett lesz a funkciókkal.
A navigációs szoftver mellett egy MP3 lejátszó érhető el, amely alapvetően megfelel, de a C510 hátsó hangszóróját nem arra tervezték, hogy minőségi muzsika áramoljon ki belőle. Ha valaki komolyan zenelejátszóként használná az eszközt, akkor érdemes rákötni a kocsiban levő fejegységre és ennek más szempontból is lehet haszna, de erről később.
Ezen kívül még egy képnézegető kapott helyet a C510-ben, amelynek a kijelző felbontását figyelembe véve túl sok értelme nincs. Ha hozzálőjük számítógéphez, akkor a készülék egy ActiveSync feltelepítése után alapvetően úgy viselkedik, mint egy PDA, tehát másolgathatóak ide-oda tartalmak. A lényeg azonban az, hogy ezzel a módszerrel lehet a benne leledző térképeket is frissítgetni, hiszen a gyártó oldaláról letölthető updater elvileg gond nélkül kell kommunikáljon az eszközzel. Érdemes ezt akár havonta megtenni, nem csak az úthálózat változásai miatt, hanem azért is, mert a fejlesztők a felhasználói visszajelzések alapján folyamatosan csiszolgatják a térképet.
Bluetooth
A C510 egyik nagy dobása a beépített Bluetooth. Ezzel a funkcióval tud igazából többet, mint az alapnak tekinthető C310. Szerintem ez a világ egyik leghasznosabb összevonása: a navigációs rendszer miért is ne működhetne kihangosítóként? Mindkettő a kocsiba való, mindkettőt hurcolja az ember, mindkettő árammal működik.
A C510 az általunk próbált össze telefonnal könnyen összehaverkodott (Nokia N73, Motorola V3x, Sony Ericsson Z710i). Miután képes az OBEX fájlátvitelre, ezért egy mozdulattal áttolhatjuk a telefonkönyv bejegyzéseit az eszközre. Innentől kezdve a bejövő hívás már a navigációs berendezésen látszik, ahol nagy gombok segítik a híváskezelési funkciókat.
A készülék hátlapján levő hangszóró egyébként is elég izmos hangerőt produkál, hiszen a hangnavigáció érdekében erre külön hangsúlyt kellett fektetni, így aztán telefonbeszélgetés során sem vall kudarcot. A másik fél hangja betölti az utasteret, tökéletesen tisztán és érthetően hallhatjuk a hívót. Visszafele viszont gond van. Minden beszélgetőpartnerem arról panaszkodott, hogy nagyon rosszul hall, a C510 mikrofonja nem az igazi. A dolog akkor válik igazán praktikussá, ha a kocsiban levő fejegységhez hozzá tudjuk eszkábálni a C510-et és van valami korrekt mikrofonunk is valahol elrejtve a verdában.
Ha navigáció közben jön be a hívás, akkor természetesen ez utóbbinak van prioritása. A térkép helyett a híváskezelési ablak ugrik fel. Ha lerendeztük a dolgokat, akkor a hívás letétele után egy klattyintás és visszakapjuk az iGO-t, ám ilyenkor a szoftver gyorsan újratervez, hogy a közben megváltozott pozíciónak megfelelő útirányt javasolhasson. Nem a legtökéletesebb megoldás, de a kettő egyszerre egyelőre még nem működik.
Akkumulátor, összegzés
A C510 három módszerrel vehet fel áramot. A töltő evidens, a szivargyújtóba helyezhető verzió sem okoz meglepetést, valamint itt van nekünk az USB kábelen keresztül történő energiaellátás is. A tapasztalatok szerint 2-3 óra folyamatos navigáció és pofázás meríti le teljesen az eszközt, amely folyamatosan szól, hogy csökken a akkumulátor töltöttsége, de mindvégig töretlenül navigál végkifulladásig.
Persze normális esetben a készülék az autós töltőn ücsörög szinte folyamatosan, így az energiaellátással nem lesz probléma. A Mio C510 szerintünk talán a sorozat legjobb vétele. Ha valaki sokat jár nyugatra, akkor válassza a C710-et, de ha csak itthon, vagy esetleg a környező országokba kirándulgat, akkor elég a C510 is. Akinek nincs szüksége Bluetooth funkcióra, nyugodtan vegyen C310-et, amelynek a legkedvezőbb az ára.
Akárcsak a készülékhármas másik két tagja, a C510 is:
![]() |
Mio C310 |
Bog
A készüléket az LCP Systems Kft. biztosította a számunkra. Köszönjük.