Hirdetés

Alternatív hajtás: Wankel-motorral oldaná meg a Mazda a hatótáv növelését

A Mazda és a Wankel-motor szerelme régre nyúlik vissza, most újra előveszik a technológiát, hogy az elektromos autóikat segítsék vele.

A Nikkei Asia nyomán több helyen is megjelent, hogy a Mazda azt tervezi, hogy 2022-től már kapható lesz olyan elektromos autó náluk, ahol a hatótávval kapcsolatos problémákat egy Wankel-motor (bolygódugattyús) beépítésével oldanák meg, amely kvázi aggregátorként működne, tehát nem a kerekeket hajtja, hanem az akkumulátort tölti. A hatótávnövelő benzinmotor ötlete egyáltalán nem új, a BMW i3 Rex például egy robogómotort használt erre a célra (ezt a változatot már nem lehet kapni). A Wankel-motorral viszont csak a Mazda ilyen bátor, bár az Audi is tervezett egy ilyen modellt (A1 e-tron) ahol olyan trükköket is kitaláltak, hogy az elektromotor veszteséghője segít a benzinmotornak üzemi hőmérsékleten működni rögtön a beindulás után, ám ez mindeddig nem lépett piacra, noha már 10 éve is beszéltek róla.


[+]

A Mazdánál viszont jól ismerik a Wankel-motorokat (RX-7, RX-8), ezzel együtt jól ismerik a problémákat is. A hatótávnövelő motor viszont sokkal jobban kontrollálható a kopás, az üzemi hőmérséklet, a fordulatszám és a fogyasztás kapcsán, hiszen az elektromotortól és az autó éppen aktuális sebességétől teljesen függetlenül tud működni. Előnye, hogy roppant kicsi, egészen csöpp helyre is be lehet építeni, rezonanciától mentesen üzemel, viszont figyelni kell a hangszigetelésre, az Audinál például a kis darabszámú tesztautóknál a vezetőket olykor zavarta az a folyamatos mormogás, ami a bolygódugattyús motor felől jött.

A Mazda az e-autó piacon az általunk is tesztelt MX-30-cal van jelen, ami ugyan egy remek, minőségi, gazdagon felszerelt és józan autó, de a 200 kilométeres hatótáv miatt sokan lehúzzák a listáról, hiszen a konkurensek ennél általában másfélszer nagyobb hatótávot is tudnak kínálni. A Wankel-motoros megoldással viszont ez a probléma megszűnik és csak a benzintank mérete határozza majd meg, hogy ha az akkumulátor lemerül, akkor meddig tudunk még közlekedni a kocsival. Ha pedig az is kifogy, akkor a jelenlegi infrastruktúrával meg tudjuk oldani percek alatt a továbbhaladás kérdését, noha nyilvánvalóan a takarékossági és környezettudatos üzemeltetési alapelveket sutba is dobhatjuk, a BMW megoldása is 10 literes fogyasztást hozott össze általában.


[+]

A Wankel-motorokkal kapcsolatban viszont a tartósság sokszor előjön negatívum gyanánt, de azt azért érdemes tudni, hogy a 60-80 ezer kilométer után elhalálozó RX-8-aknál nem éppen a visszafogott használat volt a jellemző, tehát egy kordában tartott, egyébként is alacsonyabb teljesítményű, kisebb méretű hatótávnövelő már csak azért is sokkal tovább lehet problémamentes, mert még mindig inkább vészmegoldásként kell rá tekinteni, ami csak akkor röffen be, ha az akkumulátorból már tényleg elfogyott minden mozdítható elektron. Jó kérdés lesz még, hogy mennyivel drágítja meg mondjuk az MX-30 árát egy ilyen megoldás és ezzel versenyképes tud-e maradni a Mazda a többiekkel szemben. A Mazda szerint egyébként elsősorban az amerikai piacnak van szüksége erre a változatra, de nyilván az igényeknek megfelelően a többi piacot is kiszolgálják majd vele.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Mazda

Előzmények

  • Mazda MX-30 menetpróba

    Stílusos, igen jól összerakott, minőségi elektromos verda a Mazda első villanyhajtású ajánlata, amely inkább városba való.