Hirdetés

Mazda MX-30 menetpróba

Stílusos, igen jól összerakott, minőségi elektromos verda a Mazda első villanyhajtású ajánlata, amely inkább városba való.

Hirdetés

Fedélzeti rendszer

Nem gondoltam volna, hogy pont azért fogok méltatni egy fedélzeti rendszert, mert sokkal egyszerűbb, mint általában az e-autók megoldása. De az a helyzet, hogy a Mazda felülete egyrészt gyors, másrészt teljesen egyértelmű, harmadrészt pedig tökéletesen van magyarra fordítva a gyári navigáció kivételével, de arra amúgy sem lesz túl nagy szükségünk. Nincsenek ostoba rövidítések és megfejthetetlen szakmai kifejezések, még a HUD-ra vészhelyzet esetén kiírt “fékezzen!” felirat is pont az, amire szükség van, nem pedig valami olyasmi, hogy “vészh. fék. akt.”.


[+]

A középkonzol tetejéből kinövő kijelző alacsony, de széles. Sima IPS, de nem tükröződik túlzottan, amit abból is tudok, hogy pofánfotóztam számtalan alkalommal és a fekete háttér ellenére nem látszódom általában a képeken. A főmenü egy jobbra tolt analóg órát és öt menüpontot rejt, teljesen logikus felosztásban. Viszont nem érintős, tehát alapvetően a nagy tárcsával fogunk dolgozni, ami egyébként jól ki van találva, mert van ugye egy külön vissza gomb, de a tárcsa bal oldali döntésével is általában ezt a funkciót fogjuk elérni.

Főmenü
Főmenü [+]

Az egyetlen hely, ahol jól jönne az érintés, az az Android Auto és az Apple CarPlay, egyrészt a szövegbevitel rettentő nehézkes még a körkörös betűhengeres megoldás ellenére is, másrészt például ha ilyenkor fut a Waze és jön egy bejövő hívás, akkor nem ugrik át a kijelző jobb oldalára (ahol a hívást jelzi a rendszer) a vezérlés, hanem marad a Waze ablakában, tehát a tárcsa megnyomása pont nem a hívást fogja felvenni (mint egyébként), hanem leállítja a navit. Erre megoldás, ha a kormányon levő gombbal fogadjuk a hívást. Tény, hogy sem az AA, sem pedig a CarPlay nem arra lett kitalálva, hogy valami kezelőszervvel mókolgassunk, de azért működik, csak nem annyira komfortos és át kell állni fejben arra, hogy mi fog történni, ha a tárcsával bűvészkedünk.

Android Auto és Waze
Android Auto és Waze [+]

Az első menüpont az információ, itt leginkább a fogyasztási adatokról és az autó állapotáról kapunk képet. Nem túl összetett felület, az elmúlt egy órányi használat fogyasztási értékeit teszi elénk egy grafikon segítségével, ha nullázzuk a napi számlálót (a kormány mögött), akkor ez is nullázódik. Itt az akku töltöttségéről, a hatótávról (klímával és nélküle) és arról is ad infót a gép, hogy meddig kéne tölteni az autót AC-n, ha most azonnal a konnektorra dugnánk, ez például tök jó. A kommunikáció menüpontban a telefonos dolgok vannak, alapból Bluetooth, de ha rajta lóg a kábelen a készülék (mert vezeték nélkül Android Auto nincs a Mazdában), akkor csak el kell pattintani a tárcsát jobbra és máris a Google felületére csöppenünk úgy, hogy az balra van igazítva, pár egyéb adat és a hívások meg elférnek a maradék helyen.


[+]


[+]


[+]

A szórakozás menüpont alapvetően a zenét takarja, a forrás lehet USB, FM/DAB és Bluetooth, a beállítások között pedig vannak a HUD, a vezetést támogató rendszerek és a telefonos kapcsolat opciói. Meg a kijelző fényereje és a világítási, valamint a nyitási-zárási paraméterek, szóval minden a helyén, minden korrektül, magyarul, egyértelműen elérhető. A kormány mögötti, műszerfali kijelző sem állítható tág határok között, a középső kilométeróra helyére lehet tenni digitális adatokat, de a legjobb nézet talán az, amikor a klasszikus műszer közepén látjuk az aktuális fogyasztást, a szélén a töltöttséget és a hatótávot, ráadásul vannak olyan finomságok is, mint hogy jelzi egy kis pötty a fogyasztási skálán az átlagot és látjuk, hogy most éppen mennyire vagyunk takarékosak. Meg az is jópofa, hogy ha a táblafelismerő jól működik, akkor a sebességmérőn egy piros rovátka jelzi a megengedett tempót, ha átlépjük, akkor a rovátka és a mutató közötti sáv is piros lesz.


[+]

A táblafelismerő egyébként ügyes, csak nem veszi figyelembe az útkereszteződések feloldó hatályát. Ebben segíthetne a gyári navigáció, de az szerintem nem segít semmiben, inkább tekintsünk rá úgy, mint egy papírtérképre, hogy kábé tudjuk, hogy merre járunk. Az adatbázis frissessége is necces, de a tervezési produkció sokszor hajmeresztő, lent egy példa arra, hogy ahelyett, hogy egyből fordulnék jobbra, egy utcával fentebb küldene és onnan hozna vissza, teljesen életszerűtlen módon. A címbevitel nyögvenyelős, a POI adatbázis kiröhögi a környék legjobb cukrászdáját, ami két éve nyílt, megyei matricákat nem lehet neki megadni, ráadásul csak angolul beszél amúgy is. Szóval ezerszer inkább Androd Auto / Apple Carplay, aztán mehet a Waze és a Maps.


[+]


[+]

Összegzés. Az MX-30-ban az a jó, hogy egyrészt nem akar másnak látszani, mint egy városi crossover, nem hirdeti magáról, hogy zöld vagyok, árammal megyek, drága vagyok, egy formás, vagány, jellegzetesen mazdás gépkocsi minden hivalkodás nélkül. Másrészt nagyon minőségi a beltér, egyszerű, de mégis hatékony a fedélzeti rendszer, remek az anyagminőség, fejedelmi elöl a térérzet, kiváló az ergonómia. Jó benne ülni, na. Ha nemigen merészkedünk ki a városi környezetből, akkor a 200 kilométeres hatótáv sem óriási dráma, átlagos, napi ingázás mellett bőven elég, noha azért azt mindenképpen érdemes figyelembe venni, hogy AC-n az átlagosnál lassabban tölt. Ugyanakkor nem volt cél, hogy szétalázzunk bárkit gyorsulásban, nem került bele egy feleslegesen erős motor, de a lóerő és a gyorsulás csak egy adat, a mindig rendelkezésre álló maximális nyomaték viszont itt is adott. A hátsó helykínálat viszont vékony, cserébe a csomagtér relatív tágas. A 11 millió alá betolt alapárért cserébe viszont jár egy csomó extra (HUD, ACC, bőr kormánykerék és váltógomb, parkradar, tolatókamera, 18 inches kerekek) és csak 400 ezer forintot kell a fullextrás csomagért ráfizetni, amiben adaptív LED fényszórókat, elektromos üléseket fűtéssel, sötétített hátsó ablakokat, meg igény szerint parafát is kapunk, szóval még úgy is becsúszik az államilag támogatott határ alá, hogy igazából minden benne van. Ez pedig így elég versenyképes, ha nekiállok a félig-meddig konkurensnek tekinthető Peugeot e-2008-at felturbózni, akkor ezen az áron vastagon túl fogunk szaladni (mert például az Android Auto csak Allure felszereltségtől érhető el), persze itt nagyobb a hatótáv és talán hátul is kicsit több benne a hely, de innentől már egyéni preferenciák döntenek, az biztos, hogy az MX-30 ezzel a műszaki tartalommal, felszereltséggel és minőséggel mindenképpen vonzó ajánlat. A CX-30 is 8 millióról indul, szóval pont egy állami donációval olcsóbb, innen nézve nincs az elektromos verziónak felára, jóval nagyobb az eltérés a Peugeot-nál, de szinte minden márkánál, szóval akárhogyan is: a Mazda elég jól árazta az MX-30-at, állítólag van is rá érdeklődés bőven, de készlet is van elég, idén 150-180 darabot terveznek itthon értékesíteni, ez a jelek szerint meglesz. Nem volt az MX-30 egy hangos belépés az e-autós piacra, de annál jobban sikerült.

Bog

Hirdetés

Google Pixel 9a - A Google AI-ban rejlő erő

PR Most ajándék Pixel Buds A fülhallgatóval

Advertisement
  • Kapcsolódó cégek:
  • Mazda

Azóta történt