Kia e-Niro fedélzeti rendszer és menetpróba

Járt már nálunk korábban egy Niro, ám a teljesen elektromos változat minden szempontból tartogat újdonságokat. Kipróbáltuk, leteszteltük.

A szent grál: elektromos autó, nagy hatótávval

Nehéz meghatározni, hogy pontosan mi a kategória, amiben a Niro indul, hiszen SUV-nek talán nem elég magas, és semmiképpen sem összkerekes, a tipikus crossovereknél egy érezhető szinttel nagyobb, tengelytávja nagy, viszont egyáltalán nem érezni hosszúnak, összességében talán egy kicsit megemelt kombira hasonlít: persze nem is ez a lényeg, sokkal inkább az, hogy nagyon sokak számára ez a tökéletes méretű autó, a jelenleg futó eGolfnál tágasabb, mégsem kell neki jelentősen nagyobb parkolóhely, leküzdi a városi akadályokat, de családostul bele lehet pakolni egy hosszabb nyaraláshoz is. Nem letaglózóan szép, de kimondottan gusztusos, és ha az ember beül a vezetőülésbe, jó eséllyel az EcoEletric feliratot fogja először észrevenni.

Kívül és belül is hangsúlyos az EcoElectric szlogen
Kívül és belül is hangsúlyos az EcoElectric szlogen [+]

Hajlamosak lehetnénk azt hinni, hogy az EcoElectric csak egy újabb jelentkező a baconszalonna, internethálózat, szenzorérzékelő és CD-lemez-vonalon, ám a valóság ennél sokkal mélyebb és logikusabb: sok gyártó közvetett kommunikációjával ellentétben egyszerűen be kell látnunk: nem minden környezetkímélő, ami alternatív hajtású. Menő a 2 másodperc körüli 0-100 a Teslától, vagy a teljes csend és nyugalom egy olyan, belül bőrrel bevont, 2,5 tonnás tankban, mint az Audi e-Tron, de az energiapazarlásnak teljesen mindegy, hogy éppen fosszilis üzemanyaggal vagy elektronnal történik, a környezetre semmiképp nincs jó hatással.


[+]

A Kia e-Niro esetén viszont tényleg tervezési filozófia lehetett az, hogy ha már az ésszerű autóiról ismert dél-koreai cég egyik tisztán elektromos modellje lesz a palettán, akkor legyen takarékos és ebből adódóan környezetkímélő is: Ez láthatóan sikerült, hiszen az eredetileg is alternatív hajtásra tervezett autó igen tágas belső térrel, normális kerékmérettel tényleg el tud 13-16 kWh/100 km körüli fogyasztással járni, így aztán nem meglepő, hogy elég volt egy nettó 64 kWh-s akkumulátorpakk ahhoz, hogy az e-Niro tényleg el tudja érni az álomszerű, 455 km-es, tisztán elektromos hatótávot.


[+]

Nagyon jó érzés úgy közlekedni a mindennapokban hogy szinte el is felejthetjük a hatótáv-monitort. A villanyhajtás eleve nagyon ügyes, lobbanékony járműveket szokott szülni, ám egy-egy elegáns gyorsítás után egyszerre akasztja meg figyelmünket az egekbe ugró sebességmérő, illetve a várható hatótáv drasztikus zuhanása. Ezen a téren zseniális lett az e-Niro hajtáslánca: megadja a meglepő gyorsulásélményt a szokásosan nulla fordulattól induló nyomatékpúppal, ám 7,8 másodperces százas sprintje nem annyira ijesztő, hogy ne lehessen egy-egy piros lámpától sietősebben elindulni a jogosítvány veszélyeztetése nélkül. Közben pedig ott van az, hogy a belsőégésű motorú autókkal gazdaságtalan és végtelenül idegesítő városi csúcsforgalomban eltöltött órák sokkal nyugodtabbak lesznek, egy 100%-ról indult, nagyon hosszú nap végén pedig 83%-os értéket leolvasni a parkolás után igazi örömforrás.


[+]

Nincs bőrrel varrott ajtókárpit, kézzel kell elhúzni a napfénytető árnyékolóját, és még a kormány sem elektromosan állítja magát, de ha szívünkre tesszük a kezünket, ezekre valójában aligha van szükség, sokkal fontosabb, hogy egyébként 13 millió forintért nem csak takarékos, de a mindennapokban hasznos szinten kiemelkedően jól felszerelt autót kapunk: benne van a bőrkárpit négy ülésfűtéssel, ráadásul az első kettőn ráadásul szellőzés is van, továbbá ott van a városi araszolásnál is használható követőradaros tempomat, elöl-hátul parkolószenzor, hátul kamerával, kétzónás klíma hátsó légbeömlőkkel, Qi-töltő a középkonzolban, meg persze a fullos infotainment rendszer, 7 évig frissülő saját térképpel, továbbá Apple CarPlay és Anrdroid Auto támogatással és JBL-hifivel.

Minden, ami infotainment

A Kia-féle infotainment rendszert már több alkalommal volt lehetőségünk tesztelni, többek közt Niróban is láttuk működni, ahhoz képest azonban több újdonságról is beszámolhatunk a kezelőrendszer kapcsán. Egyrészt a műszerfal most már teljes egészében digitális, megszűntek tehát a hagyományos mutatók, ettől függetlenül sok extra funkciót ez nem hordoz, csak a charge-eco-power állások tartományának méretét változtatja a rendszer attól függően, hogy eco, normal vagy sport módban használjuk a kocsit. Ez utóbbinál egyébként azonos pedálállás mellett megy intenzívebben az autó, de ha bepréseljük a jobb pedált a szőnyegbe, akkor módtól függetlenül megkapjuk a közel 400 Nm-nyi nyomatékot.

[+]

A műszerfal középső kijelzőjén egyébként a szokásos információkat látjuk kiírva, átlagfogyasztásunk és egyéb, vezetésünkkel kapcsolatos számadatunk, továbbá jellemző vezetési stílusunk statisztikával (takarékos, normál vagy agresszív), iránytű, parkolószenzorokból érkező adatok, meg persze egy csomó apró beállítás a fényektől elkezdve az ülésmozgatáson át az ablaktörlőig. Itt mindent a kormányról tudunk vezérelni, de a középső, 7 colos kijelzőt természetesen érintésekkel is vezérelhetjük: ez a megjelenítő továbbra is a fakóbbik fajta TFT-kből való, viszont tükröződése minimális, fényereje van bőven, funkcióját tehát betölti, és ismét örömmel tapasztaltuk, hogy bár egyszerű, emellett kimondottan gyors is a rendszer.


[+]

Aki idegenkedik a teljesen érintésvezérelt autós rendszerektől, az jól fogja érezni magát az e-Niróban, hiszen egyáltalán nem a kijelzőérintés köré épül a rendszer: teljesen különálló, komplett klímapanel-gombsor áll a felhasználó rendelkezésére, és az infotainment-alapmenüit (rádió, média, térkép, navigálás, szám- vagy állomásléptetés, hangerő, beállítások) is elő lehet hívni fizikai gombokkal, ráadásul van egy teljesen szabadon konfigurálható kedvenc menüpont is.

[+]

Teljes újdonságot nyilván az EV-menüpont jelent: itt beállíthatjuk az általunk vágyott töltési ciklusokat értesítővel, illetve az autóhoz való visszatérésünket és a kívánt klimatizálást is. Ezen felül persze látjuk a telepünk töltöttségét, illetve beállíthatjuk azt, hogy az egyen- vagy váltóáramú töltőkkel mennyi legyen az a töltöttség, aminél feljebb ne menjen az akkumulátor. A mindennapokban kényelmesen hagyhatjuk ezt 80-90% körül, bő ráhagyással sem kell ennél több egy erősebb napi ingázáshoz sem. A rendszer jelöli a legközelebbi ismert töltőt (egészen jó adatbázissal ráadásul), meg persze mutatja azt is, hogy aktuálisan mennyire vezetünk takarékosan.

[+]

A menüpontok között megtaláljuk az Android Auto és Apple CarPlay opciót egyaránt, ezek jelenleg kábelesen, de jól működnek. Ha az autó navigációs rendszerére hagyatkozunk, beérhetjük egy hagyományos Bluetooth-párosítással is, az SBC-kodek ellenére nem éreztünk drasztikus hangminőségbeli különbséget az USB-n keresztül lejátszott digitális fájlokhoz képest. Mindazonáltal távol álljon tőlem, hogy ezzel negatívan minősítsem az e-Niro audiorendszerét: a JBL márkanévhez hűen pörgős, élénk, basszusokkal teli, de egyáltalán nem rossz minőségű hangzásvilágot kapunk alapos konfigurálhatósággal, és rendkívül széles skálán állítható hangerővel.

[+]

Bárhol, bármilyen eszközünk lemerül, a Niróban biztosan találunk megoldást. Van külön adatátvitelre és külön töltésre szolgáló USB-csatlakozó, továbbá hagyományos szivargyújtó, sőt, még 220 voltos AC-csatlakozó is a hátsó ülés előtt. Mielőtt bárkiben felmerülne: nem, nem próbáltunk meg másik autót tölteni róla. A Qi-pad ügyesen, sárga világítással kijelzi, mikor aktívan tölt valamit, de erre szükségünk is van, hiszen sajnálatos módon a mobil kijelzőjéből biztosan nem fogunk semmit látni, ha az erre alkalmas rekeszbe helyezzük a készüléket.

[+]

A magyar piacra is kerülő faceliftelt modellekhez már egy UVO Connect nevű, autót távolról kezelő alkalmazás is fog tartozni, amivel egyrészt lekérhetjük a kocsi helyét és töltöttségi állapotát, visszanézhetjük korábbi utazásunkat, illetve bekapcsolhatjuk a klímaberendezést is. A Kia Live szolgáltatások pedig a kocsiba épített SIM-mel működnek: élő forgalmi infókat, időjárás-előrejelzést és parkolási lehetőségeket kérhetünk vele.

Egyszerű kis tárcsára cserélték a hibrid Niro hagyományosabb váltókarját
Egyszerű kis tárcsára cserélték a hibrid Niro hagyományosabb váltókarját [+]

A mi tesztünk alatt kellemes környezeti feltételek voltak jellemzőek, a 20 fokos őszben sem klímázni, sem pedig fűteni nem igazán kellett, és így a töltések végén valóban 455 kilometeres várható hatótávokat találkoztunk a kijelzőn, ami az átlagfogyasztással felszorozva abszolút reális volt, és 300 kilometer megtétele után is csak 120-ra csökkent le hatótáv, tehát nagy vonalakban teljesítette azt, amit ígér, és az igazság az, hogy ebből már nagyon keveseknek fog fájni egy 10-20%-os esés a változatos környezeti hatások miatt: többnapi agglomerációs ingázást, rövidebb távú használat során pedig akár többhetes periódust fedhetünk le egy töltéssel, ami remek.


[+]

Hagyományos Type 2-es töltőport került az e-Niro orrára, amin keresztül, a megfelelő DC villámtöltővel akár 77 kW-ot is fel tud venni, ez azt jelenti, hogy akár 350 km-nyi hatótávot préselhetünk bele egy óra alatt: mi egy 50 kW-os oszlopon teszteltük a rendszert, ahol a 30 és 80% közötti értékek közt telt el nagyjából ennyi idő, az otthon használható, 7,2kW-os AC rendszerrel viszont legrosszabb esetben fog kelleni 11 óra a teljes töltéshez.

Az M365 Pro is befér a 450 literes csomagtartóba
Az M365 Pro is befér a 450 literes csomagtartóba [+]

Az efféle modelleknél nyilvánvalóan az elérhetőség a legnagyobb kérdés: idén már biztosan nem lehet ilyen autót újonnan venni, előrendelést pedig már a ráncfelvarráson átesett, kicsit szebb külső és belső kidolgozású e-Niróra vesznek fel, de nem érdemes arra számítani, hogy azt pár hónapon belül át fogja venni a vásárló. Egyelőre még csak néhány ezres darabszámokról beszélünk, pedig egy ideális jövőképben egy ilyen e-Niro nagyon kellemes családi autó-alternatíva lenne, ami villanyautóként a rövid és a hosszútávokat is bírja, nagyon kellemes a fogyasztása, és bőven elég hely van benne. Sok hasonló autó kéne, hogy néhány év múlva már ne a villanyautókat kelljen alternatív hajtásúnak nevezni, és ami az ésszerűséget illeti, nekem nagy kedvencem lett az e-Niro.

szentkuti11

Azóta történt

Előzmények

  • Alternatív hajtás: Idén még tucatnyi új elektromos autó lép piacra

    Szinte az összes gyártó úgy érzi, hogy nem maradhat ki a tisztán elektromos meghajtású autók piacáról, összeszedtük, hogy 2019-ben milyen modellek jönnek még ki.

  • A Toyota Aygo fedélzeti rendszere

    Teljesen a véletlen műve, hogy be tudjuk mutatni a kis Toyota rendszerét. Nem vártunk ebben a kategóriában sokat, pedig infotainment szempontból tudott meglepetést is okozni.

  • A Kia Niro fedélzeti rendszere

    Hibrid Kia, ami félig kombi, félig SUV, roppant keveset eszik és egy minden flancolást mellőző, de korrektül működő fedélzeti rendszerrel ajándékozták meg, ahol az okostelefonos csatlakozás is megoldott.

Hirdetés